Beantwoord

Bouw nieuwe woning van start; wanneer deelnemen aan inkoopactie zonnepanelen?

  • 22 March 2020
  • 3 reacties
  • 237 Bekeken

  • Nieuwe deelnemer
  • 1 reactie

Komende week (eind maart 2020) start de bouw van onze nieuwe woning in Overijssel. De oplevering is gepland op eind december 2020. We zijn voor het eerst particulier opdrachtgever, dus we hebben al een leerzame periode achter de rug :wink: De woning wordt gasloos gebouwd en er wordt een lucht/warmtepomp in combinatie met vloerverwarming ingezet voor verwarming. Uiteraard wordt de woning ook voorzien van zonnepanelen. Ons voornemen is om de zuidwest zijde van het dak vol te leggen (33 panelen). Omdat de hiervoor in de begroting opgenomen post ten opzichte van ‘gangbare prijzen’ best stevig was heb ik dit deel van de technische installatie buiten de opdracht gehouden (een loze leiding van meterkast naar zolder wordt wél aangelegd). Het plan is om deel te nemen aan een inkoopactie van de vereniging Eigen Huis, waarbij de offerte van de installateur voor de woning en eventueel andere nog extra aan te vragen offertes als referentie kunnen dienen.

Ik heb twee vragen:

  1. De eerstvolgende inkoopactie start begin april 2020. Plaatsing zou volgens de spelregels binnen 6 maanden moeten plaatsvinden. Volgen er in de loop van 2020 meer inkoopacties? Is het installeren seizoensgebonden? Kan iemand daar iets over zeggen?
  2. De BTW van de zonnepanelen kan worden teruggevraagd. Een voorwaarde hiervoor is dat er een overeenkomst voor levering van energie moet bestaan op onze naam op het moment van aanschaf van de panelen. Dat betekent dat we de panelen pas na oplevering kunnen laten plaatsen. Geldt deze regel ook voor nieuwbouw? Als ik de plaatsing van de panelen ‘gewoon’ aan de bouwer had overgelaten waren deze immers ook voorafgaand aan de oplevering geplaatst. Iemand hier ervaring mee?

Met vriendelijke groet,

Tom

icon

Beste antwoord door Rakker 22 March 2020, 15:42

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 6
Badge +1

Je zou in ieder geval gewoon mee kunnen doen. Als je de offerte ontvangt hoef je pas te beslissen. Een belletje naar de winnende firma en je weet of het wat later geplaatst kan worden. Gezien het tekort aan technisch personeel, denk ik dat ze blij zijn dat niet iedereen als eerste de panelen op zijn/haar dak wil hebben. Mijn ervaring was dat ik ze ook niet binnen dat halve jaar kon krijgen. Zo druk waren ze.

Reputatie 4
Badge +3

Welkom op de community @TomO! Goed dat je hier je vraag gesteld hebt. Kon je verder met het antwoord van @Rakker? Ik hoor het graag van je. 

Inschrijven en daarna zien hoe een en ander afgesproken kan worden is zeker een optie. Ik zou nog wel graag weten of er in 2020 meer inkoopacties gepland zijn.

Op mijn vraag hoe de BTW-teruggave werkt bij een nieuwbouwwoning heb ik nog geen antwoord.

Groet,

Tom

Reageer