Nieuws

Afbouw salderingsregeling uitgesteld tot 2025


Reputatie 3

De afbouw van de salderingsregeling wordt uitgesteld naar 1 januari 2025. Vereniging Eigen Huis vindt dat een goed plan. De goedwerkende regeling stelt zonnepaneeleigenaren in staat om de woning te verduurzamen en de energienota te verlagen. Daarom is het belangrijk dat huiseigenaren ook na 2025 zonnepanelen kunnen blijven aanschaffen tegen aantrekkelijke condities.

Ondanks dat de afbouw van de salderingsregeling later in werking treedt, wil het kabinet nog wel blijven vasthouden aan het jaar 2031 waarin de salderingsregeling volledig is afgebouwd. Met ingang van 2025 mag je nog maar een percentage van de elektriciteit die je hebt teruggeleverd in mindering brengen op de hoeveelheid stroom die je hebt verbruikt. Dit percentage gaat elk jaar omlaag en daalt in 2025 met 36%. Tussen 2026 en 2031 daalt het percentage jaarlijks met 9%. Vanaf 2031 daalt het salderingspercentage met 28% tot 0%. 

Het afbouwvoorstel van minister Jetten.

 Nu het kabinet deze regeling wil afbouwen, vindt Vereniging Eigen Huis het van belang dat de terugverdiengarantie van zeven jaar blijft gewaarborgd. Dat geeft niet alleen huiseigenaren investeringszekerheid, het is ook een extra stimulans voor steeds meer zonnepanelen op zoveel mogelijk daken. 

Ik ben benieuwd naar jullie reacties op het afbouwvoorstel van de minister. Reageer hieronder! 

 


34 reacties

Reputatie 6
Badge +1

Als ik uit de OP van @Marijke mag citeren:

“…. Met ingang van 2025 mag je nog maar een percentage van de elektriciteit die je hebt teruggeleverd in mindering brengen op de hoeveelheid stroom die je hebt verbruikt. Dit percentage gaat elk jaar omlaag en daalt in 2025 met 36%. ...”

Is dat echt wat in het wetsontwerp staat?

 

Dat is inderdaad wat er in het wetsontwerp stond toen de afbouw regeling controversieel verklaard werd en daardoor niet door het vorige kabinet werd behandeld. Het is een percentage van wat er terug geleverd wordt.

 

 

 

 

 

Als dit zo berekend gaat worden, heeft @Driepinter gelijk met zijn berekening en ik niet. Helaas is nog niets in wetgeving vastgelegd. Je weet dus nog niet hoe het dan berekend gaat worden. Voor mij zal het niet veel verschil maken. Tegen die tijd heb ik meer verbruik dan opgewekte zonnestroom.

Spijt als haren op mijn hoofd van aanschaf warmtepomp en zonnepanelen. Juist in de winter hoog elektriciteitsverbruik (3.000 kwh voor vloerverwarming etc).

Dure investering van  € 15.000 voor warmtepomp en € 10.000 verdienen we nooit terug.....

Reputatie 7
Badge +1

@Rakker  Er zijn waarschijnlijk veel zonnepaneelbezitters/gebruikers met een (groot) overschot die gespannen afwachten in welke richting de euro gaat vallen.
Vooral mensen die het gesaldeerde overschot in warmtepompen etc. dachten te kunnen stoppen.

De overheid neemt en de overheid geeft (aan iemand anders).
“Subsidies” (salderingsregeling etc.) uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.

Ik verwacht dat andere, doeltreffendere  regelingen/technische oplossingen die bijvoorbeeld ook het netwerk kunnen ontlasten in toekomst de uitgespaarde subsidie vanaf 2025 ontvangen.

Spijt als haren op mijn hoofd van aanschaf warmtepomp en zonnepanelen. Juist in de winter hoog elektriciteitsverbruik (3.000 kwh voor vloerverwarming etc).

Dure investering van  € 15.000 voor warmtepomp en € 10.000 verdienen we nooit terug.....

@H.R.D Ik denk dat het wel meevalt, hoeveel zou je kwijt zijn zonder zonnepanelen en warmtepomp?
Ik ongeveer 5500 euro, maar ik heb nog lang niet de tarieven die nu gevraagd worden, dan zou het al tegen de 8000 gaan lopen.
Ik kom nu met WP en ZP minimaal op nul uit, maar krijg waarschijnlijk nog enkele honderden euro's terug.
Tegen de tijd dat de saldering afgebouwd is heb ik ze allang terug verdient.
Maar ik denk ook niet dat je blij wordt als ze jou op een warmtenet gaan aansluiten, uiteindelijk zal je toch van het gas af moeten.

Het gaat er om dat ik in November t/m februari maandelijks zo'n € 300 p/m kwijt zal zijn omdat er niet meer gesaldeerd kan worden... bij blijvende saldering is dat nul euro in de wintermaanden..

Dus de winter gaat me jaarlijks (ceteris paribus) € 1.200 per jaar kosten... 

Reputatie 7
Badge +1

@H.R.D   De diverse wetsvoorstellen betreffende een afbouw van de salderingsregeling (als onderdeel van de subsidie op pv-installaties) zijn niet van gisteren.

Sinds wanneer heeft u de warmtepomp en de zonnepanelen?

 

Bijna 4 jaar.. maar betrof nieuwbouw en derhalve al 2 jaar eerder getekend.

Maar los daarvan ben ik het op zich met u eens dat vanaf het begin al duidelijk was dat deze regeling eindig was. 

Masr het zou netjes geweest zijn om overschotten aan geleverde Kwh's (ontstaan in de zomer) in de winterperiode te mogen compenseren.…

 

Reputatie 7
Badge +1

@H.R.D   Over de juiste interpretatie van de (huidige) salderingsregeling bestaat idd. ook nog een verschil van mening tussen energieleveranciers, de overheid/wetgever en de consumenten.


Het gaat dan om: salderen per jaar of maand, of salderen per tariefperiode (en per telwerk), etc..
In diverse fora (hier, consumentenbond, tweakers.net, Kassa, Radar ...) zijn er soms heel uitgebreide & felle discussies over.

Maar dit staat in zekere zin los van de afbouw vanaf 2025 op zich.

 

Reputatie 7
Badge +2

@H.R.D Ik ben nog wel benieuwd naar wat voor systeem het dan om gaat.
Ik heb eind 2017 zowel een L/W warmtepomp als 3600Wp zonnepanelen laten installeren, dat koste me echter resp € 2.300,= en € 4.000,=

Als ik dit jaar € 1,27/kWu en € 3,80/m3 zou moeten betalen zou ik de besparing van de WP al bijna in 1 jaar ‘terugverdienen’ - als in minder meer geld uitgeven.

Anne.

Reageer