Vraag

Afschaffen salderen betekent hoge maandlasten voor 0-op-de-meter woningen

  • 6 February 2024
  • 18 reacties
  • 248 Bekeken

Bij zonnepanelen wordt vaak de terugverdientijd genoemd, maar minder het nut van de salderingsregeling bij 0-op-de-meter woningen. Met zonnepanelen wekken deze woningen zomers stroom op, terwijl in de winter deze stroom wordt gebruikt voor de warmtepompen. Resultaat was 0-op-de-meter en dankzij de salderingsregeling ook 0-op-de-rekening. Het gevolg is een onverwachte energierekening van gemiddeld € 300 extra per maand voor middeninkomens die geïnvesteerd hebben in duurzame woningen.

 


18 reacties

Reputatie 6
Badge

Ik begrijp deze opmerking niet helemaal

Een nul op de meter woning zegt niets over energie kosten. Het betreft alleen een jaarbalans van "nul” op het nivo van de benodigde energie (kWh). De kosten worden uiteindelijk door het type contract bepaald.

Reputatie 7
Badge +3

Een nul op de meter woning door de afbouw van de salderingsregeling € 300 hogere maandlasten?

Even rekenen. Stel gasverbruik in de goed geisoleerde woning zou 600 m3 per jaar zijn. Dat komt overeen met 600 x 9 = 5400 kWh. Rendement warmtepomp 300 %. Dus door die warmtepomp 1800 kWh extra. Als je dat niet kan salderen krijg je daarvoor € 0,05 per kWh terugleververgoeding. Met de afschaffing van de salderingsregeling wordt elektriciteit ook goedkoper. Stel 0,30 per kWh. Dan gaan die 1800 kWh dus 1800 x € 0,25 kosten = € 450,-  per jaar. 

Reputatie 4

Het gevolg is een onverwachte energierekening van gemiddeld € 300 extra per maand voor middeninkomens die geïnvesteerd hebben in duurzame woningen.

 

welke onderbouwing heb je voor die 300 eur per maand?

Reputatie 2

Nul op de meter is onzin, het is nul op de energie rekening en de afbouw van de salderingsregeling gaat inderdaad bij deze huizen geld kosten, @Paul Reijn heeft gelijk.
 

Als je 1500 kWh gebruikt en ook 1500 kWh opwekt heb je per saldo nu geen rekening.
Nul op de rekening dus, maar niet op de meter.
 

Reputatie 1

Paul heeft zeker een goed punt. Los van bijzondere gevallen als nul-op-de-meter woningen zal afschaffen van de salderingsregeling de gewenste overgang naar gasloos ernstig kunnen vertragen.

Ik heb nagerekend dat je bij een realistische rendement voor een doorsnee lucht-water warmtepomp (verwarming + SWW) per voorheen gebruikte aantal m3 aardgas circa € 0,40 bespaart. Gebaseerd op de huidige marktprijzen van ca. 1,30 per m3 aardgas en 0,35 per kWh, een SCOP van 3,5 voor een WP en van 0,9 voor een HR ketel.

Daarvoor moet je wel eerst ca. 10.000 investeren in een full-electric WP terwijl een HR CV-ketel je niet meer dan € 2.000 kost. Bij een aardgasverbruik van 1500 m3 per jaar levert dat een voordeel op van ca. € 600 per jaar. Pas na 13 jaar heb je dat verschil van 8.000 als het ware terugverdiend. Na de verwachte levensduur van 15 jaar (zowel CV-ketel als WP) resteert een voordeel van € 1.200

Waarbij je ook moet bedenken dat als je die 8.000 niet had uitgegeven en op een 3% depositorekening had gezet je dat een samengesteld interest en dus rendement had opgeleverd van bijna € 4.500 De WP levert je dus in 15 jaar een financieel nadeel op van ca. 3.300. 

Nu kun je volhouden dat gasloos je voor het goede doel best wat mag kosten. Daarom heb ik ook zelf een warmtepomp. Maar verwacht dan niet dat mensen in grote getale vrijwillig gaan overstappen naar gasloos. Dankzij mijn zonnepanelen en de salderingsregeling zijn alle meerkosten in mijn nieuwbouwhuis nog enigszins rendabel. Zonder de salderingsregeling kost het je geld. 

Reputatie 4

is die 10000 in- of exclusief subsidie? ik gok exclusief, scheelt toch weer behoorlijk

Reputatie 7
Badge +3

 

Waarbij je ook moet bedenken dat als je die 8.000 niet had uitgegeven en op een 3% depositorekening had gezet je dat een samengesteld interest en dus rendement had opgeleverd van bijna € 4.500 De WP levert je dus in 15 jaar een financieel nadeel op van ca. 3.300. 

 

Je kan beter rekenen naar de jaarlijkse financiële opbrengst door je investering in een all electric warmtepomp. Dus besparing aan gas minus het kWh-verbruik. Als ook geen vastrecht meer voor aardgas. Ook kan je met een cv-ketel in de zomer niet koelen.

Reputatie 2

@EmielS  Fout gegokt denk ik, de mijne koste 14.000 incl subsidie, daarbij nog niet de kosten van de ombouw van de meterkast en inductie plaat.

Reputatie 1

Gemiddeld liggen de aanschafskosten tussen de 8.000 en 12.000 euro. De installatiekosten liggen gemiddeld tussen de 2.000 en 3.000 euro. Bron Nefit. 

Daar gaat de subsidie dan nog vanaf. Mijn aanname dat je al snel op een netto bedrag uitkomt van 10K lijkt best realistisch. Waarbij de bandbreedte best redelijk.

Reputatie 7
Badge +1

“Afschaffen salderen” staat voor mij los van “0-op-de-meter woningen”.

De relatie qua aantal installaties en ook qua impact is een beetje scheef (mijn mening).
Dat iemand met veel zonnepanelen (productie in de zomer) en een hoog stroomverbruik (in de winter) hierover begint te klagen is misschien te verwachten.

Maar hoe dit dilemma is op te lossen is aan de politiek (en die hebben weer wat extra tijd nodig).
Volgens mij zijn er andere opties dan het voortbestaan van de salderingsregeling in de huidige vorm.
Dat de afbouw er komt is al jaren bekend - ook bij iemand met een zgn. “0-op-de-meter woning”.

Reputatie 2

Nul op de meter is m.i. net zoveel energie gebruiken als je opwekt.
Beide variëren, dus helemaal nul zal het nooit zijn.
Het resulteert dankzij de salderingsregeling meestal ook met nul op de energie rekening, maar @Paul Reijn heeft gelijk dat afschaffing van deze regeling deze mensen toch weer met een hoge energie rekening opscheept.
Of dat 300 euro is hangt natuurlijk sterk af van de persoonlijke omstandigheden en zal per individueel geval verschillen.

 

Reputatie 6
Badge +1

Gemiddeld liggen de aanschafskosten tussen de 8.000 en 12.000 euro. De installatiekosten liggen gemiddeld tussen de 2.000 en 3.000 euro. Bron Nefit. 

Daar gaat de subsidie dan nog vanaf. Mijn aanname dat je al snel op een netto bedrag uitkomt van 10K lijkt best realistisch. Waarbij de bandbreedte best redelijk.

Dat zijn realistische kosten. Duurder zijn vaak de grotere moeilijke installaties waar toch al een veel hoger gasverbruik was.

In je berekeningen vergeet je nog de netwerkkosten gas en vaste kosten voor een gascontract. En dat ook 15 jaar. Dat kan zonder salderingsregeling vaak prima uit. En die wordt sowieso eerst afgebouwd.

Reputatie 1

Volgens mijn berekening kan het bij een realistische scop van 3.5 niet uit bij de huidige gas en elektra prijzen, een te vervangen gasverbruik tot 1500 m3 en een rente van 3%. In ieder geval niet zonder salderingsregeling en daar ging dit topic over.

Inderdaad heb ik het wegvallen van het vastrecht voor een gasaansluiting niet meegerekend, maar dat gaat de rekensom niet significant anders maken.

Aan de andere kant heb ik ook niet allerlei extra kosten meegerekend om je afgiftesysteem geschikt te maken voor LTV. 

Maar ik laat me graag overtuigen door iemand met een andere berekening.

Reputatie 7
Badge +2

@Paul Reijn Je bedoelt niet toevallig 300,= per jaar?
Dat is namelijk wat het verschil voor mij ongeveer zou zijn.

300,= per maand is zo’n 800kWu, dus 9500kWu per jaar.
Dan zit je ruim in grootverbruikers land volgens mij?

Want dit is wat je terug levert, dus je PV systeem wekt nog aanzienlijk meer op?

Ik denk dat het voor de meeste mensen om 300,= per jaar gaat?

En in de praktijk bijna helemaal niets zal schelen, omdat nu de saldering weer gecompenseerd wordt door verschillende tarieven voor mensen met PV systemen. Dat is dan ook niet meer nodig.

Anne.

Reputatie 6
Badge +1

@N.A.S

Met jouw berekening is niet zoveel mis. Wat je vooral goed doet is rekening houden dat er (bijna) geen salderingsregeling is. Zoals @Anne stelt, ivm de tarieven voor paneelhouders.

Ik ga voor mijn berekening uit dat  je 1 m3 gas kunt vervangen door 2 a 2,5 kWh stroom.

Rekening houden met factor 2,25, kom je uit op een jaarlijkse besparing van €1350 en €320 vaste kosten. Samen €1670 jaarlijkse besparing op gas.

Rentekosten reken ik niet. Dat is persoonlijk, maar alleen als je het geld echt leent mag je het wat mij betreft meerekenen. Ik denk juist andersom als je spaargeld hebt, is het moeilijk om de inflatie de baas te blijven. Riskante beleggingen laat ik aan anderen over. Juist andersom want je mag aannemen dat gas tov stroom steeds duurder gaat worden.

Als er echt gerekend moet worden dat er ook nog vloerverwarming aangelegd moet worden, gaat dat ook zo 4 a 5 k kosten. Maar dat wordt door velen als comfortwens ervaren.

Er is inderdaad een omslagpunt. Maar 1500 m3 vind ik wel hoog. Dat punt kun je ook omlaag krijgen door aanvullende isolatie. Zo zit ik al onder de 500 m3.

Alleen een l/l warmtepomp is dan nog mogelijk. Die hebben we dus ook en samen met 24/7 stoken vinden wij dat comfortabeler dan de cv met nachtverlaging.

Reputatie 1

@Rakker:

Natuurlijk leveren iets andere aannames ook iets andere resultaten op. Jouw 2.25 kWh per m3 aardgas betekent dat je rekent met een seizoensgemiddeld rendement (SCOP) van 4. Mijn indruk is dat de meeste lucht-water warmtepompen dat in de praktijk niet halen. 

Maar zelfs als ik met jouw aanname van 2,25 kWh per 1m3 aardgas reken, kom ik niet op een besparing uit van €1350 per jaar.

Immers je vervangt 1500 x €1,30 = €1.950 door 1500x2.25x€0.35 = € 1.181. Een besparing van 1950-1181 =€ 769 Meer kan ik er niet van maken. Maak ik een fout? Hoe heb jij het voordeel berekend?

Natuurlijk bespaar je daar bovenop nog je vastrecht van gemiddeld €100 voor een gasaansluiting.

Verder eens dat goed isoleren ook belangrijk, het allerbelangrijkst zelfs en daarmee ook de eerste stap. Maar de kosten en het voordeel daarvan kun je niet toeschrijven aan de warmtepomp want dat levert ook bij een cv ketel voordeel op.

En naarmate je je gasverbruik met isolatie verder naar beneden brengt, zal een investering in een warmtepomp alleen maar onaantrekkelijker worden. Want de aanschafprijs en installatiekosten van een l/w of w/w warmtepomp zullen slechts beperkt dalen vanwege een lager benodigd vermogen, maar de besparing per uitgespaarde m3 gas blijft gelijk en je 'verdient' je investering daarmee alleen maar moeilijker terug.

Veel mensen laten rente buiten beschouwing en prima als ze zich rijk rekenen en denken dat ze na de levensduur van 15 jaar iets bespaart hebben.  Maar feit blijft dat je de meerkosten van € 8.000 tov een cv ketel uit mijn voorbeeld ook op een deposito à 3% had kunnen zetten. Dat zou na 15 jaar meer dan 4.000 opgeleverd hebben. 

Ik vind gas vervangen door elektriciteit met een warmtepomp nog steeds een goede richting, zeker naarmate steeds meer kWh duurzaam opgewekt worden. Daarom heb ik er zelf ook een. Maar het eerlijke verhaal is volgens mij wel dat het voor de gemiddelde eensgezinswoning geen of nauwelijks besparing oplevert. Zeker wanneer de salderingsregeling wordt afgebouwd.

Reputatie 6
Badge +1

@Rakker:

Natuurlijk leveren iets andere aannames ook iets andere resultaten op. Jouw 2.25 kWh per m3 aardgas betekent dat je rekent met een seizoensgemiddeld rendement (SCOP) van 4. Mijn indruk is dat de meeste lucht-water warmtepompen dat in de praktijk niet halen. 

Maar zelfs als ik met jouw aanname van 2,25 kWh per 1m3 aardgas reken, kom ik niet op een besparing uit van €1350 per jaar.

Immers je vervangt 1500 x €1,30 = €1.950 door 1500x2.25x€0.35 = € 1.181. Een besparing van 1950-1181 =€ 769 Meer kan ik er niet van maken. Maak ik een fout? Hoe heb jij het voordeel berekend?

Natuurlijk bespaar je daar bovenop nog je vastrecht van gemiddeld €100 voor een gasaansluiting.

Verder eens dat goed isoleren ook belangrijk, het allerbelangrijkst zelfs en daarmee ook de eerste stap. Maar de kosten en het voordeel daarvan kun je niet toeschrijven aan de warmtepomp want dat levert ook bij een cv ketel voordeel op.

En naarmate je je gasverbruik met isolatie verder naar beneden brengt, zal een investering in een warmtepomp alleen maar onaantrekkelijker worden. Want de aanschafprijs en installatiekosten van een l/w of w/w warmtepomp zullen slechts beperkt dalen vanwege een lager benodigd vermogen, maar de besparing per uitgespaarde m3 gas blijft gelijk en je 'verdient' je investering daarmee alleen maar moeilijker terug.

Veel mensen laten rente buiten beschouwing en prima als ze zich rijk rekenen en denken dat ze na de levensduur van 15 jaar iets bespaart hebben.  Maar feit blijft dat je de meerkosten van € 8.000 tov een cv ketel uit mijn voorbeeld ook op een deposito à 3% had kunnen zetten. Dat zou na 15 jaar meer dan 4.000 opgeleverd hebben. 

Ik vind gas vervangen door elektriciteit met een warmtepomp nog steeds een goede richting, zeker naarmate steeds meer kWh duurzaam opgewekt worden. Daarom heb ik er zelf ook een. Maar het eerlijke verhaal is volgens mij wel dat het voor de gemiddelde eensgezinswoning geen of nauwelijks besparing oplevert. Zeker wanneer de salderingsregeling wordt afgebouwd.

Helaas zat er een rekenfout in. Ik ben uitgegaan van €140 voor gas en €0,40 voor stroom. Dat geeft €750 besparing op energie. Daarbij heb ik €320, voor vastrecht en gasaansluiting.

Met de laatste alinea ben ik het roerend mee eens.

Voor mensen die wel rente willen rekenen. Ik doe het niet. Ik geef als het kan mijn spaargeld uit. Met de inflatie van de afgelopen jaren en de zeer lage spaarrente heb je meer rentekosten met het op de spaarrekening laten staan dan waar jij mee rekent. De laatste jaren veel geld in mijn huis gestoken en ook zelfs een auto. Rijk rekenen kan dus ook arm rekenen worden.

Inmiddels is het afschaffen van salderen voorlopig niet aan de orde, maar de aap kwam wel uit de mouw: salderen scheelt op jaarbasis 700 miljoen euro belasting per jaar! Het bespaarde bedrag door mij genoemd kwam nog uit de hoogtijdagen van de energieprijzen voor een grote en oude woning. Momenteel ligt dit uiteraard anders. Gemiddeld wordt voor oudere grotere tussen en hoekwoningen 1.700 m3 gas gebruikt en 3.700 kWh stroom. Gerekend is met een redement van 90% voor verwarmen. Gas en stroom worden uiteraard met name gebruikt in de winter als het koud is. De verdeling over de maanden is te vinden bij bijvoorbeeld energyzero.nl Met een all electric warmtepomp met een SCOP van 3,9 wordt het totale stroomgebruik 8.377 kWh. Stel dat we deze capaciteit aan zonnepanelen inzetten dan is bij salderen het stroomgebruik en de energierekening "nul". De verdeling van de opbrengst van de zonnepanelen is te vinden bij warmerhuis.nl 's Winters nemen we dan 3.800 kWh af, 's zomers leveren we 3.800 kWh aan het net. Als de afname plaatsvindt voor 0,25 € en de teruglevering voor 0,10 € is de extra energierekening € 570 per jaar of € 47,50 per maand. Dit bedrag betreft dan met name belasting, waarbij belasting wordt betaald over wat geleverd wordt maar niet over wat teruggeleverd wordt.

Reageer