Energietransitie en zonnepanelen


  • Nieuwe deelnemer
  • 2 reacties
Bij de presentatie van de hoofdlijnen van de energietransitie is gesteld dat gas € 0,10 duurder wordt en elektriciteit € 0,05 goedkoper. Wie zonnepanelen heeft en netto geen elektriciteit afneemt, heeft dus niets aan de goedkopere stroom en betaalt alleen maar voor het duurdere gas. Dit voelt als een onrechtvaardige bestraffing voor hen die al veel langer goed voor het klimaat bezig zijn. Wat mij betreft mag VEH dit bij de gesprekken met de overheid op tafel leggen.

15 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Ik vind het sowieso al vreemd dat huiseigenaren met zonnepanelen voor de door hen netto geleverde kWh's geen subsidie krijgen terwijl ondernemers met hun zonneparken gedurende 15 jaar wel € 0,10 subsidie krijgen. Een subsidie op de netto levering bevordert ook dat huiseigenaren meer zonnepanelen zullen aanschaffen (als ze daarvoor voldoende dakruimte hebben). Daar komt nog bij dat grotere installaties per paneel een stuk goedkoper kosten dan installaties met maar 4 of 6 panelen.
Reputatie 4
Badge +3
@tpgr Het kabinet wil gas duurder en stroom goedkoper maken. De verhoging van de belasting op gas komt overigens niet in een keer. Volgens het Klimaatakkoord wordt de prijs per kubieke meter gas volgend jaar met 4 cent verhoogd, daarna gaat de prijs 1 cent per jaar omhoog. De belasting op elektra zal in stappen worden verlaagd. Als je netto geen stroom afneemt, dan zul je niet direct profiteren van de daling van de belasting daarover. Wél zal je worden gecompenseerd via de geleidelijke verhoging van de energiebelastingvermindering. Hoe dit uitpakt, verschilt per situatie. Vereniging Eigen Huis volgt de ontwikkelingen nauwlettend en houdt het kabinet aan haar belofte dat de maatregelen niet enkel zullen leiden tot een stijging van de energienota voor huishoudens. Zie ook ons persbericht n.a.v. het klimaatakkoord: https://www.eigenhuis.nl/actueel/nieuws/2019/06/28/13/00/veh-wijkaanpak-uur-van-de-waarheid-voor-klimaatakkoord#/
Reputatie 6
Badge
Ik denk dat in deze context gebruikers met zonnepalen er dus ook rekening mee moeten houden dat door lagere elektra prijzen de terugverdienperiode wordt verlengd.
Dat zou eigenlijk ook in de nieuwe regeling (na de saldering) moeten worden meegenomen. De 7-10 jaar van Wiebes klopt dan niet meer.
Reputatie 7
Badge +3
Een lagere belasting op elektriciteit leidt tot een lagere kWh-prijs en dus een lagere opbrengst van onze zonnepanelen. De terugverdientijd wordt daardoor dus niet korter en derhalve geldt niet meer het argument van minister Wiebes dat zonnepanelen worden overgesubsidieerd en hij heeft derhalve geen argument meer om de salderingsregeling af te schaffen. Hij zal dat alleen nog maar moeten toegeven.
Het tweede effect is, zoals de topicstarter @tpgr juist heeft opgemerkt, dat iemand met zonnepanelen niet het voordeel heeft van de lagere kWh prijs terwijl hij of zij wel meer moet gaan betalen voor elke m3 gas.
Reputatie 7
Badge +3
https://www.eigenhuis.nl/actueel/nieuws/2019/06/28/13/00/veh-wijkaanpak-uur-van-de-waarheid-voor-klimaatakkoord#/

Ik lees daarin echter niets over de effecten waar @tpgr ons op wijst.
Reputatie 6
Badge
Wie zonnepanelen heeft en netto geen elektriciteit afneemt, heeft dus niets aan de goedkopere stroom en betaalt alleen maar voor het duurdere gas.

Daarom wordt de saldering dus ook afgeschaft, dan gebruik je elke dag netto elektriciteit. (mits je geen accu's hebt of rigoreus de hoofdschakelaar omzet als er geen opbrengst is van de panelen)
Met deze mooie regeling betaal je 's nachts en in de winter € 0,05 minder per kWh, en heb je dat voordeel dus ook gewoon als zonnepanelen bezitter. Sterker nog in de winter lekker de warmte pomp vol aan en je verbruikt veel elektriciteit en dus heb je veel voordeel.

Zo zie je maar weer onze politici hebben echt het beste met ons voor 😝😝😝
Reputatie 6
Badge +1
Bij de presentatie van de hoofdlijnen van de energietransitie is gesteld dat gas € 0,10 duurder wordt en elektriciteit € 0,05 goedkoper. Wie zonnepanelen heeft en netto geen elektriciteit afneemt, heeft dus niets aan de goedkopere stroom en betaalt alleen maar voor het duurdere gas. Dit voelt als een onrechtvaardige bestraffing voor hen die al veel langer goed voor het klimaat bezig zijn. Wat mij betreft mag VEH dit bij de gesprekken met de overheid op tafel leggen.

Ik zou graag van jou een berekening zien dat de terugverdientijd langer wordt. Dan moet je van mij wel meerekenen dat de salderingsregeling met enkele jaren is verlengd.

Wil je de energietransitie laten slagen, zul je het gas wel duurder moeten maken en de stroom goedkoper. Voor mensen die zonnepanelen hebben zullen (als je het verlengen van de salderingregeling niet meerekent) een iets langere terugverdientijd hebben. Maar we hebben de panelen toch niet alleen genomen om er veel geld mee te verdienen. Het gaat toch ook om het milieu.

Ik kan ermee leven. Wordt het gas echt duurder, gaat het eerder lonen om daar wat aan te doen. Vooral voor de mensen die het geld belangrijk vinden.
Reputatie 7
Badge +3

Bij de presentatie van de hoofdlijnen van de energietransitie is gesteld dat gas € 0,10 duurder wordt en elektriciteit € 0,05 goedkoper. Wie zonnepanelen heeft en netto geen elektriciteit afneemt, heeft dus niets aan de goedkopere stroom en betaalt alleen maar voor het duurdere gas. Dit voelt als een onrechtvaardige bestraffing voor hen die al veel langer goed voor het klimaat bezig zijn. Wat mij betreft mag VEH dit bij de gesprekken met de overheid op tafel leggen.Ik zou graag van jou een berekening zien dat de terugverdientijd langer wordt. Dan moet je van mij wel meerekenen dat de salderingsregeling met enkele jaren is verlengd.

Voor mensen die zonnepanelen hebben zullen (als je het verlengen van de salderingregeling niet meerekent) een iets langere terugverdientijd hebben.

Het negatieve effect gaat dubbelop. We hebben geen voordeel van een verlaging van de belasting op stroom maar we gaan wel meer betalen voor aardgas. Dus het klimaatakkoord kost de bezitters van panelen geld.

Als de stroomprijs omlaag gaat heb je een langere terugverdientijd. Dat is simpel. Voordat het klimaatakkoord bekend werd was al bekend dat de salderingsregeling tot 1 januari 2023 onveranderd blijft. Daarna zou de salderingsregeling niet verdwijnen (de invoering van een terugleversubsidie vond Wiebes achteraf te ingewikkeld) maar worden versoberd met als belofte dat de TERUGVERDIENTIJD VAN MAXIMAAL 7 JAAR GEGARANDEERD BLIJFT (voor installaties die economisch zijn aangelegd, panelen die bijvoorbeeld op het noorden liggen waren en worden derhalve nooit rendabel). Áls die belofte wordt nagekomen verandert er na 1 januari 2023 dus niets. Maar velen zullen de bui al zien hangen.

Maar we hebben de panelen toch niet alleen genomen om er veel geld mee te verdienen. Het gaat toch ook om het milieu.

Welkom in de wereld. Dat gaat helaas niet bij iedereen op. Ik ben voor een beleid dat voor wie het niet om het milieu/klimaat gaat toch bevorderd worden om zonnepanelen aan te schaffen.
Ik kan ermee leven. Wordt het gas echt duurder, gaat het eerder lonen om daar wat aan te doen. Vooral voor de mensen die het geld belangrijk vinden.

Ook heeft niet iedereen voldoende vermogen. En als men over moet gaan op een warmtepomp zal men een keuze moeten maken.
Reputatie 6
Badge +1

Welkom in de wereld. Dat gaat helaas niet bij iedereen op. Ik ben voor een beleid dat voor wie het niet om het milieu/klimaat gaat toch bevorderd worden om zonnepanelen aan te schaffen.

Ik kan ermee leven. Wordt het gas echt duurder, gaat het eerder lonen om daar wat aan te doen. Vooral voor de mensen die het geld belangrijk vinden.
Ook heeft niet iedereen voldoende vermogen. En als men over moet gaan op een warmtepomp zal men een keuze moeten maken.


Dat eerste wat je schreef (in de quoot) daar staat het antwoord al onder. Zonder centjes voordeel geen energiebesparende maatregelen.

Inderdaad heeft niet iedereen de gelden om een warmtepomp te kopen. Momenteel is dat financieel ook nog niet lonend. Alleen in nieuwbouw zou ik het toepassen. En gelukkig moet het in veel gemeenten.

Oneerlijkheden hou je toch met allerlei belasting/subsidieregelinen. Wat denk je van de mensen die geen geschikt dak hebben of er hele grote gemeentebomen voor hebben staan.
Dan ga ik mij niet druk maken dat de terugverdientijd van 7 jaar naar 9 jaar gaat.

Verder is de hele energietransitie iets voor de lange termijn. Men heeft het over 2050, maar dat ik meer utopie dan werkelijkheid.
Vele mensen hoeven zich er echt niet druk om te maken.
Op de website van VEH lees ik dat Maarten Eeke van der Veen, beleidsadviseur energie bij Vereniging Eigen Huis in beginsel maar zonder argumenten positief is over het afbouwen van saldering, maar wel vragen heeft. Naar mijn mag VEH een stuk sterker opkomen voor de belangen van de bezitters van panelen. Hoeveel installaties zal VEH inmiddels bewerkstelligd hebben?
Overdag wordt slechts een fractie van de productie in huis geconsumeerd. Vooral door koelkast en vriezer. Bij mij schat ik dat dit zeker niet meer is dan 25%. Straks 4000 KWh door de goot.
Dus VEH, Maarten, wat mij betreft zie ik graag meer stellingname dan wel tegengas naar de overheid toe en minder de nadruk op kritisch met vragen volgen.
Reputatie 7
Badge +3
wat mij betreft zie ik graag meer stellingname dan wel tegengas naar de overheid toe en minder de nadruk op kritisch met vragen volgen.

Volgens mij heeft de VEH ook nog niet gereageerd op het feit dat door een gedeeltelijke vervanging van de belasting op elektriciteit naar meer belasting op aardgas de rentabiliteit van zonnepanelen sowieso terug loopt. Zonnepaneelbezitters betalen vanaf nu immers meer belasting op aardgas maar hebben (bijna) geen voordeel van de verlaging van de belasting op elektriciteit. Om de terugverdientijd tot hoogstens 7 jaar te garanderen hoeft de overheid, na verlaging van de belasting op stroom, in feite niets te veranderen !

Nu door de verschuiving van een deel van de belasting op stroom naar aardgas zonnepanelenbezitters netto meer energiebelasting betalen lijkt mij naast een uitstel van aanpassing van de salderingsregeling ook uitstel van een verplichte 'slimme' meter een logisch gevolg.

Zelf ben ik voorstander van vervanging van de salderingsregeling door de eerder door Wiebes beloofde terugleversubsidie (bovenop de bestaande terugleververgoeding, die dan ook moet gelden voor alle op het net geleverde kWh's). Zo wordt ook bevorderd dat zonnepaneelbezitters ook zuiniger omgaan met elektriciteit. Verder is minister Wiebes veel te positief over het nog goedkoper worden van zonnepanelen (en accu's). De opslag van stroom is helemaal onzin (accu's, vooral voor seizoenopslag, zijn veel te duur).

https://community.eigenhuis.nl/zonnepanelen-11/vervanging-salderingsregeling-door-terugleversubsidie-gunstig-met-veel-panelen-89
Reputatie 4

En wat denk je van dat er in de berekening van terug verdien tijd van uit gegaan wordt dat je 30 % van de stroom van zonne panelen zelf gebruikt tijdens het op wekken, dit gaat een gemiddelde bezitter nooit halen , een ander probleem is 80 % van de op gewekte jaar stroom wordt in ongeveer 6 maanden behaald , dus tijdens deze maanden zou het eigen gebruik nog veel hoger moeten zijn wat nooit gaat lukken , want in de zomer gebruikt men juist nog minder stroom ,( langer licht, geen verwarming ,vakantie, vaker buiten , enz )

Reputatie 7
Badge +1

Ik verwacht dat het percentage “direct” eigenverbruik niet zo laag blijft als het nu soms is.

Door "slim” schakelen en ander/meer verbruik van elektriciteit overdag (warmtepompboiler, warmtepomp, elektrische auto) is waarschijnlijk ca. 50-60% op jaarbasis zonder extra (dag)opslag mogelijk. - De domotica om zoiets te kunnen realiseren is uiteraard niet gratis, maar ik zou bij het vervangen van bijvoorbeeld wasmachine, wasdroger etc. er op letten of deze via domotica kunnen worden aangestuurd.  Een toegegeven nu nog wat exotisch voorbeeld is hier te vinden.

Reputatie 6
Badge +1

@darkfiber 

Leuk die domotica, maar dat is meer een hobbyproject dan dat het breed toepasbaar is. Ik sta er voor open, maar niet op deze manier. Wel gaaf zoals hij dat doet.

Reputatie 7
Badge +2

Ik neem aan dat op termijn de Toon et al wel uitbreidingen gaan krijgen waar je dit op een wat makkelijkere manier kunt instellen/aansturen.

Vooralsnog lijken idd (elektrische) boilers en laadpalen de beste opties om opgewekte energie in op te slaan/op basis van opwek in te schakelen.

Reageer