Skip to main content

Wie van jullie heeft ervaring met EET Energy plug in zonnepanelen? Het is een Oostenrijks bedrijf uit Graz. Met deze panelen die je zelf kan installeren en in een bestaand stopcontact kan pluggen, zou je tot maximaal 800 watt kunnen terugleveren aan je eigen stroomaansluiting.

Geen ervaring, wel angst om veiligheid.

Als je theoretisch ongelimiteerd energiebronnen op je huisinstallatie kan aansluiten die ieder zonder veiligheidszekering 800 Watt in je huisnet kunnen pompen lijkt me dat echt niet veilig. Een willekeurige kortsluiting kan eenvoudig tot brand aanleiding geven.

Mijn advies: zeker niet aan beginnen !

Mijn advies - “Bezint eer gij begint!” - Het is niet a priori onveilig, maar . . .

Het is zeker actueel, in Duitsland zijn niet alleen “Balkonkraftwerke” erg populair
maar ook passende kleine thuisccu's gaan als warme broodjes over de toonbank.

Sechs Speicher für Balkonkraftwerke im Test

Hoe lang dit goed gaat weten we nog niet - maar blijkbaar is het in Duitsland toegestaan.
Nederland is hier iets conservatiever.

De regels in Nederland en Duitsland zijn inderdaad anders.

In Nederland is het een beetje grijs gebied, waardoor onveilige situaties kunnen ontstaan omdat ze een normale stekker hebben.

In Duitsland komen ze met een aparte stekker en moet de speciale contactdoos aangelegd worden door een gecertificeerd installateur. Ik weet niet zo niet zeker, maar ik dacht die dan ook op een aparte groep komt.

Dankjewel voor jullie reacties. Ik zie veel Duitse YouTube filmpjes over deze balkonpanelen, al dan niet met accu. Maar ik blijf sceptisch en zal er verre van blijven.

De regels in Nederland en Duitsland zijn inderdaad anders.

In Nederland is het een beetje grijs gebied, waardoor onveilige situaties kunnen ontstaan omdat ze een normale stekker hebben.

In Duitsland komen ze met een aparte stekker en moet de speciale contactdoos aangelegd worden door een gecertificeerd installateur. Ik weet niet zo niet zeker, maar ik dacht die dan ook op een aparte groep komt.

De aparte stekker (Wielandstecker)  is niet (meer) vereist bij de ondertussen verbeterde omvormers. Citaat: “Allein im vergangenen Jahr wurden 270.000 Minikraftwerke neu angemeldet, bis Ende August dieses Jahres kamen 322.000 Anlagen hinzu.” Allemaal met normale stekkers met randaarde. - Vooralsnog zijn er geen gerelateerde ongevallen bekend.
Ook de kleine thuisaccu's tot 800W hebben natuurlijk een normale stekker voor de invoeding.

P.S.: Misschien interessant vandaag bij Solarmagazine.nl.

Wat ik er tot nu toe over gelezen heb is dat het weliswaar niet illegaal is, maar dat geen enkele electricien of installateur hiervoor verantwoordelijk zou willen zijn, omdat je dan een situatie krijgt waarbij de stoppen hun werk niet meer doen. Die zijn bedoeld om overbelasting te voorkomen en klappen dicht bij (ik noem maar wat) 3A.

Als je nu op diezelfde groep een installatie zet, kun je achter de stoppen een hoger vermogen krijgen, zonder dat die 3A grens overschreden wordt, wat brandgevaar zou kunnen opleveren. Tegelijkertijd zijn er deskundigen die zeggen dat 800W “op zich” nog wel zou moeten kunnen.

Ik zou zeggen: better to err on the side of safety. Dus als je dit toch wilt, overweeg dan een kleiner vermogen. En gebruik de schuur, ipv je eigen huis. Dan is het minder erg als de fik er alsnog in zou gaan. (Bovendien heb je daar waarschijnlijk ook die levensgevaarlijke accu's van de e-bike al liggen) 😃 )

Helaas schrijf ik dit vanuit geheugen. Ik kan dus niet linken naar bronnen.

Reageer