Skip to main content
Antwoord

Eigen stroommeters. Teruggave energiebelasting maar dan ook extra vaste aansluitkosten?

• September 10, 2025
  • 7 reacties
  • 58 Bekeken

Driepinter
Forum|alt.badge.img+4

Stel je hebt een VVE of je verhuurt appartementen. Heb je daarvoor maar één gas- of stroomaansluiting ontvang je maar één keer de € 630 energiebelasting terug. Stel als je voor elke woning of appartement een elektriciteitsmeter laat installeren dan ontvang je wel voor elke aansluiting en dus woning of appartement € 630.- energiebelasting terug. Maar betaal je dan niet voor elke woning of appartement de vaste aansluitkosten à circa € 500,- ?

Beste antwoord door Polvo55

Ha dacht ik, daar hebben we ​@Driepinter weer die met een controversiële uitspraak wat leven in de brouwerij gaat brengen.
Maar het is helaas alleen maar een vraag.

Ik heb geen antwoord voor jou, maar het klinkt wel logisch.
Je zult denk ik niet alleen de lusten, maar ook de lasten krijgen.

7 reacties

Polvo55
  • Gevorderde
  • Antwoord
  • September 10, 2025

Ha dacht ik, daar hebben we ​@Driepinter weer die met een controversiële uitspraak wat leven in de brouwerij gaat brengen.
Maar het is helaas alleen maar een vraag.

Ik heb geen antwoord voor jou, maar het klinkt wel logisch.
Je zult denk ik niet alleen de lusten, maar ook de lasten krijgen.

EmielS
  • Actieve deelnemer
  • September 11, 2025

de appartementen zullen in ieder geval een officieel adres moeten hebben? Wat zegt je energieleverancier (Stedin, liander, oid) hiervan? daar zou ik beginnen met deze vraag.

hoe is de verdeling van de kosten nu dan?

Driepinter
Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Verduurzamer
  • September 11, 2025

De energiekosten worden worden aan het eind van het jaar verrekend.

EmielS
  • Actieve deelnemer
  • September 11, 2025

ik snap dat ze verrekend worden, da's een open deur. Maar meten ze nu individueel? 

En hebben die appartementen een eigen officieel adres?

En wat zegt de energieleverancier? 

Driepinter
Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Verduurzamer
  • September 12, 2025

De beslissing wel of geen teruggave energiebelasting ligt niet bij de energieleverancier maar de belastingdienst. Volgens mij is de vraag al beantwoord door ​@Polvo55 

EmielS
  • Actieve deelnemer
  • September 12, 2025

je bedoelt dat ‘ik heb geen antwoord’ van polvo je het beste antwoord vind….? rare discussie.

darkfiber
Forum|alt.badge.img+1
  • Verduurzamer
  • September 15, 2025

De beslissing wel of geen teruggave energiebelasting ligt niet bij de energieleverancier maar de belastingdienst. Volgens mij is de vraag al beantwoord door ​@Polvo55 

In eerste instantie gaat de netbeheerder over de “Teruggaaf Energiebelasting”, af te leiden uit het aansluitregister in zijn beheer.
Kleinverbruikersaansluiting (< 3 x 80 A) met verblijfsfunctie => Teruggaaf EB.

Ik kan er niet meer van maken.