Vorig jaar had Budget Energie een actie met gratis stroom van 12:00 tot 17:00 h in de weekenden van april t/m augustus. Zelf had ik ook mee gedaan. Het nieuws is echter dat in de jaarafrekening er niets van is terug te zien. Er wordt in de jaarrekening immers niets vermeld over dat (gratis) verbruik. En dat Budget Energie met dit jaar met de actie is gestopt.
Op mijn vraag in een ander topic of dat meerderen dit gemerkt hebben heb ik nog geen antwoord gehad. Mijn jaarcontract was ingegaan in maart 2024. Ik heb mijn jaarafrekening dus al gehad. Maar klanten met jaarcontracten die ingegaan zijn na maart 2024 moeten hun jaar afrekening nog krijgen.
Wat ook het geval was dat ik twee mails van noreply van Budget Energie had ontvangen om ergens op te klikken om de netbeheerder toestemming te geven mijn uur-meterstanden af te laten lezen. Die link werkte niet. Van de klantenservice heb ik inmiddels antwoord gehad dat dat niet het probleem was want ik zou al toestemming hebben gegeven om mijn uur-meterstanden af te laten lezen (dat doe je dan op de site van Budget Energie zelf, bij het aanvragen van het contract).
- Waarom vond ik de actie van gratis stroom tussen 12:00 en 17:00 tijdens de zomerse weekenden zo'n goed idee. Als er een overschot aan zonne- (of wind)stroom is moet je het gebruiken en dus zo min mogelijk afschakelen. Als je op een zonovergoten middag je (af)wasmachine ect niet laat draaien moet je dat 's avonds of 's nachts doen wanneer de elektriciteit met kolen- of gascentrales moet worden opgewekt. Bovendien voorkomt het directe (eigen) verbruik dat omvormers onnodig uitvallen. Bovendien bevordert deze gratis stroom actie ook het verbruik van zonnestroom door huishoudens zonder eigen zonnepanelen (of dynamisch contract). Het meer gebruiken van zonnestroom is immers veel te vaak gericht op de bezitters van zonnepanelen zelf.
Daarnaast werkt deze actie ook dubbel op. Overdag kan Budget Energie de zonnestroom beter kwijt aan haar eigen klanten en hoeven ze dus minder stroom met vaak een negatieve prijs te verkopen. En bovendien hoeft Budget Energie bij een hoger verbruik overdag in de avond en nacht voor deze klaten minder kWh's in te kopen met een hoge prijs.
- Waarom is Budget Energie met deze actie gestopt?
Waarom is Budget Energie met deze actie gestopt? Dat zou te maken kunnen hebben met
de uitvoerbaarheid. Misschien ligt de fout wel bij de netbeheerders. Volgens mij krijg ik hier alleen maar antwoord op als ook andere klanten van Budget Energie die aan deze actie deelnamen hun jaarafrekening controleren.