Beste mevrouw MJ,
Ik ben zelf bestuurslid van een VvE. Uw VvE-bestuur had op zijn minst een vergadering moeten houden met als agendapunt een mogelijke overstap naar een nieuwe energieleverancier. Dat had u de gelegenheid gegeven om te protesteren en uw argumenten naar voren te brengen. Omdat veel mensen al oor bleken te hebben naar een app had u als voorstel kunnen doen er niet voor te willen betalen omdat u er geen gebruik van zou maken. Dan had u voor kunnen stellen om een deel van uw kosten te verdelen over de overige leden, omdat u immers niet van plan bent gebruik te maken van de app. Vervolgens had hierover een stemming moeten plaatsvinden.
Met vriendelijke groet,
R. Holslag
Voor de duidelijkheid: er is geen sprake van overstappen naar een nieuwe leverancier. We zitten vast aan Vattenfall en de afrekening wordt door Techem gedaan. Er is geen vergadering geweest waarin het aanschaffen van de app besproken is. We kregen gewoon allemaal een mail waarin stond dat er een app is. In die mail werd ook niet verteld dat we er extra voor zouden betalen, dat werd pas duidelijk toen er op de afrekening opeens geld voor gerekend werd.
Dan nog blijft mijn antwoord dat er een vergadering belegd had moeten worden met daarin een stemming. Nu alles al besloten is zou u in gesprek moeten gaan met het bestuur.
Ik woon ook in een appartementen gebouw met blokverwarming en gebruik de Energiecoach van Techem. Het abonnement kost 5 euro per jaar per appartement. Het scheelt heel veel in verbruik nu ik het zelf kan monitoren. Ook bij onze VvE hebben veel leden laten merken dat ze er geen belangstelling voor hadden. En dat in deze tijd. Toen ik op de ALV vroeg of deze een abonnement wilde afsluiten vonden de meeste leden dit niet nodig. Maar na twee jaar zeuren werd ervoor gestemd. Dat is het nadeel van een VvE. Ze kunnen veel goede dingen tegenhouden. Ik heel blij met de app.
GN, besparen doe ik niet met een app, maar doodgewoon door de verwarmingsknop om te draaien. Voor mij betekent deze app (kost hier ruim 6 euro) een verhoging van 8% als ik het vergelijk met het verbruiksdeel van de warmterekening. Ik zou willen dat de veelstokers ook 8% bovenop de rekening kregen voor de app, dan zou het eerlijk zijn...
Nog even aanvulling. Het is heel belangrijk dat ieder VvE-lid minder energie gaat verbruiken. Een app om het energieverbruik in te zien kan daarbij een goed hulpmiddel zijn. Bovendien is het ook nog eens goed voor het totale energieverbruik van het hele gebouw. Bij ons betalen de appartementshouders 35% van de totale rekening vanwege het warmteverlies in het gebouw. Die rekening wordt dan ook lager.