Beantwoord

Dakpannen vernieuwen en zonnepanelen of overal zonnepanelen?

  • 8 October 2019
  • 7 reacties
  • 2060 Bekeken

  • Nieuwe deelnemer
  • 2 reacties
Mijn dak is van 1938, sommige buren(die dicht bij zwaar verkeer wonen) hebben al de dakpannen moeten vernieuwen. Wij wonen wat verder van de verkeersdrempels en onze dakpannokken zijn nog net niet doorgesleten. Toch denk ik dat dit geen 10 jaar meer gaat duren. Ik wil zonnepanelen. Het dak is van binnen geïsoleerd en constructief in orde. We gebruiken nu aan electra 4000kw/jaar. Er komt hier geen warmtenet. De hr CV is 10 jaar oud en wordt binnen 5 jaar vervangen door hybride warmepomp Gas is 2000m3 /jaar. Een warmtepomp kost natuurlijk meer Killowats. Ik twijfel tussen pannen vernieuwen (80 m2) €7000 en 12 zonnepanelen ook €7000 of meer als ik op de warmtepomp overga. het aanbod van leveranciers is enorm, ik heb me ingeschreven voor het eigen huis collectief. Vraag: is het de moeite om het hele dak met waterdicht zonnepanelen te bedekken en dus geen dakpannen te vernieuwen?
icon

Beste antwoord door FlipB 11 October 2019, 14:33

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +2
Ik heb helaas geen ervaring met waterdichte zonnepanelen als dakpan vervanging.
Heb je hier toevallig wat meer informatie over?

Want 1 ding dat pannen wel doen en waterdichte zonnepanelen mogelijk niet, is het dak ventileren en dat lijkt me dan nog wel 'een dingetje'?

Anne.
Dank Anne,

Ik ga kijken naar ventilerende systemen.

Flip
Reputatie 7
Badge +3
Vraag: is het de moeite om het hele dak met waterdicht zonnepanelen te bedekken en dus geen dakpannen te vernieuwen?
Dakpannen onder zonnepanelen hebben sowieso minder te lijden. Maar zonnepanelen (met hun vaste afmetingen) kunnen niet het hele dak bedekken. Misschien dat u met zonnepanelen slechts een klein deel van het dak hoeft te voorzien van andere (ze hoeven ook niet nieuw te zijn) dakpannen. Sowieso moet zo'n 20 cm van de verticale dakrand (ook bij tussenwoningen) vrij blijven. Daarnaast heb je ook de schoorsteen, eventuele dakraampjes en de ventilatie- en rookgasafvoerpijpjes.

De nok met aan beide kanten zonnepanelen sluitend maken is misschien ook niet verstandig want dat zal wel stormgevoeliger zijn.

In totaal gaat het over 80 m2, Eén (normaal) paneel heeft (met de 2 cm tussenruimte in de lengte, de panelen die boven op elkaar geplaatst zijn liggen, althans bij mij, tegen elkaar aan) een oppervlakte van 1,76 m2. Dan zou u dus 45 panelen nodig hebben. Dat is dan een bedrag van rond de € 15.000,-.

Wat is de ligging van uw dak. Noord-Zuid of Oost-West en met welke hoek ? Zonnepanelen op een noordelijk gelegen dak zullen op zich nooit rendabel zijn.

Panelen zou u ook gedeeltelijk indak (of inroof) kunnen laten plaatsen. Deze ventileren slechter en op hete zonnige dagen is hun opbrengst dus lager en daarnaast is er op hete dagen ook brandgevaar.
Dank Driepinter,

Ik weet nu weer wat meer. De nok van mijn dak ligt Noord Zuid, de helling is 40 graden, 'S ochtends zon voor, s avonds zon achter. Ik heb nog geen offertes binnen maar wel aangevraagd van optisch wat kleinere zonnepanelen (zodat ze een beetje op pannen lijken). Die firma noemt in haar folders storm en overhitting risico's waarmee ze in hun constructie rekening zeggen te houden.
Ik denk om drie redenen aan een groot oppervlak: Ik denk steeds meer stroom te gaan gebruiken omdat gas, diesel en benzine in de komende tientallen jaren mogelijk eerst duurder worden en dan zelfs moeilijk verkrijgbaar. Hoe minder fossiele brandstof ik gebruik hoe beter dat is voor de generaties na me. Als ik toch nieuwe dakpannen nodig heb en zonnepanelen waterdicht zijn waarom niet het geld voor pannen besteden aan panelen.
Hoe duurder de panelen, hoe efficiënter en hoe langer ze meegaan. Wat is wijsheid (economisch is afwachten tot er zowat geen verbetering meer is en de prijzen zakken maar, het beste. Ik heb dan door mijn beperkte levensduur ook geen rendement...) er zit een gok element in deze beslissing.
Reputatie 7
Badge +3
De nok van mijn dak ligt Noord Zuid,
De gangbare aanduiding is dat van het dak. Blijkbaar is de ligging van uw dak oost-west.
Hoe duurder de panelen, hoe efficiënter en hoe langer ze meegaan.

Dat gaat niet op als u dakpannen met zonnecellen zou nemen. Die zijn veel duurder en het oppervlakte aan zonnecellen is ook een stuk kleiner (en dus minder efficiënt). We kunnen ook duurdere normale panelen nemen (glas-glas) die langer mee gaan, maar door de dreigende afbouw van de salderingsregeling zullen die moeilijker terug te verdienen zijn.

Misschien is het ook een optie om de dakpannen wel te vervangen maar dan door goedkopere. Of het risico te nemen dat door (normaal geïnstalleerde) zonnepanelen de bestaande dakpannen amper zullen verslijten. Met dan weer de afweging van als uw dakpannen dan onverhoopt toch vervangen moeten worden dat met de zonnepanelen op het dak een stuk lastiger zal zijn.

Om uw dak mooi op te vullen (aan de hand van de afmetingen van uw dak) kan u dus kiezen uit drie verschillende maten. Een combinatie daarvan (maar dan zeer waarschijnlijk met een aparte omvormer) is ook mogelijk.

Kleine zonnepanelen
190 - 215 Wp 1,58 x 0,81 meter
Normale zonnepanelen
245 - 270 Wp 1,65 x 1,00 meter
Grote zonnepanelen
270 - 300 Wp 2,00 x 1,00 meter

Mijn mening is als we het energievraagstuk willen aanpakken dat we dat zo economisch mogelijk moeten doen.

Als de panelen op de gebruikelijke manier (met dakhaken en op een dakrails) geïnstalleerd worden moet u sowieso zorgen voor reservedakpannen. Dakpannen kunnen tijdens het installeren immers stuk gaan (door het verschuiven en het er op lopen/kruipen).
Reputatie 7
Badge +3
Als u uw dak op een vrijstaande woning helemaal vol legt met zonnepanelen ontstaat wel een probleem als er onderhoud verricht moet worden aan ventilatieroosters op uw dak. Zonder hoogwerker kan u er dan namelijk niet meer bij.
Reputatie 6
Badge
Ik zou eerst de kwaliteit van de bestaande pannen toch even goed onder de loep nemen.
Uitgaan van een maximale dekking met goede duurzame panelen en wel rekening houden met toegankelijkheid voor onderhoud van ventilatie en andere dak doorvoeren.
Vervang waar nodig de pannen die niet onder de panelen komen te liggen door goede kwaliteit nieuwe pannen, dus ook de nokpannen. De rest laten wat het is
Geen panelen tot over de nok, wel tot aan de goot; afschuivende sneeuw moet direct in de goot terecht komen en niet op de onderste rij(en) pannen blijven liggen.

Omdat er toch sprake is van een overgang van gas naar elektra, zou ik me om een langere terugverdientijd na saldering niet druk maken. Ook een elektrische auto kan goed helpen.

Reageer