Vraag

Controle op de reeds aangelegde zonnepanelen

  • 7 September 2021
  • 13 reacties
  • 601 Bekeken

  • Nieuwe deelnemer
  • 2 reacties

In 2020 zijn op ons dak 13 zonnepalen gelegd. Ik heb een 3-fase stroomaansluiting (kast) Tegelijkertijd heeft onze buurman ook 13 zonnepanelen laten leggen door hetzelfde bedrijf. Hij heeft een 1 fase stroomaansluiting (kast).

Nu blijkt tijdens een door mij uitgevoerde controle dat ik  5187 Kwh heb binnengehaald terwijl mijn buurman in dezelfde periode 7011 Kwh heeft binnengehaald. 

Weet iemand wat de oorzaak zou kunnen zijn dat mijn. buurman met een 1-fase aansluit zoveel meer Kwh binnenhaalt dan ik. 

Is er een bedrijfs die mijn aansluiting kan controleren?

 


13 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Ik zou eerder eens controleren hoe die waardes zijn bepaald en wat voor apparatuur is gebruikt.

In principe moet het niet uit maken hoeveel fases je hebt.
Het belangrijkste verschil tussen 1 en 3 fases is dat een 1 fase systeem maximaal zo’n 8kW aankan.
Bij een 3 x 25A systeem is dat een dikke 17kW.
Als ik je buurman was geweest had ik dus wrs eerst even mijn systeem naar 3 fase laten omzetten :)
Kost een paar honderd euro, maar dan ben je wel klaar voor de toekomst.

Als je een slimme meter hebt zul je daar ook gewoon het totaal aan terug geleverde energie moeten zien. Dat zou eigenlijk altijd moeten kloppen.

Maar als je je bv baseert op een grafiek van de omvormer, en de wifi daarvan is niet altijd jofel, kan het zo maar zijn dat die bij jou niet altijd alles netjes heeft geregistreerd.

Daarnaast kan het zijn dat je systeem in optimale stand niet het maximale vermogen kan terug leveren. Zo heb ik zelf 3600Wp aan panelen liggen, maar de omvormer is gelimiteerd aan de AC kant op 3000W.

Nog even een algemene opmerking: het verdient de voorkeur om de apparaten die stroom verbruiken op het moment dat het zonnepaneel systeem stroom opwekt op dezelfde fase als dat zonnepaneel systeem aan te sluiten. Dat vermindert de belasting van het systeem ook.

Anne.
- geen elektricien of zo O:)

Reputatie 6
Badge

In 2020 zijn op ons dak 13 zonnepalen gelegd. Ik heb een 3-fase stroomaansluiting (kast) Tegelijkertijd heeft onze buurman ook 13 zonnepanelen laten leggen door hetzelfde bedrijf. Hij heeft een 1 fase stroomaansluiting (kast).

Nu blijkt tijdens een door mij uitgevoerde controle dat ik  5187 Kwh heb binnengehaald terwijl mijn buurman in dezelfde periode 7011 Kwh heeft binnengehaald. 

Weet iemand wat de oorzaak zou kunnen zijn dat mijn. buurman met een 1-fase aansluit zoveel meer Kwh binnenhaalt dan ik. 

Is er een bedrijfs die mijn aansluiting kan controleren?

 

Zonder meer info is hier geen zinnige reactie op te geven, maar 7011 kWh met 13 zonnepanelen lijkt mij een beetje overdreven veel en onjuist, zelfs als het 400 Wp panelen zouden zijn ...

 

Reputatie 7
Badge +2

Zonder meer info is hier geen zinnige reactie op te geven, maar 7011 kWh met 13 zonnepanelen lijkt mij een beetje overdreven veel en onjuist, zelfs als het 400 Wp panelen zouden zijn ...


Er werd geen periode genoemd toch?
Of heb ik weer over iets heen gelezen? :)
​​​​​​​

Reputatie 7
Badge +1

@JosT Heb je al het installatiebedrijf benaderd? - Omdat beide installaties door hetzelfde bedrijf gedaan zijn zou dit voor mij voor de hand liggen. Verder heb je vermoedelijk zoiets als garantie, of niet?

Reputatie 6
Badge


Er werd geen periode genoemd toch?
Of heb ik weer over iets heen gelezen? :)
​​​​​​​

Nee Anne, je hebt helemaal gelijk, ik heb iets gelezen dat er niet stond :astonished: en deed onterecht de aanname dat het een periode van een jaar betreft, wat natuurlijk helemaal niet zo hoeft te zijn.

 

@JosT Als je iets verteld over merk en type panelen, de omvormer, de richting waarin de panelen liggen (azimuth), de helling van de panelen, hoe je bepaald hebt hoeveel er is opgewekt (omvormer uitgelezen/ aparte kWh meter op de zonnepanelen groep) en hoelang de periode is waarover dit gemeten is (van wanneer tot wanneer) dan kunnen we wat meer zeggen over of de opbrengst conform verwachting is.

Ook handig om te weten; is er iets is dat schaduw op de panelen geeft, dit kan dan wel eens anders zijn bij jou dan bij de buurman, vooral in voorjaar en najaar als de zon wat lager staat zie je hier wel eens grote verschillen mee.

 

Dank voor de reacties.  Het gaat om de periode 26-3-2020 t/m 7-9-2021 (18 maanden).

Het gaat hier om 13 Q-cells / Hanwha G5 Whitse Backstraat Perc. Duo 330 Wp. met een Omvormer van het merk Solax type X3 4.0 (3 -fase).

Buurman heeft dezelfde 13 panelen met een Solax X1 4.2-T (1-fase). 

De installateur (Solar Groep Twente) heeft op een aantal door mij gezonden mails in 2020 niet gereageerd op melding dat de omvormer  in de app. fouten aangaf.  In maart 2021 (dus na 1 jaar) heb ik een aangetekende brief gezonden waarna een monteur op bezoek kwam. Volgens hem was er bij 1 fase de spanning te hoog waardoor de omvormer automatisch uitgaat voor een bepaalde tijd. Info bij Leander (mijn netbeheerder) gaf de mededeling dat hun voltage binnen de wettelijke normen ligt. Volgens de monteur van Solar Groep Twente zou de oplossing kunnen zijn om de omvormer om te ruilen voor een enkelfase omvormer en dan die fase te laten  nemen die het minst belast is.

Ik vond dat een rare oplossing temeer ik juist 2 maanden voor aanschaf een nieuwe meterkast, met een 3 fase* aansluiting, (3 x 25a) door een andere installateur ( ivm mogelijke aanschaf Electra auto op termijn).

De 13 panelen zijn geplaatst op een plat dak: 9 stuks en 4 stuks juist om de schaduw van een naast het huis aanwezige boom, die overigens om 10.00 uur geen schaduw meer geeft.

Ik woon in een hoekwoningen in een rij van 6 huizen,  in dit rijtje hebben er nu 5 zonnepanelen

op het dak.Na begin April toen de monteur was geweest geen reacties meer gehad. Ook niet op een mail die ik op 17-5-2021 naar hun stuurde. Op 6-9-2021 nogmaals via een mail gevraagd om te reageren op mijn mail van 17-5.  Tot heden niets vernomen. Op dit moment geeft de omvormer aan:

Vraag:  indien ik nu weer geen reactie krijg wil ik weten wat de oorzaak kan zijn :  plaatsing, onjuiste aansluiting, verkeerde omvormer etc. Is er een bedrijf of deskundige die mij daarover kan inlichten.

Ik hoop jullie wat duidelijker te hebben geïnformeerd. Ik ben een leek op dit terrein.

met vriendelijke groeten,

Jos

Reputatie 6
Badge

De 13 panelen zijn geplaatst op een plat dak: 9 stuks en 4 stuks juist om de schaduw van een naast het huis aanwezige boom, die overigens om 10.00 uur geen schaduw meer geeft.

 

 

Wat bedoel je precies met 9 stuks en 4 stuks, zijn er 2 strings gemaakt, (1 x 9 panelen en 1 x 4 panelen) en zijn die apart op de omvormer aangesloten ?

 

Als het antwoord op mijn vraag ja is, dan zit daar wel een issue, de panelen die je hebt hebben een nominale open klem spanning van ~40 volt, 4 stuks is dan 160 volt, de omvormer heeft 2 MPTTs met een spannings bereik van 160V-850V, maar die hebben wel een opstart spanning van 180V, dan zal je effectief alleen van de 9 panelen opbrengst hebben omdat de string met 4 vrijwel nooit zal opstarten, tenzij het zowel zonnig als koud is en ze dan een hogere spanning geven.

 

 

Inderdaad 1 x 9 stuks en 1 x 4 stuks apart op omvormer, zie de foto’s.   Er is een foto waarbij op de voorgrond de panelen van de genoemde buurman liggen. En de foto waarop de 2 kabel van de 2 “strings” over het dak via de schoorsteenpijp naar de omvormer lopen.

Hoop dat je hier iets me kunt?

Reputatie 6
Badge

Het grote voordeel van de 1 fase omvormer van je buurman is dat deze op de MPPT een spannings bereik heeft van 70-580 Volt en een opstart spanning van 100 Volt, dus met 4 panelen op 1 string (160V nominaal) zal deze wel altijd opstarten en meedoen met de stroom productie.

 

Als je graag op je 3 phase omvormer wilt blijven, en er is ruimte voor, zal je een extra paneel (of 2 mag natuurlijk ook) moeten toevoegen aan de string met 4 panelen, dan haal je wel altijd de opstart spanning van 180 Volt.

 

Reputatie 6
Badge +1


In principe moet het niet uit maken hoeveel fases je hebt.
Het belangrijkste verschil tussen 1 en 3 fases is dat een 1 fase systeem maximaal zo’n 8kW aankan.
Bij een 3 x 25A systeem is dat een dikke 17kW.


Anne.
- geen elektricien of zo O:)

@Anne 

Wat je hierboven schrijft dat je per fase 8 kW mag leveren is onjuist. Het maximale wat je mag leveren is 5 kW.

 

Reputatie 7
Badge +1

@JosT Als ik de tot nu toe hier gepresenteerde informatie bekijk en als volgt samenvat:

Deze 3-fase omvormer met 2 aparte strings: 9 panelen + 4 panelen van dit type.

Zoals @PC reeds terecht opmerkte kan deze combinatie nooit (goed) werken.

Heeft de buurman zijn 13 panelen ook 9 + 4 op zijn 1-fase omvormer aangesloten?
Dan zou ik deze configuratie in eerste instantie ook kiezen en het bedrijf vragen de omvormer te ruilen. Principe KISS

Just my 2 cts

 

Reputatie 7
Badge +2


Het belangrijkste verschil tussen 1 en 3 fases is dat een 1 fase systeem maximaal zo’n 8kW aankan.
Bij een 3 x 25A systeem is dat een dikke 17kW.
Anne.
- geen elektricien of zo O:)

@Anne

Wat je hierboven schrijft dat je per fase 8 kW mag leveren is onjuist. Het maximale wat je mag leveren is 5 kW.


Ik het het niet over leveren.
Ik had uit de originele tekst begrepen dat de meterkast 1 en 3 fasig waren.

Een 1 fase meterkast met 1 x 35A aansluiting (wat vrij normaal is) kan in totaal (dus niet enkel teruglevering) zo’n 8kW aan.

Dat is wat ik bedoelde O:)

Jij bedoelt dat je per fase maximaal 5kW mag terug leveren?
Is dat ook een NEN standaard of zo?


Ik begrijp dat het niet om de meterkast ging maar over de omvormers.
En dat er diverse spanningsniveaus in het spel zijn waardoor bij de string van 4 panelen er soms (vaak?) niet voldoende spanning is om te beginnen met omvormen?

Wat is trouwens de betekenis van al die verschillende spanningen?
En dan vooral de samenhang tussen 
Operating voltage range [V]
MPPT voltage range@full load [V]
Start up voltage [V]
en
Start output voltage [V]

Anne.

Reputatie 6
Badge


Wat is trouwens de betekenis van al die verschillende spanningen?
En dan vooral de samenhang tussen 
Operating voltage range [V]
MPPT voltage range@full load [V]
Start up voltage [V]
en
Start output voltage [V]

Anne.

 

MPPT is een Maximum Power Point Tracker, een stukje gelijkspannings electronica in je omvormer die zoekt naar het Maximum Power Point van de aangesloten zonnepanelen.

Zonnepanelen zijn een stroom bron en zullen afhankelijk van de aangeboden weerstand een bepaalde spanning en stroom leveren over/door die weerstand, de spanning/stroom curve van een zonnepaneel is niet linear en veranderd continue door invallend zonlicht maar ook door de warmte in de zonnecel zelf en op elk moment in de tijd is er dus een bepaald punt waar het maximum vermogen door het zonnepaneel geleverd kan worden, dit punt heet de MPP. Het doel van de MPPT is dus om te zorgen dat er maximaal vermogen uit de panelen wordt gehaald door de belasting te varieren.

 

De spanning van een paneel onder standaard testcondities waar het MPP zit, noemt men Vmpp.

De maximum stroom die een zonnepaneel kan leveren heet de kortsluitstroom, de maximum spanning (als er geen stroom loopt, oneindige weerstand) de open klem spanning.

Max DC voltage van een omvormer slaat op het maximum aan spanning dat de panelen samen mogen leveren zonder dat de omvormer kapot gaat. Als je panelen en omvormer combineerd moet je zorgen dat de som van de open klemspanning van de panelen in een string niet boven dit maximum uitkomt.

Max input current is de maximale stroom die door de panelen geleverd mag worden zonder dat de omvormer kapot gaat, bij het combineren van panelen en omvormer moet je zorgen dat de kortsluitstroom van de panelen niet groter is dan de max input current.

Nominal DC voltage is de spanning waarbij de omvormer het meest efficient is, als de som van de Vmpp in een string rond deze spanning zit, zal de omvormer in zijn meest efficiente werk gebied zitten gedurende het grootste deel van het jaar.

MPPT voltage range is de DC range waarbinnen de MPPT zijn optimale werkpunt zoekt nadat de omvormer is opgestart.

Start operating voltage is de spanning aan de panelen kant die nodig is om de MPPT op te laten starten, je moet dus zorgen dat de open klem spanning die de panelen in 1 string bij elkaar leveren groter is dan het start voltage anders blijft de MPPT van die string uit.

Als de netspanning te hoog is, start de omvormer niet op omdat hij dan niet terug kan leveren aan het net en tegelijkertijd voldoen aan de eis van maximale spanning die aan het net mag worden aangeboden. Dit wordt soms de Start output voltage genoemd.

 

 

 

Reageer