Accu's zijn bij vervanging van de salderingsregeling totaal geen oplossing.


Reputatie 7
Badge +3
Regelmatig wordt beweerd dat de aanschaf van accu's een oplossing is na vervanging van de salderingsregeling. Simpele rekensommetjes tonen aan dat accu's zowel voor de dagopslag en dus zeker voor seizoensopslag veel te duur zijn.



Dagopslag: Als je op een zomerse dag een overschot hebt van 15 kWh kan je die zelfs niet opslaan want 's avonds en 's nachts verbruik je die hoeveelheid immers niet. Dan is het nog beter, en goedkoper, om voor het terug leveren op het net, met één of twee kWh een boiler te verwarmen (uiteraard op momenten wanneer er een overschot is of op bepaalde momenten van de dag zoals een zonnestroom-boiler) waar 's avonds en 's morgens nog mee gedouched kan worden.

Zomer-winter opslag: Ik citeer een rekensom gemaakt door @aalscholver :

Jaarlijkse opbrengst van de panelen: 4800 kWh
Precies voldoende voor mijn huishouden, gemiddeld dus 400 kWh per maand.
Echter in de maand december : Opbrengst zonnepanelen : 100 kWh.
Dus 300 kWh tekort.
Hiervoor zijn 22 Powerwalls nodig (13,5 kWh per stuk).
Dit kost netto aan accus 22 x 7.000 Euro = 154.000 Euro.
(dit nog los van andere problemen als gewicht, volume, brandgevaar, enz)

Dat is dus nog afgezien van het feit dat accu's ook zonder gebruik verlies geven.

Conclusie accu's zijn derhalve totaal geen oplossing als de salderingsregeling wordt vervangen. Sowieso komt er voor de salderingsregeling een andere (soberdere) regeling in de plaats: De terugleversubsidie (naast de bestaande terugleververgoeding).

12 reacties

Reputatie 6
Badge
Als ik naar mijn sluip verbruik in de uren dat de zon niet schijnt kijk, dan komt dat op ongeveer 985 kWh per jaar uit. Dat is zo'n 2.7 kWh per dag.
Dat is wat ik met een accu zeker zal opgebruiken. Dat scheelt me dan als er geen saldering en geen terug lever vergoeding meer is en ik 7 cent per kWh terug krijg, 16.2 cent per kWh die ik dan zelf opwek en uit de accu gebruik. (laat ik de verliezen even buiten beschouwing)
Een accu die daar het beste bij past is de LG Chem lithium-ion batterij RESU3.3 kWh die een bruikbare lading van 2.9 kWh kan leveren. Deze kost bij een willekeurig ge-google-de website 2550,- euro en kan 6000 keer geladen en ontladen worden. Dus deze kost dan ruim 155 euro per jaar.
Ik "bespaar" een kleine 160 euro per jaar als ik elke dag de accu volledig in de niet zon uren leeg maak en overdag volledig oplaad.
Dan zou je zeggen dat scheelt 5,- per jaar, echter mijn huidige omvormer kan niet met deze accu overweg, en dan moet ik een compatible omvormer van een dikke 1000,- euro kopen die ik dus nooit meer terug verdien.
Het is goedkoper om de stroom gewoon tegen 7 cent te verkopen aan het net en in de nacht voor 23.2 cent stroom te kopen.

Nu is een accu wellicht nog niet rendabel, maar hoe ziet de situatie er over 5 of 10 jaar uit?

 

Accu prijzen in auto’s zitten zo rond de 100 euro per kilowatt vandaag de dag. Die prijzen zie ik nog niet terug in accu’s voor thuis. Maar als een thuisaccu van 5kW over een paar jaar zo rond de 500 tot 1000 euro zit wordt de rendementsvraag al heel anders.

 

Ook de komst van een elektrische auto zou een ander licht kunnen werpen op de accu vraag. Wellicht functioneert de auto wel als accu, of kan een accu gebruikt worden om de auto te laden (hoger sluipverbruik) en loont het de moeite om een grotere accu te plaatsen

 

Wellicht moeten we in de toekomst ook rekening gaan houden met variabele stroomprijzen. Waarom zou stroom in tijden van de overschot (veel wind en zon) namelijk immers even duur zijn als op momenten dat stroom “schaars” is.

 

Omvormers hebben niet het eeuwige leven. Dus bij vervanging rekening houden met een accu optie?

 

Kort om van tijd tot tijd de ontwikkelingen en je persoonlijke situatie bekijken en daarop anticiperen. Volledig loskomen van het net met voldoende accu capaciteit voor de donkere maanden zie ik ook over enkele jaren niet rendabel worden.

Reputatie 7
Badge +3

Autoaccu's zijn in elk geval geen oplossing voor seizoensopslag.

Reputatie 7
Badge +2

@Driepinter Voor de zomer opwek → winter gebruik zijn accu’s idd nog (lang?) niet interessant.

Maar met de afbouw van de salderingsregeling gaat er ook niet iets anders belangrijks veranderen.

Nu worden er gewoon dikke strepen getrokken en maakt het dus niet uit wanneer de opwek was en wanneer het verbruik.

Bij de afbouw en zeker als de regeling helemaal is afgebouwd wordt elke 5 minuten gekeken wat je feitelijke teruglevering en verbruik is.

Voor het deel dat je teruglevert krijg je dan ca 5 a 6 cent,
voor het deel dat je verbruikt moet je ca 21 cent betalen.
Stroom die je zelf direct verbruikt gaat niet langs de meter dus wordt sowieso buiten beschouwing gelaten. Dat is bij mij echter  maar zo’n 20%.

Als ik op een zonnige dag mijn wasmachine aanzet
en er komen wolken voor de zon waardoor de panelen een uurtje geen stroom leveren,
dan gaat er dus weldegelijk verbruik worden geregistreerd waar ik 21 cent voor moet betalen, terwijl er de rest van de dag bakken met stroom worden opgewekt waar ik maar 5 a 6 cent voor terug krijg.

Voor dat soort variaties in opwek en verbruik zou je dus wel een accu kunnen gebruiken.
Dat zal zeer waarschijnlijk niet kosten efficiënt zijn, maar wel een interessant idee waar ik het budget van volgend jaar mogelijk in ga investeren O:)

Anne.

Reputatie 7
Badge +3

@Anne  Dat is dan een voorbeeld van geld uitgeven met een voordeel voor energieopwekking/klimaat/milieu van 0,0. Want elders schijnt de zon dan wel en draait je wasmachine dus, ook zonder dure accu, gewoon op PV-stroom.

Reputatie 6
Badge +1

Ik ben ook niet zo'n fan van accu's. Zeker niet om je autoaccu daar voor te gaan gebruiken. Voor het milieu kun je ook beter geen accu gaan gebruiken voor particulieren. Voor de netwerkmaatschappijen zou zoiets centraal wel kunnen om pieken op te vangen.

Voor mij zelf heb ik een berekening gemaakt wat een kWh stroom kost als ik dat opwek met mijn eigen zonnepanelen en er van uit ga dat ze 25 jaar meegaan met een extra investering van een vervangende omvormer. Ik kom dan precies uit op 6 cent kostprijs. Die prijs krijg ik tegenwoordig ook nog van mijn energiemaatschappij. Ik verlies er dus niet op.

In de toekomst als we geen salderingsregeling meer hebben is het financieel interessant om zoveel als mogelijk eigen stroom te gebruiken. Ik denk dat 40 % gebruik van eigen stroom haalbaar is zonder accu. Met accu zou dat nog hoger kunnen. Misschien wel 60 %. Meer zal niet mogelijk zijn, omdat je nooit seizoensopslag kunt krijgen. Alleen je nachtverbruik en verbruik op schaduwrijke dagen kan met een accu opgevangen worden. In de winterperiode gaat dat sowieso niet lukken wegens te weinig opbrengst van zonne-energie.

Reputatie 7
Badge +2

@Anne  Dat is dan een voorbeeld van geld uitgeven met een voordeel voor energieopwekking/klimaat/milieu van 0,0. Want elders schijnt de zon dan wel en draait je wasmachine dus, ook zonder dure accu, gewoon op PV-stroom.

@Driepinter Ik volg niet wat je hier schrijft.
Bedoel je dat ik gewoon een 100% PV stroom abo kan nemen en het bufferen dan niet meer mijn probleme is maar die van mijn energie leverancier?

Gaat je opmerking ook op als ik ipv de wasmachine mijn AV installatie die ik alleen ‘s avonds gebruik als voorbeeld neem?

Ik ben benieuwd.

Zou trouwens ook vooral voor de leuk zijn, om te kijken of en hoe het werkt.
Anderen kopen een 8K TV Oled TV, ik L/L warmtepompen :)

Anne.

Reputatie 7
Badge +2

Bij mijn verbruik zou ik zo’n 125,=/jaar kunnen besparen als ik 20% extra eigen opwek zou kunnen gebruiken. Als een accu dus ca € 4.000,= kost dan heeft die zich na een dikke 30,= jaar terug verdiend.

Op een mooie winterdag heeft de lucht - water warmte pomp in een goeie 4u de hele opwek van een dag al weer leeg getrokken.

Dus een goede investering zou ik het idd niet willen noemen :)

Anne.

Reputatie 7
Badge +3

Bij mijn verbruik zou ik zo’n 125,=/jaar kunnen besparen als ik 20% extra eigen opwek zou kunnen gebruiken. Als een accu dus ca € 4.000,= kost dan heeft die zich na een dikke 30,= jaar terug verdiend.

Op een mooie winterdag heeft de lucht - water warmte pomp in een goeie 4u de hele opwek van een dag al weer leeg getrokken.

Dus een goede investering zou ik het idd niet willen noemen :)

Anne.

Zonder accu draait overdag je wasmachine, ondanks dat de zon even achter de wolken verdwijnt, gewoon op PV stroom. Alleen dan van de PV stroom van de buren of van PV-bezitters een wijk verderop. Dus om daarvoor een accu aan te schaffen is, voor het klimaat althans, zinloos. Dat behoort Wiebes ook te weten.

Reputatie 7
Badge +2

Ok, maar voor de PV stroom van de buurman, betaal ik wel de ca 22 cent, incl alle belastingen.
En mss is het stiekem wel energie opgewekt met Amerikaans fracking gas.

Reputatie 7
Badge +3

Ok, maar voor de PV stroom van de buurman, betaal ik wel de ca 22 cent, incl alle belastingen.
En mss is het stiekem wel energie opgewekt met Amerikaans fracking gas.

Niet als de salderingsregeling helemaal wordt afgeschaft. Het is gewoon een feit dat het elektriciteitsnet op zonnige dagen weldegelijk werkt als een batterij. Buurman A gebruikt een waterkoker van 1800 Watt en pakt daarmee 1000 Watt van de panelen van zijn buren en een paar minuten later gebruikt buurman B zijn wasmachine en pakt dan weer de door hem geleverde kWh's weer terug.

Gezien door volledig afschaffen van de saldering zonnepanelen minder aantrekkelijk worden, bevordert Wiebes inderdaad dat er meer aardgas geïmporteerd moet worden.

Reputatie 7
Badge +2

@Driepinter Je verhaal klopt helemaal,
alleen lijk je te zeggen dat ik, als idd de saldering niet meer van toepassing is, 
geen 22 cent voor de energie van de zonnepanelen van mijn buurman hoef te betalen?

Ik zou zeggen dat het voor mij kwa kosten niet uit maakt waar de aan mij geleverde energie vandaan komt, dat ik daar altijd de afgesproken prijs incl alle belastingen voor moet betalen.

Waar maak ik daar een denk fout?

Anne.

PS Ik heb eens van een monteur van de netbeheerder hier in Den Haag gehoord dat volgens hem het lokale stroom netwerk prima geschikt is voor iedereen zonnepanelen en elektrische auto’s.
En dat er overdag voldoende bedrijven zijn die stroom nodig hebben om nooit een overschot aan stroom te hoeven hebben.
De uitdaging zit hem vooral in de mogelijke fluctuatie.

Maar dat is een ander verhaal ;)

Reageer