Vraag

VVE contract uit 1970 / vraag wie betaalt onderhoud tuinmuren en wie balkons

  • 9 March 2024
  • 6 reacties
  • 76 Bekeken

  • Nieuwe deelnemer
  • 3 reacties

Onze VVE is opgericht in 1970 nadat de eigenaresse de 3 appartementen uit 1930 heeft gesplitst en daarna verkocht.
Appartement 1 is de beneden woning met privé voor- en privé achter tuin.
Welke alleen door mij in gebruik is.
Appartement 2 is de woning op de 1e etage met een privé balkon.
Welk balkon alleen in gebruik en toegankelijk door de eigenaar van de 1e etage.
Het balkon is niet inpandig maar steekt uit de gevel.
Appartement 3 is de bovenste woning met een privé balkon.
Dit balkon is alleen in gebruik en toegankelijk door de eigenaar van de 2e etage.
Het balkon is niet inpandig, maar steekt uit de gevel.

In de splitsingsakte is wat betreft als de kosten van onderhoud door de VVE vermeld : de kosten van het dak, de goten en buitenlozingen, grondleidingen en buitengevels.  Verder niets vermeld over de kosten qua onderhoud andere zaken anders dat de kosten welke niet onder de kosten van de VVE vallen, geheel voor eigen rekening van de eigenaar van de betreffende woning komen.


Nu is de voor- en achtertuin van mij. De voortuin heeft stenen muurtjes en die zijn tot aan de gevel van het appartement iets verzakt. Voor mij niet zo’n probleem, komt in de buurt meer voor. En vormt geen gevaar voor het gebouw als totaal.
Zou ik kunnen laten maken, maar heb daar geen behoefte aan, 

MIJN VRAAG gaat over de kosten van onderhoud van de buiten de gevel stekende balkons, die alleen de eigenaar van het balkon mag betreden. Hier mankeert veel aan omdat de eigenaar van die woningen weinig tot geen onderhoud hebben laten plegen / hebben gepleegd.
Volgens mij vallen de kosten buiten de VVE met als argument :
1) de balkons vallen van buiten de gevel  
2) de balkons mogen niet door andere bewoners betreden worden, dus geen gemeenschap.  
Net zo als het onderhoud van de schuttingen van mijn achtertuin en muurtjes van mijn voortuin. 
Wie geeft commentaar ?


6 reacties

Voor 1970 akten weet ik het niet. Misschien helpt het om in een later model reglement te kijken. Dat is natuurlijk niet geldig maar geeft wel een indruk.
Bij ons  bijvoorbeeld is de ‘balkonconstructie’ gemeenschappelijk. En er staat niets over ‘buiten de gevel’. Is er misschien een artikel dat de vergadering het recht geeft in twijfelgevallen te bepalen of iets gemeenschappelijk is?

Een organisatie als VEH al geraadpleegd?

Reputatie 2

De balkonconstructie is gemeenschappelijk en onderhoud valt onder de verantwoordelijkheid van de VvE. Het muurtje aan de voorzijde is gemeenschappelijk in het geval het muurtje tijdens de bouw of splitsing al aanwezig was. Ook dit onderhoud valt onder de VvE.

De schuttingen in de achtertuin zijn echter niet gemeenschappelijk. Dit onderhoud is voor uw rekening.

@ HvanderB De vraag gaat over een Akte van Splising uit 1970, was dat toen ook al zo?

https://www.advocatenkantoorvve.nl/vve-recht/appartementsrecht-vve-behoren-de-balkons-tot-de-gemeenschappelijke-gedeelten-van-het-flatgebouw-maatstaf-uitleg-splitsingsstukken/

Kijk hier eens als je blieft

het gaat om voor anderen niet toegankelijke ruimte, die niet tot de gevel behoort. 

Uitspraak Hof : https://uitspraken.rechtspraak.nl/details?id=ECLI:NL:RBNHO:2024:66

Reageer