Vraag

Prive zonnepanelen op VVE dak zonder gemeenschappelijke toegang: rechten en plchten

  • 8 April 2024
  • 3 reacties
  • 58 Bekeken

Wij wonen op de bovenste verdieping in een VVE met 5 appartementen. We hebben een eigen (prive) opgang en trappenhuis tot aan het dak. Het dak is eigendom van de VVE. Wij hebben een aantal jaar geleden via de VVE goedkeuring gekregen voor een dakterras (inclusief vergunning), dat ongeveer de helft van het dak beslaat. Op de andere helft ligt een groendak, met het idee dat de VVE daar ooit op termijn zonnepanelen zou kunnen plaatsen (zonder dat daar verder een besluit over is genomen).

 

Nu wil de eigenaar van een lager gelegen verdieping daar panelen plaatsen, alleen ten behoeve van hemzelf. Nog even buiten de hele discussie of de VVE daar akkoord mee gaat, wil ik begrijpen wat de juridische gevolgen zijn hiervan. Dit toestaan zou betekenen dat hij altijd via ons huis naar zijn eigendom (de panelen op het dak) moet gaan.

 

Vestig ik hiermee een bepaalde erfdienstbaarheid of recht van overpad op ons trappenhuis? Zijn er juridische aspecten waar ik aan moet denken / rekening mee moet houden? Ervaringen of adviezen?


3 reacties

Reputatie 7
Badge +3

U heeft van de VVE, en dus ook van uw toekomstige dak-buurman, toestemming gekregen om de helft van het dak te gebruiken als dakterras. Daar mag toch wel wat tegenover staan? Dus toegang tot het andere deel van het dak. Overigens zou ik daarover wel afspraken maken zoals doorgang door uw trappenhuis vooraf bij u melden en ook alleen als het noodzakelijk is met minimaal recht op een aantal keer per jaar. En ook deugelijk materiaal zodat het geen vijfjarenplan wordt. Ik stel het maar voor. Verder afspraken dat het dak niet beschadigd mag worden door het gebruik. Dus dat de panelen stormvast gelegd worden met trottoirtegels voor gewicht i.p.v. vast geboord op het dak.

Een heel praktisch aspect is de VvE opstal verzekering. Bij ons is de hele zonnepanelen installatie  en elektrische apparatuur/bekabeling net gekeurd, verplicht door de verzekeraar. De VvE moet met die eigenaar over dit en andere zaken afspraken maken inclusief de kosten verdeling. Sorry geen ervaring met overpad, maar wat je ook doet de afspraken moeten ook voor toekomstige nieuwe bewoners gelden. Een hele goede gebruiksovereenkomst is nodig.

Reputatie 2

Dit is wel in potentie een probleem dat staat te wachten om te gebeuren. Ik hoop voor u dat de ALV het besluit om u het gebruik van een (deel van een) algemene ruimte voor privé doeleinden toe te staan met unanieme stemmen is aangenomen. Zo niet, dan is het besluit nietig. (De ALV moet unaniem besluiten over het beschikken van de algemene ruimtes). Is bijvoorbeeld het gebruik van een deel van het dak als privé terras verwerkt in de maandelijkse bijdrage? Is de akte van splitsing hierop aangepast?

Er kan een eindeloze discussie ontstaan als meerdere bewoners de andere helft wil gaan gebruiken voor het plaatsen van privé zonnepanelen, wat te doen als het vlak helemaal vol is? 

In potentie is dit een juridisch wespennest.

Reageer