De nieuwe PVT panelen: is dat de toekomst?

• 8 februari 2020
  • 4 reacties
  • 273 Bekeken

Sinds kort zijn er PVT panelen. Dat zijn normale Photovoltaische Panelen met een koelgedeelte er achter tegenaan. De warmtepomp is dan van het water/water type en onttrekt warmte aan het circuit wat achter langs de zonnepanelen gepompt wordt.

voordelen: geen herrie van buitenunit/ventilator. Zonnepanelen worden gekoeld waardoor de prestatie tot 20% beter wordt. Zelfs in de zomer want dan wordt er een boilervat warm gemaakt om daarmee te douchen. Best wel slimme opzet vind ik.

Alleen zijn water/water warmtepompen duurder? Weet ik niet precies...

4 reacties

Reputatie 6

@SimonJSinds kort? Niets nieuws onder de zon! Zoiets bestaat al langer dan 10 jaar, maar is nooit echt van de grond (en op het dak gekomen). Uit welk reclameprospectus citeer je trouwens? - Ik zou graag willen weten van wie deze claims zijn en of deze ook via een onafhankelijk testinstituut (TNO, TÜV etc.) onderbouwd zijn.

Een enkel ervaringsbericht hier op het forum (en dan nog niet eens positief)

Hmmm. Nogal conservatieve negatieve reactie. Ik ben gewoon een particulier (geen expert) met interesse. En deze technologie lijkt me (persoonlijk) interessant. Ik liep hier tegenaan op triplesolar.eu maar ook Vaillant een grote CV boer werkt samen hierin met Volthera.

Triplesolar kreeg de Kvk innovatie award. Nooit echt van de grond gekomen? Ff bijlezen misschien?

Reputatie 7
Badge +2

PVT (photovoltarisch thermische) panelen zijn er inderdaad allang. Onderaan tegen het zonnepaneel zitten dus lussen waardoor water (met antivries tegen het bevriezen) of een alcoholdamp kan stromen (de alcohol verdampt onder de warme panelen en condenseert dus in de warmtewisselaar van de zonneboiler. Zodoende wordt er al warmte gewonnen als de zon maar even schijnt). Je hebt dus in de zomer bij warm weer een hoger rendement van de zonnepanelen. Maar omdat er op dergelijke dagen al een stroom overschot is, lijkt mij voor wat die extra kWh-e opbrengst betreft een zinloze investering.

Maar voor de rest van het jaar zal het PV-rendement lager zijn want om op de minder hete dagen toch nog een redelijke temperatuur voor het T(thermisch) gedeelte te krijgen zit er een extra glaslaag op. En die extra glaslaag verlaagt dus het PV-rendement.

Ook het thermisch rendement is lager dan bij een zonnecollector. Sowieso wordt 15 % van de energie omgezet in elektriciteit en blijft er dus minder over aan warmte. Maar ook de constructie van een PVT paneel is, vooral tijdens het stookseizoen, voor de warmte niet optimaal. Volgens mij heb je, wat zonnewarmtebenutting, tijdens het stookseizoen heel weinig aan.

Wat betreft het winnen van zonnewarmte in de zomer om mee te kunnen douchen, lijkt mij dat je voor dat zelfde extra geld beter een gewoon PV-paneel extra zou kunnen laten leggen en een elektrische boiler kan aanschaffen.

Een ander, wel positief, effect lijkt mij de besparing aan een lawaai makende ventilator. Bij een gewone buitenlucht warmtepomp moet de buitenlucht warmte onttrokken worden op een klein oppervlak. Te weten de verdamper buiten. Met PVT-panelen heb je sowieso een groter oppervlak waar de buitenluchtwarmte onttrokken kan worden. Als werkvloeistof zal dan wel milieu/klimaatvriendelijke vloeistof gekozen moeten worden (veel vloeistoffen geven een airco/warmtepomp dan wel een hoog rendement maar als zo’n vloeistof ontsnapt, ontsnapt er een vloeistof met een heel hoge broeikaswaarde).

Reputatie 6

@SimonJNiet per sé negatief, ik kijk gewoon naar ervaringsberichten uit het veld en blijf sceptisch. Een KvK innovatieaward zegt me niet zoveel. De mooie woorden op de website overtuigen me niet.

De triplesolar website laat gelukkig wel een aantal referentie? installaties met mooie plaatjes zien.
Voor zover ik kan zien heb je behoorlijk wat aan dakoppervlak (=pvT-panelen) nodig, soms ook nog additionele thermische panelen (vacuum-buizen?). Helaas is er geen verdere (technische) informatie beschikbaar.

Bijvoorbeeld: Wat haal je per m² aan energie van het dak in december+januari, bij welke aanvoer/retourtemperaturen (bevriezingsgevaar)?, hoe groot moet het buffervat zijn?, wat is het resultaat in de zomer? (sww), etc. pp.. Veel meer vragen dan antwoorden, ondertussen moet er wel iets over bekend zijn.

Citaat Triplesolar: “Voor ruimteverwarming is een SPF van 5,6 haalbaar, voor tapwater een SPF van 3,8.”

Met een L/W-wp haal je een SPF van 4,2 voor verwarming en ca. 2,8 voor tapwater en deze installaties + de pv-panelen zijn waarschijnlijk een heel stuk goedkoper als de pvT-oplossing van triplesolar.

Wat de totale (geschatte) kosten tijdens de levensduur van de installaties zijn? Geen flauw idee.

Als je voldoende dakoppervlak hebt en je geen “normale” W/W-wp met bodembron kan/wil plaatsen en een L/W-wp ook niet mogelijk is (geluid?), alleen dan zou de oplossing met pvT in beeld kunnen komen.

(Ik persoonlijk zou liever geen vendor-lock-in icm verwarming en pv-panelen willen hebben, wat is als je over een aantal jaren de pvT-panelen wilt/moet vervangen?)

Just my 2 cts

P.S.: Ook ik ben benieuwd naar ervaringsberichten van huiseigenaren met een triplesolar-installatie. - De NIBE (w/w-)warmtepompen zijn zo ongeveer de Mercedes onder de warmtepompen.

Reageer