In het Model reglement 1992 staat dat de uitnodiging voor een vergadering uiterlijk 15 dagen voorafgaand aan de vergadering schriftelijk verzonden moet worden. Er staat niet beschreven hoe om te gaan met aanvullende agendapunten die later worden aangedragen door de leden. In modelreglement 2017 staat hier een termijn voor van uiterlijk 7 dagen voorafgaand aan de vergadering, waarna het bestuur onverwijld een nieuwe agenda moet toezenden.
Het getuigt niet van behoorlijk bestuur wanneer tijdens de ALV gestemd wordt over een onderwerp wat tijdens de vergadering wordt toegevoegd aan de agenda, precies om de reden die u aangeeft: leden moeten kunnen beoordelen of deelname nuttig is.
Overigens staat in het MR 1992 “schriftelijk” en “verzenden”, dit is dus niet publiceren op een portaal, maar via de post of via email.
Overigens staat in het MR 1992 “schriftelijk” en “verzenden”, dit is dus niet publiceren op een portaal, maar via de post of via email.
Grappig, wnt in het exemplaar dat ik heb staan deze twee begrippen niet. Hoe kan dit?
Correctie: er staat "verzonden".
Wat ik van de VvE jurist heb terug gekregen:
“Om tijdens een ALV genomen besluiten rechtsgeldig te laten zijn, is het van belang dat het VvE bestuur de juiste oproeptermijn in acht neemt. De oproeptermijn is de termijn die ligt tussen de schriftelijke uitnodiging met hierin de agenda tot het bijwonen van de vergadering tot aan de daadwerkelijke datum van de ALV.
In MR 1992 betreft de oproeptermijn 15 dagen. Niet inbegrepen hierbij is zowel de dag van oproeping als de dag van de vergadering zelf. 30 Dagen na kennisname van een genomen besluit staan deze onherroepelijk vast. Dit staat vastgelegd in de wet, 5:130 Burgerlijk Wetboek.
Dit betekent dus als vanaf de schriftelijke uitnodiging punten in de vorm van een 'mededeling en/of ingezonden stuk' worden ingediend deze NIET rechtsgeldig zijn. Hiervoor is het noodzakelijk dat een onderwerp voorafgaand aan de vergadering met inachtneming van de oproeptermijn op de agenda IS GEPLAATST!
Zonder rechtsgeldige besluitvorming blijft het onderwerp een vrijblijvende discussie waarvan geen duidelijke actie of besluitvorming mag worden verwacht (er zijn voldoende juridische precedenten bekend waarin de rechter besluiten vernietigde die zonder voorafgaande agendavermelding waren genomen). Bovendien is het de vraag in hoeverre behandeling ervan volledig in de notulen zal worden opgenomen. Als er geen verplichting bestaat om niet-besluitvormende punten gedetailleerd vast te leggen, zal dit bijna zeker leiden tot incomplete of summiere verslaglegging.
Als niets is geregeld in het splitsingsreglement over hoe VvE leden onderwerpen op de agenda kunnen laten zetten, bepaalt Boek 2 Artikel 8 van het Burgerlijk Wetboek dat degenen die bij een VvE zijn betrokken zich redelijk tegenover elkaar moeten gedragen. Dit brengt mee dat wanneer een eigenaar een verzoek doet om een onderwerp te behandelen voor of op de vergadering, het bestuur niet op onredelijke gronden mag weigeren om dit onderwerp te agenderen.”
Nogmaals, met agenderen wordt NIET bedoeld het als "mededeling en/of ingekomen stuk" aan de vergadering voorleggen voor behandeling!
Dit zou betekenen dat dit VvE bestuur, die al jaren deze werkwijze hanteert en er regelmatig in slaagt om klagers weg te zetten, deze werkwijze als doelbewuste tactiek gebruikt.
Nev