Enigszins verbaasd lees ik in de mail dat dubbele belasting op energie wordt vooekomen
Onderstaand het bericht zoals wij die gisteren lazen in de mail van eigen huis
Enigszins verbaasd lees ik in de mail dat dubbele belasting op energie wordt vooekomen
Onderstaand het bericht zoals wij die gisteren lazen in de mail van eigen huis
Eerst maal zien hoe en wat deze wat deze schreeuwerige kop “ Dubbele energiebelastingheffing wordt voorkomen.” eigenlijk betekent.
Volgens mij gaat dat over opslag in batterijen van stroom op het moment dat er veel aanbod is (wind+zon), en levering op het moment dat er aan de aanbod kant geen overschot is, of zelfs een tekort (piek belasting).
Aangezien netbeheerders niet zelf mogen opslaan zou dat via een apart bedrijf moeten gaan die het daarna weer doorlevert via een energie leverancier.
Zowel de eerste keer als het wordt opgeslagen (levering van producent naar opslagbedrijf) wordt er belasting geheven, en de 2de keer als het van het opslag bedrijf via een energie leverancier naar de eindgebruiker gaat wordt er weer belasting geheven.
Dat bevorderd natuurlijk niet dat er lokale batterij opslag in wijken komt om het net te ontlasten van piek gebruik en piek teruglevering, omdat het door de dubbele belasting veel te dure stroom wordt…
Dit onderliggende scenario lijkt me idd. het meest waarschijnlijke, uit het VEH-artikel wordt dit natuurlijk niet duidelijk. Helaas staat er ook geen referentie naar een kamerstuk bij. Hopelijk komt er nog een verduidelijking c.q. toelichting.
En om de TS
Het gaat dus (hoogstwaarschijnlijk) niet om de opslag bij u thuis.
De thuisopslag blijft voorlopig sowieso te duur, ook bij een kWh-prijs van 32 cts..
De t.v.t. van pv-installaties wordt door de hogere kWh-prijs ook een stuk lager en misschien mag je nog een jaar langer volledig salderen.
Jammer dat de VEH c.q. de schrijver van het onderdeel op de website ("Dubbele energiebelastingheffing wordt voorkomen") wat de TS
Hallo,
Sorry voor de trage reactie mijn pc had even een eigen wil. Heb in een privé bericht terdege reactie gehad op de vraag die ik stelde. Hiervoor verwijs ik graag even naar het schema die door
Citaat: “ Staatssecretaris Vijlbrief van Financiën stelde afgelopen april al de dubbele energiebelasting bij energieopslag achter een zelfstandige GROOTverbruikersaansluiting weg te willen nemen per 1 januari 2022. “
Nu de VEH nog met een verduidelijking op de website.
Heb je al een account? Inloggen
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.