De nieuwe PVT panelen: is dat de toekomst?

  • 8 February 2020
  • 14 reacties
  • 9743 Bekeken

Reputatie 1

Sinds kort zijn er PVT panelen. Dat zijn normale Photovoltaische Panelen met een koelgedeelte er achter tegenaan. De warmtepomp is dan van het water/water type en onttrekt warmte aan het circuit wat achter langs de zonnepanelen gepompt wordt.

voordelen: geen herrie van buitenunit/ventilator. Zonnepanelen worden gekoeld waardoor de prestatie tot 20% beter wordt. Zelfs in de zomer want dan wordt er een boilervat warm gemaakt om daarmee te douchen. Best wel slimme opzet vind ik.

Alleen zijn water/water warmtepompen duurder? Weet ik niet precies...


14 reacties

Reputatie 7
Badge +1

@SimonJSinds kort? Niets nieuws onder de zon! Zoiets bestaat al langer dan 10 jaar, maar is nooit echt van de grond (en op het dak gekomen). Uit welk reclameprospectus citeer je trouwens? - Ik zou graag willen weten van wie deze claims zijn en of deze ook via een onafhankelijk testinstituut (TNO, TÜV etc.) onderbouwd zijn.

Een enkel ervaringsbericht hier op het forum (en dan nog niet eens positief)

 

 

Reputatie 1

Hmmm. Nogal conservatieve negatieve reactie. Ik ben gewoon een particulier (geen expert) met interesse. En deze technologie lijkt me (persoonlijk) interessant. Ik liep hier tegenaan op triplesolar.eu maar ook Vaillant een grote CV boer werkt samen hierin met Volthera.

Triplesolar kreeg de Kvk innovatie award. Nooit echt van de grond gekomen? Ff bijlezen misschien?

 

Reputatie 7
Badge +3

PVT (photovoltarisch thermische) panelen zijn er inderdaad allang. Onderaan tegen het zonnepaneel zitten dus lussen waardoor water (met antivries tegen het bevriezen) of een alcoholdamp kan stromen (de alcohol verdampt onder de warme panelen en condenseert dus in de warmtewisselaar van de zonneboiler. Zodoende wordt er al warmte gewonnen als de zon maar even schijnt). Je hebt dus in de zomer bij warm weer een hoger rendement van de zonnepanelen. Maar omdat er op dergelijke dagen al een stroom overschot is, lijkt mij voor wat die extra kWh-e opbrengst betreft een zinloze investering.

Maar voor de rest van het jaar zal het PV-rendement lager zijn want om op de minder hete dagen toch nog een redelijke temperatuur voor het T(thermisch) gedeelte te krijgen zit er een extra glaslaag op. En die extra glaslaag verlaagt dus het PV-rendement.

Ook het thermisch rendement is lager dan bij een zonnecollector. Sowieso wordt 15 % van de energie omgezet in elektriciteit en blijft er dus minder over aan warmte. Maar ook de constructie van een PVT paneel is, vooral tijdens het stookseizoen, voor de warmte niet optimaal. Volgens mij heb je, wat zonnewarmtebenutting, tijdens het stookseizoen heel weinig aan.

Wat betreft het winnen van zonnewarmte in de zomer om mee te kunnen douchen, lijkt mij dat je voor dat zelfde extra geld beter een gewoon PV-paneel extra zou kunnen laten leggen en een elektrische boiler kan aanschaffen.

Een ander, wel positief, effect lijkt mij de besparing aan een lawaai makende ventilator. Bij een gewone buitenlucht warmtepomp moet de buitenlucht warmte onttrokken worden op een klein oppervlak. Te weten de verdamper buiten. Met PVT-panelen heb je sowieso een groter oppervlak waar de buitenluchtwarmte onttrokken kan worden. Als werkvloeistof zal dan wel milieu/klimaatvriendelijke vloeistof gekozen moeten worden (veel vloeistoffen geven een airco/warmtepomp dan wel een hoog rendement maar als zo’n vloeistof ontsnapt, ontsnapt er een vloeistof met een heel hoge broeikaswaarde).

 

 

Reputatie 7
Badge +1

@SimonJNiet per sé negatief, ik kijk gewoon naar ervaringsberichten uit het veld en blijf sceptisch. Een KvK innovatieaward zegt me niet zoveel. De mooie woorden op de website overtuigen me niet.

De triplesolar website laat gelukkig wel een aantal referentie? installaties met mooie plaatjes zien.
Voor zover ik kan zien heb je behoorlijk wat aan dakoppervlak (=pvT-panelen) nodig, soms ook nog additionele thermische panelen (vacuum-buizen?). Helaas is er geen verdere (technische) informatie beschikbaar.

Bijvoorbeeld: Wat haal je per m² aan energie van het dak in december+januari, bij welke aanvoer/retourtemperaturen (bevriezingsgevaar)?, hoe groot moet het buffervat zijn?, wat is het resultaat in de zomer? (sww), etc. pp.. Veel meer vragen dan antwoorden, ondertussen moet er wel iets over bekend zijn.

Citaat Triplesolar: “Voor ruimteverwarming is een SPF van 5,6 haalbaar, voor tapwater een SPF van 3,8.”

Met een L/W-wp haal je een SPF van 4,2 voor verwarming en ca. 2,8 voor tapwater en deze installaties + de pv-panelen zijn waarschijnlijk een heel stuk goedkoper als de pvT-oplossing van triplesolar.

Wat de totale (geschatte) kosten tijdens de levensduur van de installaties zijn? Geen flauw idee.

Als je voldoende dakoppervlak hebt en je geen “normale” W/W-wp met bodembron kan/wil plaatsen en een L/W-wp ook niet mogelijk is (geluid?), alleen dan zou de oplossing met pvT in beeld kunnen komen.

(Ik persoonlijk zou liever geen vendor-lock-in icm verwarming en pv-panelen willen hebben, wat is als je over een aantal jaren de pvT-panelen wilt/moet vervangen?)

Just my 2 cts

P.S.: Ook ik ben benieuwd naar ervaringsberichten van huiseigenaren met een triplesolar-installatie. - De NIBE (w/w-)warmtepompen zijn zo ongeveer de Mercedes onder de warmtepompen.

 

@SimonJSinds kort? Niets nieuws onder de zon! Zoiets bestaat al langer dan 10 jaar, maar is nooit echt van de grond (en op het dak gekomen). Uit welk reclameprospectus citeer je trouwens? - Ik zou graag willen weten van wie deze claims zijn en of deze ook via een onafhankelijk testinstituut (TNO, TÜV etc.) onderbouwd zijn.

Een enkel ervaringsbericht hier op het forum (en dan nog niet eens positief)

 

 

EPC TNO certificering voor Triple Solar

@SimonJNiet per sé negatief, ik kijk gewoon naar ervaringsberichten uit het veld en blijf sceptisch. Een KvK innovatieaward zegt me niet zoveel. De mooie woorden op de website overtuigen me niet.

De triplesolar website laat gelukkig wel een aantal referentie? installaties met mooie plaatjes zien.
Voor zover ik kan zien heb je behoorlijk wat aan dakoppervlak (=pvT-panelen) nodig, soms ook nog additionele thermische panelen (vacuum-buizen?). Helaas is er geen verdere (technische) informatie beschikbaar.

Bijvoorbeeld: Wat haal je per m² aan energie van het dak in december+januari, bij welke aanvoer/retourtemperaturen (bevriezingsgevaar)?, hoe groot moet het buffervat zijn?, wat is het resultaat in de zomer? (sww), etc. pp.. Veel meer vragen dan antwoorden, ondertussen moet er wel iets over bekend zijn.

Citaat Triplesolar: “Voor ruimteverwarming is een SPF van 5,6 haalbaar, voor tapwater een SPF van 3,8.”

Met een L/W-wp haal je een SPF van 4,2 voor verwarming en ca. 2,8 voor tapwater en deze installaties + de pv-panelen zijn waarschijnlijk een heel stuk goedkoper als de pvT-oplossing van triplesolar.

Wat de totale (geschatte) kosten tijdens de levensduur van de installaties zijn? Geen flauw idee.

Als je voldoende dakoppervlak hebt en je geen “normale” W/W-wp met bodembron kan/wil plaatsen en een L/W-wp ook niet mogelijk is (geluid?), alleen dan zou de oplossing met pvT in beeld kunnen komen.

(Ik persoonlijk zou liever geen vendor-lock-in icm verwarming en pv-panelen willen hebben, wat is als je over een aantal jaren de pvT-panelen wilt/moet vervangen?)

Just my 2 cts

P.S.: Ook ik ben benieuwd naar ervaringsberichten van huiseigenaren met een triplesolar-installatie. - De NIBE (w/w-)warmtepompen zijn zo ongeveer de Mercedes onder de warmtepompen.

 

 

Genoeg info te vinden hoor:

Naast Kvk award dit jaar Engie Technologie 2020 prijs gewonnen.

Behoorlijk wat dakoppervlak? Dit is juist het meest efficiënte systeem op markt. Triple Solar bestaat nu 12 jaar. Opbrengst 0,75 kW per paneel. Na het isoleren en een warmtevraag van 6 kW wat gelijk staat aan circa 1700 m³ gas heb je dus (maar) 8 Triple Solar PVT panelen nodig als bron. Dit zijn panelen van 2 bij 1 meter heb ik begrepen. Past dus op ieder dak in tegenstelling tot andere pvt fabrikanten die hebben veel lagere opbrengst. Ik heb vergeleken en zo werkt Volthera met plastic panelen niet echt duurzaam/lange levensloop. Deze hebben een opbrengst van circa 0,35 kW dus dat past niet op dak. Er zijn van Triple Solar meerdere demowoningen te bezoeken in NL van enthousiaste gebruikers, ik zou zeggen stuur ze een mailtje. Nibe zijn dure maar zeer goed water-water warmtepompen waarmee Triple Solar haar PVT panelen vaak mee combineert. Kost wat maar heb je ook wat. Deze info is wellicht interessant:

Jaren-30 huis gasloos verwarmen met stille PVT-panelen als bron voor de warmtepomp (triplesolar.eu)

PVT Paneel projectoverzicht Triple Solar: verwarmen zonder gas

Reputatie 7
Badge +1

@SaHu  Zou je de Triple Solar PVT oplossing altijd aanbevelen, vergeleken met andere, alternatieve warmtepomp oplossingen? - De referenties van Triple Solar bewijzen eigenlijk dat je er wat voor over moet hebben en behoorlijk wat. Ik beschouw het als een mogelijke, maar wel vrij dure (niche)oplossing.
€ 50k voor de installatie met 8 PVT panelen en de NIBE w/w-wp??
O.K.  incl. koelingsmogelijkheid, maar welk vermogen - en waar gaat de warmte naartoe?
- Sorry, zoiets vind ik te duur - ook zijn het top merken welke misschien wat langer op de markt zullen zijn. Alternatief: Als de mogelijkheid bestaat tot een grondgebonden warmtepomp ben je er beter af wat de koeling betreft en vermoedelijk een stuk goedkoper inclusief grondboring & “normale” PV-panelen.


Heb je een link naar de informatie met de geciteerde cijfers (0,75 kW max.! thermisch vermogen/pvt-paneel, warmtevraag van 6 kW (bij -x°C?) staat gelijk aan 1700 m³ gas?). Ik zou graag meetgegevens willen zien van het continu thermische vermogen en de "brontemperatuur” bijvoorbeeld op een druilerige december dag en tijdens de nacht! met 3°C buiten en een R.V. van 95%. En hetzelfde verder bij -7°C buitentemperatuur. Het liefst een diagram met meerdere temperaturen.

 

@darkfiber een LW systeem is anno 2020 echt achterhaald en veroorzaakt geluid. Waarom zouden we daar nog voor kiezen aangezien techniek verder is? Puur prijs? Nee voor mij valt LW + apart Pv systeem definitief af.

De genoemde 50K is voor totale renovatiekosten inclusief totale vervanging en dak als je goed leest. Een Triple Solar systeem heb je voor circa 27K wanneer je afgiftesysteem (lees LT / vloerverwarming) gereed is.

De genoemde 0,75 kW per paneel en bij 8 stuks een vermogen hebben van 6 kW wat gelijk staat aan circa 1700 m³ gas heb ik vernomen na een telefonisch gesprek  met het bedrijf Triple Solar. Er is een overzichtelijk document genaamd indicatieprijs B2C waarin dit is opgenomen. Ik zou zeggen mail ze en vraag op.

Verder heb ik dit interessante document gevonden: Bureau CRG (bcrg.nl) Deze verklaring zegt mij dat dit een fantastisch rendement oplevert gebaseerd op meetresultaten TNO. Is over 16 m² dus slechts 8 panelen (van 2 m² de stuk). Voor mij is het een kwestie van nog even doorsparen (nee is wil gewoon geen duurzaamheidslening ook al is rentepercentage te verwaarlozen) en dan wil ik geluidloze Triple Solar PVT panelen op mijn dak als bron i.c.m. water-water warmtepomp. En die koelmodule van circa 3K er ook bij natuurlijk.

 

Reputatie 7
Badge +1

@SaHu 27 k€ voor de combinatie 8 x 2 m² Triple Solar + NIBE F1255-6 bedrijfsklaar opgeleverd klinkt al een stuk vriendelijker en komt is in de orde van grootte van een grondgebonden w/w-warmtepomp.

- Helaas, als ik naar mijn huidig verbruik van ca. 750 m³ gas kijk (ca. 660 m³ voor cv + 90m³ voor sww - 2019/2020) is de t.v.t. van deze mooie oplossingen veel te lang. Zelf een hybride wp uit NL (zie de recente VEH actie) is met 750 m³ gas verbruik niet rendabel en de t.v.t. overstijgt de (economische) levensduur.
Extra Isolatie maatregelen “wreken” zich hier in een te laag warmteverlies (gemeten ca. 5 kW bij gemiddeld -9°C/24uur - kamertemperatuur gemiddeld ca. 19 °C) zou ik zeggen.
Het mag best wat meer kosten dan een conventionele cv-installatie . . .
Met mijn quasi warmtepomp-geschikte installatie (40/30/19) dacht ik eerder aan iets van 7 - 8 k€
(5 kW L/W-wp + warmtepompboiler) en misschien nog wat losse zonnepanelen extra.

- Jammer dat er geen documentatie betreffende de door jouw genoemde cijfers bestaat
anders hadden ze deze wel aan jouw gemaild.

 

Wij zijn ook bezig met offertetraject om een water/water warmtepomp van NIBE te gaan gebruiken icm 300 liter boiler en 10 PVT-panelen om volledig vaarwel te zeggen tegen de gasaansluiting. Momenteel kan de gasaansluiting ook kosteloos verwijderd worden. Daarnaast is het de bedoeling om 18 PV-panelen te plaatsen van 480 Wp om ook zoveel mogelijk zelf voorzienend te worden in de stroom. Of het uiteindelijk 100% alles afdekt moet in de praktijk blijken….in de theorie wel….

 

groet

Rene

Reputatie 5
Badge

Vanwege een verbod op aanleg van een bodembron orienteer ik me op pvt-panelen i.c.m. warmtepomp. Bij de voorlichting op internet van Triple Solar en Volthera krijg ik de indruk dat het probleem met aanvriezen met rijp ‘s winters wordt weggewuifd. De COP maakt dan een ‘vrije val’ net als bij een geventileerde buitenunit, ofwel er moet ontdooidworden. Hoe is dat bij de beschikbare pvt-panelen geregeld? Moet ik ‘met de hand’ de warmtepomp in de stand koeling zetten om de panelen te ontdooien? 

Reputatie 2

@JWD

 Ik heb pvt panelen op mijn dak liggen achter de panelen. Zij moeten een bufferzak regenereren die aangesproken wordt door een water/water warmtepomp. Mits de buffer groot genoeg is gedimensioneerd zal er minimale rijp onstaan. De hoeveelheid rijp is afhankelijk van de retour. En de retour is afhankelijk van het werk en de aanvoer.

 

@RuudWelling  heeft een mooi verslag over de effectiviteit en efficiëntie van het toepassen van deze panelen. 

 

U heeft het over het verbod mbt grondboringen. Heeft u de firma Mefa-energy-systems al gevonden? U kunt ook kijken naar het systeem van Q roof..als u voor opslag kiest is er een bepaalde regeling nodig als u wilt regenereren met de panelen..

 

Ik gebruik ze met een SolarFreezer opstelling. Maar er zijn genoeg mogelijkheden mits het oppervlak groot genoeg. Het formaat hangt af van de opstelling die u wilt. Met of zonder opslag . Met opslag krijgt u in de zomer een koelmogelijkheid erbij.

 

U moet van te voren een beetje duidelijk hebben welke route u wilt bewandelen en maak  vooraf een warmteverliesrekening. Op basis daarvan kunt u keuzes maken. Een w/w pomp heeft het  beste rendement bij een lage temperatuur afgifte ook daarin is veel keuze in het LTV radiator segment. En ook andere opties die u kunt overwegen.

Mvg

Jurgen 

 

Reputatie 3

Hallo JWD,

onder het onderwerp ervaring met solarfreezer heb ik pas foto,s geplaats van al het rijp onder mijn PVT panelen. Die zullen best een effect hebben op de efficiency. De rijp forming levert echter ook energie. Alleen bij het ontdooien moet je het weer terug geven.

Als je alles doorleest dan zie je dat ik niet tevreden ben  met de energie opbrengst van mijn PVT/ water buffer combinatie. In een van de notes geef ik ook een vergelijking van de warmteopbrengst van de solarfreezer PVT panelen en tripple solar. Die vantripple solar zijn 2x zo goed maar ook een stuk duurder. Echter als je niet een koelvloeistof van - 10 graden hoeft rind te circuleren, zoals ik moet doen, dan zal de rijp ook minder zijn. Mijn oplossing is er pvt panelen bij te leggen ( ie achter nog eens 8 bestaande panelen de epoxy warmtewisselaren plaatsen) Hopelijk geeft dit een meetbare verbetering.

 
mvg Ruud

Reputatie 7
Badge +3

@RuudWelling . Als er rijpvorming optreedt (ofdat dat nu op of onder een pvt paneel is of op de buitenunit van een luchtwarmtepomp) ontstaat er inderdaad veel (bevriezingswarmte). Maar het probleem is nu juist dat het niet over de bevriezingswarmte gaat maar over het vermogen van de unit om warmte van buiten op te kunnen nemen. Als een ijslaagje als isolatie gaat functioneren gaat dat voordeel van de bevriezingswarmte snel verloren. 

Gelukkig gaat dat aanvriezen ook niet door. Je zou anders zo 1000 kilo meer aan gewicht op je dak of aan je buitenunit hebben hangen.

Bovendien win je meer warmte door condensatie van waterdamp uit de buitenlucht dan doordat die ontstane waterdamp ook nog zou bevriezen.  Condensatiewarmte is 2256 kJ per kg en bevriezingswarmte slechts 334 kJ per kg. (((Toegift: Vandaar dat op een koude droge winterdag met veel wind en dus verdamping van de bovenkant van de ijslaag de ijsdikte dus toeneemt óók als de temperatuur boven nul is)))

Reageer