Vraag

VvE negeert achterstallig onderhoud te betalen

  • 30 August 2023
  • 3 reacties
  • 83 Bekeken

Goedendag,

Ik maak deel uit van een kleine VvE (twee leden). Ik heb anderhalf jaar last gehad van lekkages bij de ramen van mijn huis en de VvE kon geen overeenstemming bereiken om een offerte voor reparatie te accepteren. Uiteindelijk besloot ik een timmerman in te huren om een raam te vervangen en een ander te repareren. Toen hij de ramen inspecteerde, bleken ze volledig verrot te zijn door achterstallig onderhoud, waardoor hij niet één, maar twee ramen moest vervangen. Daarnaast was het metselwerk boven een raam ook in slechte staat en moest dit vervangen worden. Omdat ik haast had en het dringend nodig was, besloot ik zelf dat de timmerman beide ramen en het metselwerk zou vervangen. Nu weigert de VvE enig deel van de reparaties te betalen omdat er geen vergadering was om hierover te beslissen en ze de offertes vooraf niet hebben gezien. Het is waar dat ik de offertes niet vooraf heb besproken, maar ze wisten wel dat er werkzaamheden zouden plaatsvinden, over de slechte staat van het gebouw (we hebben twee jaar geleden een bouwkundig rapport opgesteld) en dat het urgente reparaties waren. Kan ik de kosten claimen bij de VvE? Bedankt.


3 reacties

Reputatie 2

Wat staat er hierover beschreven in de splitsingsakte? Zijn de kozijnen hierin omschreven als gemeenschappelijk bezit? Staat er iets beschreven over acuut noodzakelijk onderhoud?

U schrijft dat u deel uit maakt van een kleine VvE met twee leden. Het is dan lastig besluiten te nemen als het tweede lid herstel tegen houdt. Alleen de kantonrechter kan hier dan oplossing bieden.

Overigens, in dit geval betekent claimen van de kosten bij de VvE u uiteindelijk altijd de helft betaald.

Reputatie 2

@Pand633 Welkom op Eigen Huis Community en dankjewel voor je bijdrage. Wellicht dat andere leden hun ervaringen in een reactie op je bericht kunnen delen. Groet, Stephanie

Wat staat er hierover beschreven in de splitsingsakte? Zijn de kozijnen hierin omschreven als gemeenschappelijk bezit? Staat er iets beschreven over acuut noodzakelijk onderhoud?

U schrijft dat u deel uit maakt van een kleine VvE met twee leden. Het is dan lastig besluiten te nemen als het tweede lid herstel tegen houdt. Alleen de kantonrechter kan hier dan oplossing bieden.

Overigens, in dit geval betekent claimen van de kosten bij de VvE u uiteindelijk altijd de helft betaald.

Bedankt voor de reactie. In de AVS wordt niets gespecificeerd; het is een modelreglement, dus ik ga ervan uit dat de kozijnen onderdeel zijn van de VvE. Er wordt ook niets beschreven over acuut noodzakelijk onderhoud.

Inderdaad, het is heel lastig om beslissingen te nemen in onze VvE. We willen onderhoud doen en ervoor betalen, maar zij niet. Ik wil hun deel van de kosten terugkrijgen, aangezien dit een noodzakelijke situatie was maar zij zijn het er niet mee eens

Reageer