Vraag

Oude gas ventilatiegeiser vervangen in appartement

  • 3 August 2021
  • 3 reacties
  • 224 Bekeken

Beste Allemaal,

Mijn 3.45 liter ventilatie geisertje op gas uit 1992 is echt aan vervanging toe. Ik had destijds toen ik mijn appartement kocht het huurcontract overgenomen van de vorige eigenaar. 

Die gebruik ik voor warm water en merk ik dat de waterdruk tijdens het douchen niet meer is wat het was. 

Ik ben alleenstaand en heb ik niet zoveel nodig. Echter, ik wil wel altijd warmwater hebben zonder te moeten wachten. Af en toe heb ik mijn kinderen of familie te logeren. 

Ik moet eerlijk toegeven dat ik het proces doodeng vind. Wij hebben in het gebouw blokverwarming. De radiatoren staan los van de  warmwatervoorziening waar ik het over heb. 

In het kader van oriënteren naar de mogelijkheden vraag ik me af of iemand tips / trucs / advies / eigen ervaringen heeft over hoe dit aan te pakken en waar ik op moet letten. 

Tot dusver heb ik al bij Eneco nagevraagd omdat ik mijn toestel bij hen huur. Eneco heeft een CW3 cv-ketel voorgesteld maar ik weet niet eens of dit mogelijk is. Het rookafvoer schijnt “een groot probleem te zijn” zeiden ze ook erbij. Er is mij ook verteld dat ze geisers “niet meer leveren omdat ze te gevaarlijk zijn”. Ze hebben me ook afgeraden een boiler te nemen omdat het “veel te groot en oerlijk” is, en kunnen ze niet kwijt.  

Ik had ook al de VVE benaderd voor de zekerheid en ik kreeg een mevrouw aan de telefoon die mij adviseerde contact op te nemen met een bedrijf waar ze “veel mee samenwerken”.

De medewerker van het bedrijf gaf echter aan mij niet te kunnen helpen omdat ze in deze omgeving niets doen. De medewerker adviseerde Eneco te bellen. Ze gaf ook nadrukkelijk aan dat een CV installeren problematisch is.

Kortom: ik word er niet blij van. 

Ik ben op zoek naar een toestel om in mijn keuken te plaatsen ongeveer waar mijn huidige geisertje hangt. Het zit nu weggestopt in een keukenkast maar ik vermoed dat een nieuw toestel sowieso groter zal zijn dan de oude. Ik ga er al vanuit dat ik mijn keuken moet vernieuwen. 

 

Dank alvast!


3 reacties

Reputatie 6
Badge

Afhankelijk van je electra aanluiting zou je een electrische doorstroom verwarmer kunnen nemen als je een 3 fase aansluiting hebt, maar als je daarvoor de aansluiting moet laten verzwaren kan dat kostbaar zijn.

Een ander alternatief is zelf een geiser kopen en laten installeren, bijvoorbeeld bij Warmte Service verkopen ze van Vaillant zowel open als gesloten geisers.

@PC Dank voor je reactie. Mijn voorkeur gaat uit naar elektrisch. Ik ga me verder in verdiepen in jouw voorstellen. 

Toevallig las ik vanochtend een stuk over zorgen om de gasbergingen en buffers in NL. Toch zijn de berichten over elektrisch (nog) niet echt positief. Veel stof om over na te denken. 

 

Reputatie 6
Badge +1

Het kost wat ruimte, maar als je alleen woont, heb je genoeg aan een elektrische boiler van ongeveer 50 a 60 liter. Geen problemen met de grootte van de elektra aansluiting en geen afvoer nodig. (Alleen voor overstort van aansluitset een rioolaansluiting)Het grootste probleem is een geschikte plek te vinden in een appartement.

Reageer