Vraag

Vervanging mechanische ventilatiebox appartement

  • 25 October 2023
  • 11 reacties
  • 288 Bekeken

  • Actieve deelnemer
  • 5 reacties

 

Hallo

De mechanische ventilatie box van mijn appartement is  ruim 20 jaar oud. Onlangs heb ik de box laten reinigen en goed laten onderhouden, dat wil zeggen het deel wat zich in de prive ruimte bevindt. (ik woon hier nu een jaar). Onderhoudsmonteur had verder geen opmerkingen.

Ik twijfel of ik een nieuwe box moet kopen. Mijn gevoel zegt dat de ventilatie niet meer zo krachtig is (omdat de was niet droogt in de badkamer. Er is ook raamventilatie aanwezig). Ongetwijfeld zal een nieuwe ook energiezuiniger zijn. Wat zijn jullie ervaringen om evt te vervangen na ruim 20 jaar, of kan de verminderde zuigkracht ook aan iets anders liggen?  


11 reacties

Aanvullend: is het slim , als ik ga voor vervanging, om te gaan voor een warmte ventilatie pomp (met subsidie)? Wie heeft hier goede ervaringen mee in een apppartement en via welke installateur?

Reputatie 2

@Emily Welkom op Eigen Huis Community en dankjewel voor je bijdrage. Wellicht dat andere leden hun ervaringen in een reactie op je bericht kunnen delen. Groet, Stephanie

Reputatie 6
Badge

Ik neem aan dat er nog sprake is van een wisselstroom ventilator, in dat geval zou vervanging door een moderne gelijkstroom ventilator in ieder geval al een besparing op stroom en waarschijnlijk ook op geluid opleveren.

Als de venlilatorbox alleen maar afzuigt en er geen instroomopeningen zijn met voorverwarmde ventilatie lucht, dus alleen instroom van verse buitenlucht, kan een warmtepompventilator iets extra's bij dragen, maar dan moet je de teruggewonnen warmte wel ergens kwijt kunnen (CV ondersteuning) en dat wordt wel een aanzienlijk duurder plaatje.

Als de ventilator ook in de badkamer afzuigt moet daar wel drogere lucht binnen kunnen stromen om de was droog te krijgen. De buitenlucht is afgelopen weken behoorlijk nat geweest en kan een rol meegespeeld hebben bij het slecht drogen.

 

Dankjewel voor het meedenken, heel fijn!

Ik denk dat ik dan toch maar voor normale vervanging van de MV ga omdat dat zowieso al een besparing in energie en geluid oplevert. En het is niet eens zo duur.

 

Voordat ik zelf een nieuwe MV zou aanschaffen voor mijn appartement, zou ik onderzoeken of dit een gemeenschappelijk danwel een privé deel is,  als het gemeenschappelijk is en je vervangt hem zelf, dan kunnen er problemen ontstaan met de VvE. 

Het lijkt voor de handliggend dat de mechanische ventilatie box bij het prive gedeelte hoort, maar inmiddels weet ik ook dat het goed is om dat te checken.

appartements recht/ splitsingsacte is erg ingewikkeld;).

 

Dank allemaal voor het mee denken! 

Reputatie 1

Emily, doorgaans is het zo dat zaken / machines / video / enz. die in een appartement zitten en ALLEEN door de bewoner gebruikt worden behoren tot privé bezit (dit geldt ook voor de horizontale afvoeren).
Even over de afzuiging: in diverse ruimtes heb je ventielen; deze dienen ook afgesteld worden; de ene ruimte vereist meer afzuiging dan de ander (splitsingsakte 1996).

 

Reputatie 2

Bestemd voor privé gebruik, houdt niet in dat alles mag. Hierover staan bepalingen in de splitsingsakte. Het moet bijv. (elektrisch) veilig door een installateur zijn aangelegd. Tevens horen de dak of gevel doorvoeren bij het pand. Vervanging hiervan mag alleen met toestemming.

Bedankt voor de aanvullingen. De nieuwe box moet inderdaad aan specifieke (tecnhische) eisen voldoen. Ik ga de offerte(s) naast de huidige specificaties leggen (Rucon mv). 

 

Wat ik merk dat aanbieders niet zo makkeijk de specificaties communiceren, daar moet ik heel nadrukkelijk om vragen en dat er appartements regels van toepassing zijn.

Dat kan ook de oorzaak zijn dat ik de mv hoor van mijn bovenbuurvrouw?;) (dat zij niet naar de specificaties heeft gekeken bij vervanging)

Dank allemaal voor de reacties, het is erg fijn om via dit medium een beetje wegwijs te worden.

ik heb voldoende info vergaard.

Reputatie 1

even noch een aanvulling. De ingebouwde ventilator vangt ook veel vet op. Vet klontert aan de vinnen, daardoor ontstaat onbalans en in de loop der tijd gaan de lagers kapot. Dat is heel vaak de oorzaak dat men de box (of van de buren) te horen zijn. Als bij mij de cv-ketel onderhouden wordt, wordt ook de box gereinigd.

Reageer