Skip to main content
Vraag

VvE komt niet van de grond, beheerder doet niets – wat kan ik doen?

• April 22, 2026
  • 2 reacties
  • 12 Bekeken

• Nieuwe deelnemer

Sinds december 2024 ben ik eigenaar van een appartement 4 appartementen). Er is een VvE met 2 eigenaren: ik (eigenaar-bewoner) en één andere eigenaar die de overige 3 appartementen verhuurt (deze eigenaar had eerst mijn pand ook in zijn bezit).

Volgens de stukken bestaat de VvE al en is er een beheerder aangesteld. Bij de koop is gezegd dat de beheerder na overdracht contact zou opnemen om de VvE “actief” te maken (vergadering, bijdrage, onderhoud, etc.).

Wat er gebeurt is: De eerste maand geen enkel contact, sindsdien mail en bel ik vrijwel wekelijks, maar steeds hoor ik: “collega niet op kantoor”, “we zijn ermee bezig”, maar verder gebeurt er niets.

Complicatie: ik heb geen directe contactgegevens van de andere eigenaar; alles liep via de makelaar. Ik overweeg de makelaar te vragen om mijn bericht door te sturen. 

Mijn vragen:

1. Welke concrete stappen kan ik als individuele eigenaar zetten om de VvE nu wél actief te krijgen als de beheerder niet doorpakt?
  2. Is het gebruikelijk om via de makelaar alsnog contact met de andere eigenaar te zoeken, of zijn er betere opties?
  3. Wanneer is het verstandig om hier juridische hulp of ondersteuning van VEH bij in te schakelen?

Hoor graag of iemand hier ervaring mee heeft. 

2 reacties

HvandenB
  • Actieve deelnemer
  • April 22, 2026

Een alternatief traject is via de verkopende notaris in plaats van de makelaar. De notaris heeft deze gegevens ook en maakt misschien meer indruk bij de verkoper. Je schrijft dat de andere drie appartementen worden verhuurd, hebben de huurders geen contactgegevens van de verhuurder?

• Auteur
  • Nieuwe deelnemer
  • April 22, 2026

Een alternatief traject is via de verkopende notaris in plaats van de makelaar. De notaris heeft deze gegevens ook en maakt misschien meer indruk bij de verkoper. Je schrijft dat de andere drie appartementen worden verhuurd, hebben de huurders geen contactgegevens van de verhuurder?

Ga ik proberen, had ik nog niet aan gedacht via de notaris. Ik heb het nagevraagd bij de buren, het bedrijf dat aan hun verhuurt valt onder hetzelfde bedrijf dat ook de VVE zou gaan beheren, dus probeer nu ook nog even contact te zoeken via het huurgedeelte van het bedrijf. Al ben ik dan wel bang dat ik dan weer tegen dezelfde muur loop. Maar bedankt voor de tip!