Beantwoord
Dakpannen vernieuwen en zonnepanelen of overal zonnepanelen?
Mijn dak is van 1938, sommige buren(die dicht bij zwaar verkeer wonen) hebben al de dakpannen moeten vernieuwen. Wij wonen wat verder van de verkeersdrempels en onze dakpannokken zijn nog net niet doorgesleten. Toch denk ik dat dit geen 10 jaar meer gaat duren. Ik wil zonnepanelen. Het dak is van binnen geïsoleerd en constructief in orde. We gebruiken nu aan electra 4000kw/jaar. Er komt hier geen warmtenet. De hr CV is 10 jaar oud en wordt binnen 5 jaar vervangen door hybride warmepomp Gas is 2000m3 /jaar. Een warmtepomp kost natuurlijk meer Killowats. Ik twijfel tussen pannen vernieuwen (80 m2) €7000 en 12 zonnepanelen ook €7000 of meer als ik op de warmtepomp overga. het aanbod van leveranciers is enorm, ik heb me ingeschreven voor het eigen huis collectief. Vraag: is het de moeite om het hele dak met waterdicht zonnepanelen te bedekken en dus geen dakpannen te vernieuwen?
Beste antwoord door FlipB
Dank Driepinter,
Ik weet nu weer wat meer. De nok van mijn dak ligt Noord Zuid, de helling is 40 graden, 'S ochtends zon voor, s avonds zon achter. Ik heb nog geen offertes binnen maar wel aangevraagd van optisch wat kleinere zonnepanelen (zodat ze een beetje op pannen lijken). Die firma noemt in haar folders storm en overhitting risico's waarmee ze in hun constructie rekening zeggen te houden.
Ik denk om drie redenen aan een groot oppervlak: Ik denk steeds meer stroom te gaan gebruiken omdat gas, diesel en benzine in de komende tientallen jaren mogelijk eerst duurder worden en dan zelfs moeilijk verkrijgbaar. Hoe minder fossiele brandstof ik gebruik hoe beter dat is voor de generaties na me. Als ik toch nieuwe dakpannen nodig heb en zonnepanelen waterdicht zijn waarom niet het geld voor pannen besteden aan panelen.
Hoe duurder de panelen, hoe efficiënter en hoe langer ze meegaan. Wat is wijsheid (economisch is afwachten tot er zowat geen verbetering meer is en de prijzen zakken maar, het beste. Ik heb dan door mijn beperkte levensduur ook geen rendement...) er zit een gok element in deze beslissing.
Bekijk origineelIk weet nu weer wat meer. De nok van mijn dak ligt Noord Zuid, de helling is 40 graden, 'S ochtends zon voor, s avonds zon achter. Ik heb nog geen offertes binnen maar wel aangevraagd van optisch wat kleinere zonnepanelen (zodat ze een beetje op pannen lijken). Die firma noemt in haar folders storm en overhitting risico's waarmee ze in hun constructie rekening zeggen te houden.
Ik denk om drie redenen aan een groot oppervlak: Ik denk steeds meer stroom te gaan gebruiken omdat gas, diesel en benzine in de komende tientallen jaren mogelijk eerst duurder worden en dan zelfs moeilijk verkrijgbaar. Hoe minder fossiele brandstof ik gebruik hoe beter dat is voor de generaties na me. Als ik toch nieuwe dakpannen nodig heb en zonnepanelen waterdicht zijn waarom niet het geld voor pannen besteden aan panelen.
Hoe duurder de panelen, hoe efficiënter en hoe langer ze meegaan. Wat is wijsheid (economisch is afwachten tot er zowat geen verbetering meer is en de prijzen zakken maar, het beste. Ik heb dan door mijn beperkte levensduur ook geen rendement...) er zit een gok element in deze beslissing.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Log in om te kunnen reageren, een vraag te stellen of discussie te starten.
InloggenEigen Huis Community
Log in om te kunnen reageren, een vraag te stellen of discussie te starten.
InloggenEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.