Vraag

Vijftien jaar lang dezelfde kascommisie? Kan dat?

  • 17 January 2024
  • 5 reacties
  • 110 Bekeken

  • Actieve deelnemer
  • 10 reacties

Wij hebben in onze VvE al vijftien jaar lang dezelfde kascommissie. Volgens mij is het gebruikelijk dat de kascommissie elke twee of drie jaar vervangen wordt. Dit om belangenverstrengeling te voorkomen.  Er is weinig animo voor en de ALV wil geen accountant. We hebben al  een  extern bestuur en dan zou er teveel uitbesteed worden. Kan volgens de wet een kascommissie zolang blijven zitten of is het ALV besluit geldig? 

 


5 reacties

Reputatie 2

@G.N Bedankt voor je bijdrage, wellicht dat deelnemers aan de Community hun eigen ervaringen delen. Heb je specifieke vragen dan kunnen mijn collega's van de Juridische Ledenservice je verder informeren. Zij doen dit uitsluitend telefonisch. Je kunt ze vandaag tot 18.00 bereiken via 033 450 77 50. Groet, Stephanie

De juridische afdeling van Eigen Huis heeft mij geantwoord. In de wet staat niets over hoe lang de kascommissie mag blijven zitten. De ALV kiest. In ieder geval duidelijkheid.

Reputatie 2

De kascommissie heeft een belangrijke functie en op basis van de bevindingen van de kascommissie geeft de ALV het bestuur decharge voor het financieel beleid van het afgelopen jaar. Het is wenselijk dat de kascommissie per jaar wijzigt en dat is ook in het belang van de ALV.

Maar hoe staat dit in het splitsingsreglement? In het splitsingsreglement van ons gebouw staat dat de ALV jaarlijks een kascommissie kiest. In het huishoudelijk reglement staat vervolgens dat iemand maximaal 2 jaar lid mag zijn van de kascommissie. De kascommissie bestaat uit twee leden en een reserve.

U heeft helemaal gelijk. Maar het staat niet in de splitsingsakte van 1980 Ook  niet in het HHR en het niet in het splitsingsreglement 1973. . Dus zou ik tijdens de herverkiezing van de kascommissie  in de ALV moeten voorstellen dat iemand maar twee jaar lid mag zijn. Ik zal het doen, maar ik denk niet dat het mij lukt.

De ALV heeft deze  kascommissie niet meer benoemd. Het is nu  belangrijk om deze zaak in het  HHR te laten vastleggen! 

Reageer