Skip to main content

Wij gaan verhuizen naar een appartement en de VvE structuur lijkt ons onnodig complex. De hoofdsplitsingsakte heeft het complex destijds gesplitst in 3 delen met elk een eigen VvE en daarboven een overkoepelende VvE.

  1. VvE appartementen
  2. VvE parkeerplaatsen
  3. VvE winkels
  4. VvE complex (= 1 + 2 + 3)

Uit de stukken die we hebben gekregen lijkt de structuur van 4 VvE’s ook niet echt te te werken.

De parkeerplaatsen horen bij de appartementen; in de splitsingsakte is opgenomen dat ze enkel aan appartementeneigenaren mogen worden verkocht. De leden van de VvE appartementen en VvE parkeerplaatsen zijn dus dezelfde mensen. Het lijkt erop dat in praktijk beide zijn samengevoegd (er wordt één gezamenlijke administratie gevoerd).

Mogen de leden VvE appartementen en VvE parkeerplaatsen deze samenvoegen tot één VvE appartementen & parkeerplaatsen?
Zo ja, welke stappen zijn hiervoor nodig?
Aannemelijk is dat de splitsingsakte(n) aangepast moeten worden. Moet de inschrijving bij de KvK aangepast worden?

We hebben ook begrepen dat de VvE winkels een slapende VvE is. Het gaat om een handvol winkelpanden en die eigenaren hebben gevraagd of de andere VvE het gemeenschappelijk werk wil doen; “stuur maar een rekening en wij betalen”. De VvE complex bestaat dus eigenlijk enkel op papier maar heeft geen activiteiten en geen formeel bestuur.

Kan de VvE appartementen & parkeerplaatsen zomaar de regie voeren namens de VvE complex?

Beste @VDWIDS , bedankt voor het stellen van je vraag in onze community. Indien een reactie uitblijft, is het te adviseren telefonisch contact op te nemen met de juridische ledenservice van de vereniging (033-450 77 50). Ze zijn bereikbaar van maandag tot en met donderdag van 09:00 tot 18:00 en op vrijdagen tot 16:30.


Beste @VDWIDS 

Deze constructie komt heel vaak voor en hoeft ook geen probleem te zijn, ik heb ervaring als voorzitter met één hoofdsplitsing en 3 grote ondersplitsingen/VvE's (2 hoge woontorens van 20 en 13 hoog, en één gezamenlijke parkeergarage, leeftuin, WKO voorziening, e.d.). De VvE's hadden dus ook niet dezelfde leden.

Jullie 4 VvE's zouden 'n eigen, gescheiden administratie én bedrijfsvoering moeten hebben en ik neem aan dat de 4 VvE's voor het gemak ook hetzelfde bestuur hebben.

Je kunt op één avond eerst de ALV's houden van de 3 ondersplitsingen en vervolgens de ALV van de hoofdsplitsing.

Wijziging van de splitsingsaktes van 4 VvE's is een zeer kostbare zaak, loopt waarschijnlijk in de vele tienduizenden euro's, en vereist 100% instemming van alle leden én bijvoorbeeld alle hypotheekverstrekkers. Ik zou er niet aan beginnen.


@Han , bedankt voor je reactie.

Ik had al zo'n vermoeden dat de aanpassingen van de akten waarschijnlijk leuk klinkt, maar veel werk en kosten met zich meebrengt.

De VvE appartementen de VvE parkeerplaatsen zijn in praktijk samengevoegd (het zijn exact dezelfde leden) met een bestuur dat beide dekt. Op zich hoeft dat dus geen probleem te zijn en het bestuur mag zich bestuur van appartementen & parkeerplaatsen noemen. Maar, als je reactie goed begrijp, moet er wel een gescheiden bedrijfsvoering en administratie gevoerd worden.

Het bestuur voor de hoofd VvE zou in principe ook hetzelfde bestuur kunnen zijn, mits gesteund door de vertegenwoordiging van 3 onderliggende VvE. En ook hier moet een aparte bedrijfsvoering en administratie gevoerd worden.

Voor de VvE winkels is slapend zal hetzelfde bestuur iets lastiger worden. Dat zijn 3 eigenaren en zij hebben geen van allen aandeel in de VvE appartementen of VvE parkeerplaatsen. Van wat ik hoor, denk ik niet dat zij actief een VvE gaan voeren. Maar in theorie kan het bestuur van de VvE appartementen door hun 3 als bestuur van de VvE winkels gekozen worden. Maar ook hier een aparte bedrijfsvoering en aparte administratie.


Reageer