Skip to main content
Vraag

Wie heeft er ervaring met beheer mandelig parkeerterrein?

  • 15 July 2024
  • 5 reacties
  • 85 Bekeken

Met 16 eigenaren zijn wij elk voor een breukdeel eigenaar van een mandelig parkeerterrein. Wij hebben bij de koop van de woning geen splitsingsacte  gekregen. In de notariële koopacte staat dat wij een VvE of Vereniging nodig zijn voor het beheer van het terrein. Welke plichten we hebben etc. Wie heeft hier ervaring mee? Richt je een VvE of een vereniging op? In het geval van vereniging, een volledige rechtsbevoegdheid of gedeeltelijke rechtsbevoegdheid? Wat zijn de voordelen en nadelen? Heb je alsnog een acte via de notaris laten opstellen? Hoe zit het met ondeugdelijk bestuur en privé aansprakelijk zijn als bestuurder. Ik hoor graag ervaringen. 

5 reacties

Reputatie 3

@H.vanZ Welkom op Eigen Huis Community. Wellicht dat andere leden hun ervaringen in een reactie op je bericht kunnen delen. Groet, Stephanie

Er zal zeker een VvE opgericht moeten worden om de mandelige zaken te beheren. Daarbij horen ook bestuurders of een VvE beheerder. Ga met een aantal enthousiaste mede-eigenaren als een soort werkgroep in conclaaf met een notaris die het geheel kan verzorgen. Vraag wel offertes aan want de oprijsverschillen zijn groot. Eventueel kan ik je vanuit mijn bedrijf ‘VvE AanZet’ een voorbeeld sturen van een dergelijke mandelige splitsingsakte en een bijbehorend Huishoudelijk Reglement.

Ik ben ook benieuwd naar ervaringen.
Waar dient een splitsingsakte voor?
Zijn er leden met ervaring van mandeligheid inclusief riolering?
Hoe zorg je voor beheer onder de grond?
Zijn er leden met ervaring van overdracht van mandeligheid van riool aan de gemeente?

Ik ben ook benieuwd naar ervaringen.
Waar dient een splitsingsakte voor?
Zijn er leden met ervaring van mandeligheid inclusief riolering?
Hoe zorg je voor beheer onder de grond?
Zijn er leden met ervaring van overdracht van mandeligheid van riool aan de gemeente?

Een splitsingsakte vermeldt alle regels, rechten en plichten m.b.t. het gemeenschappelijke eigendom, zie verder internet. Daar kan de riolering ook deel van uitmaken en daar is uw VvE dan verantwoordelijk voor. Overdracht naar de gemeente zal niet lukken, daarvoor moet notarieel het eigendom én de splitsingsakte gewijzigd worden - dat kost vele duizenden euro's en vereist 100% instemming van alle eigenaren en hypotheekverstrekkers, maar de gemeente zal dat beheer en die kosten echt niet overnemen. Waarom zouden ze?

Dank!
Er is een gemeente die dit pro actief zelf aanbied aan bewoners, Pijnakker/Nootdorp. Zij nemen alleen VWA en HWA leidingen over, de rest blijft van de bewoners. Kennelijk wegen daar de kosten op tegen de lasten, of die nemen ze voor lief.
Feit blijft dat we als bewoners leken zijn op het vlak van riool-onderhoud, en te weinig kennis hebben van kosten hieromtrent. Uiteraard hebben we met volle verstand getekend voor beheer van het gebied….we wilden graag een woning.
Het gaat in ons geval dus om een hofje van 15woningen, openbaar bereikbaar, riool loopt niet oor richting straat, maar achter naar gedeeld gebied.
Ik ga splitsingsakte bestuderen.
 

Reageer