Ervaringen zonnepanelenleveranciers Bongo en Innodura

  • 10 October 2019
  • 22 reacties
  • 7512 Bekeken

Wie heeft er ervaring met de leveranciers Bongo en Innodura mbt de levering en plaatsing van zonnepanelen?
Beide komen op mij over als kundig maar het prijsverschil tussen beide is behoorlijk. Ze bieden precies hetzelfde aan, dus ik twijfel bij de goedkoopste offerte of dat wel kan voor die prijs?

Bespaarder 4 jaar geleden

Bongo is bij ons ook van te voren niet geweest en heeft op basis van door mij opgegeven informatie en een dakscan op afstand een aanbieding gedaan. Voor Innodura geldt hetzelfde.

Innodura was veel voordeliger, Bij beide precies hetzelfde aangevraagd in aantallen, fabrikaten, installatie etc.

Innodura neemt eventuele tegenvallers bij de installatie voor zijn eigen rekening.

Ik heb daarom met Innodura zaken gedaan en dat ging prima. Ze liggen op mijn dak, dus laat de zon maar komen.

Ik zou je aanraden ook eens bij Innodura te informeren.

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

22 reacties

Reputatie 4
Badge +3

Hi @Zonnetje. Bedankt voor je vraag en welkom op de community van Vereniging Eigen Huis. Over de leveranciers zelf kan Vereniging Eigen Huis geen uitspraak doen, hopelijk kunnen andere communityleden je hier nog verder mee helpen. Wat ik je wel kan vertellen is dat je bij het uitzoeken van leveranciers vooral moet letten op hun voorwaarden. Let bijvoorbeeld goed op wat ze zeggen over de garantie, omvormers en het installatiewerk.  Zijn de garantievoorwaarden gelijk, dan is de prijs per wattpiek een goede manier om offertes te vergelijken. 

@Zonnetje ; Wij zijn in de laatste fase van het offertetraject met Bongo en komen nu steeds voor onaangename verrassingen te staan. Het salestraject verliep prima, al blijven wij het raar vinden dat Bongo niet vooraf een schouw doet van, dak, meterkast, plek omvormer etc. Daarom worden er verderop in het traject steeds fouten gemaakt, die elke keer tot een verhoging van de offerte leiden. Ook sturen ze voor de schouw een ander bedrijf, dat leidt ook tot problemen. Wij staan op het punt om nu af te haken, al stonden we al bijna in de planning. Wie kwamen er gunstiger uit de bus qua offerte, Innodura of Bongo?

Bongo is bij ons ook van te voren niet geweest en heeft op basis van door mij opgegeven informatie en een dakscan op afstand een aanbieding gedaan. Voor Innodura geldt hetzelfde.

Innodura was veel voordeliger, Bij beide precies hetzelfde aangevraagd in aantallen, fabrikaten, installatie etc.

Innodura neemt eventuele tegenvallers bij de installatie voor zijn eigen rekening.

Ik heb daarom met Innodura zaken gedaan en dat ging prima. Ze liggen op mijn dak, dus laat de zon maar komen.

Ik zou je aanraden ook eens bij Innodura te informeren.

Wij gaan na een goed gesprek toch met Bongo in zee, de combi van Europese panelen en een Europese omvormer staat ons wel aan (beide AEG). We gaan zien hoe het verder gaat met leggen enzo. Eind deze maand liggen ze op het schuurdak. 

Ik ga ook met Bongo in zee.

Zelf wat onderzoek gedaan. Bongo heeft een eigen groot kantoor en loods. Hier is dus alles te zien.

innodura werkt vanuit een bedrijfsverzamelgebouw. Dit gaf mij een minder goed gevoel.

ik zeg dus niets over kwaliteit.

Bongo lijkt mij een stabielere partij.

De zonnepanelen van Bongo liggen inmiddels op het dak van de schuur en doen hun werk (AEG). Er is echter in het voortraject veel mis gegaan door gebrekkige interne communicatie en gewoon domme fouten. De prijs van de offerte werd daardoor steeds hoger, zelfs toen we al voor akkoord getekend hadden en naar ons idee de opdracht al bij de afdeling planning lag, kregen we nogmaals bericht dat de prijs omhoog moest omdat ze achteraf te weinig meters kabel hadden berekend (wat vanaf het eerste moment van contact al duidelijk had moeten zijn…, net als het feit dat we bij 15 panelen een zwaarder type omvormer bleken nodig te hebben dan in eerste instantie geoffreerd). De bijbehorende app is nog steeds niet klaar, dus we kunnen (tweeënhalve maand na installatie) de opbrengst niet volgen via een app. Gelukkig hebben we een oude meter en zien we die gewoon terugdraaien als het zonnig is. Ook via het schermpje van de omvormer kun je wel wat data volgen. Uiteindelijk kregen we voor al het gedoe na installatie een dinerbon opgestuurd. En later weer een ‘kunstbon’ om ergens in het oosten van het land voor (voor ons heel ver weg) in een galerie een kunstwerk te mogen uitzoeken van een amateur schilder. Wel kregen we steeds mails om een review te plaatsen. Het leek erop dat een positieve review werd ‘gekocht’ met cadeautjes. 

Wij hebben gekozen voor innodura want die waren 1500 euro goedkoper voor exact hetzelfde systeem van 20 aeg panelen. Verder werden we vriendelijk te woord gestaan en waren de monteurs zeer professioneel. Wij bevelen innodura dan ook aan.

Reputatie 4
Badge +3

Hi @Zonnetje! Tijdje geleden alweer dat je deze vraag gesteld hebt. Waar ben je inmiddels voor gegaan? Kun je hier al iets meer over vertellen? Heb je in dit topic een doorslaggevend antwoord gelezen? Ik hoor het graag!

Heb gekozen voor Bongosolar.

Men is op dit moment aan het plaatsen. Waarom Bongo.…

gaf me een beter gevoel.

Eigen pand en eigen monteurs.

Dit zegt trouwens niets over kwaliteit van innodura.

De prijs was ongeveer gelijk.

 

 

Wij hebben gekozen voor Innodura. 23 LG panelen met SE omvormer. Hebben vergeleken met een andere betrouwbare lokale aanbieder en Bongo. Innodura was echt serieus goedkoper voor exact hetzelfde systeem.

Werd vriendelijk te woord gestaan, snel antwoord op onze vele vragen en aanpassingen in de configuratie.

Door 1 van de andere aanbieders was een schouw gedaan. Innodura deed dit niet, maar hield zich keurig aan mijn legplan en de afgesproken prijs ondanks wat meer-werk voor de elektromonteur.

De monteurs waren aardig, zeer professioneel en werken hard en netjes (de panelen installateurs spraken overigens geen Nederlands, wel een beetje engels….-)

Inmiddels wekt ons systeem met deze zonnige dag bijna vol vermogen op.

Wij bevelen op basis van bovenstaande ervaring tot dusver Innodura  van harte aan.

Dit is een oud topic, maar de vraag zou ik graag opnieuw stellen. Zoveel maanden verder dus misschien meer ervaringen. De meeste reacties komen van mensen die voor het eerst reageren. Dan ben ik altijd op mijn hoede (personeel?)

BonGo heb ik al laten varen. Alleen het krijgen van de offerte kost al veel moeite. ik krijg steeds mails over de offerte die ik steeds niet ontvang, ook niet in spam. 

Hoe is de ervaring met Indura?

Hallo, wij hebben panelen bij innodura gekocht. Eerst offerte was mooi en leek echt ruim 1500 euro goedkoper dan alle aanbieders die ons offerte boden. De installatie ging niet helemaal soepel en de opbrengst van het aantal beloofde kw valt ook nog tegen. 

Reputatie 6
Badge

 

U heeft nooit panelen bij ons gekocht. Uw review is fake en vals. 

Vertel ons wat uw echte naam is?

 

Dat is toch knap, je weet niet wie het is, maar kan wel stellig zeggen dat hij nooit panelen bij je gekocht heeft ???

 

Verder zou ik met een bedrijf dat op deze aggressieve wijze reageerd, nooit zaken doen en dat geld denk ik voor veel mensen, misschien iets om over na te denken en mee te nemen in toekomstige communicatie.

 

Reputatie 6
Badge +1

Het probleem nepreview is natuurlijk levensgroot. Het betreft de te positieve maar ook de negatieve. Het wordt veelal ingezet als concurrentiemiddel. Beide kunnen nep zijn of gewoon eerlijk. De verdenking van nep is natuurlijk levensgroot als de berichten van mensen komen met 1 bericht.

 

U heeft nooit panelen bij ons gekocht. Uw review is fake en vals. 

Vertel ons wat uw echte naam is?

 

Dat is toch knap, je weet niet wie het is, maar kan wel stellig zeggen dat hij nooit panelen bij je gekocht heeft ???

 

Verder zou ik met een bedrijf dat op deze aggressieve wijze reageerd, nooit zaken doen en dat geld denk ik voor veel mensen, misschien iets om over na te denken en mee te nemen in toekomstige communicatie.

 

Beste Pc,

Wij hebben veel last van een individu die regelmatig valse reviews plaatst onder synoniemen. Als iemand bij ons panelen koopt en er slechts de helft van de opbrengst behaald wordt dan zouden wij gelijk dat gehele systeem nalopen. Alleen hieruit blijkt al dat deze review verzonnen is.

Er komt in ons hele klanten bestand niet een ErikV voor met een dergelijk euvel.

Verder herkennen wij aan het taalgebruik de persoon die ons bedrijf ongegrond zwart maakt onder valse namen.

Wij doen al 10 jaar onze stinkende best om klachten op te lossen en als je dan steeds valse reviews krijgt dan is dat een klap in het gezicht.

Een echte review moet een bedrijf kunnen incasseren maar deze review is zeker weten nep.

Hoe zou u reageren als u steeds valse reviews krijgt van mensen die nooit panelen bij u gekocht hebben?

 

Reputatie 6
Badge

 

U heeft nooit panelen bij ons gekocht. Uw review is fake en vals. 

Vertel ons wat uw echte naam is?

 

Dat is toch knap, je weet niet wie het is, maar kan wel stellig zeggen dat hij nooit panelen bij je gekocht heeft ???

 

Verder zou ik met een bedrijf dat op deze aggressieve wijze reageerd, nooit zaken doen en dat geld denk ik voor veel mensen, misschien iets om over na te denken en mee te nemen in toekomstige communicatie.

 

Beste Pc,

Wij hebben veel last van een individu die regelmatig valse reviews plaatst onder synoniemen. Als iemand bij ons panelen koopt en er slechts de helft van de opbrengst behaald wordt dan zouden wij gelijk dat gehele systeem nalopen. Alleen hieruit blijkt al dat deze review verzonnen is.

Er komt in ons hele klanten bestand niet een ErikV voor met een dergelijk euvel.

Verder herkennen wij aan het taalgebruik de persoon die ons bedrijf ongegrond zwart maakt onder valse namen.

Wij doen al 10 jaar onze stinkende best om klachten op te lossen en als je dan steeds valse reviews krijgt dan is dat een klap in het gezicht.

Een echte review moet een bedrijf kunnen incasseren maar deze review is zeker weten nep.

Hoe zou u reageren als u steeds valse reviews krijgt van mensen die nooit panelen bij u gekocht hebben?

 


Peter, ik zou heel hard vloeken en boos zijn, maar dat niet laten merken op internet.

Ik had gereageerd met zo iets:

 

<VoorbeeldPost>

Mijn naam is Peter Bartelds, ik ben eigenaar van Innodura en ik herken mijn bedrijf totaal niet in onderstaande nep-review.

Om een realistisch beeld te vormen wat 175+ van mijn klanten van ons bedrijf vinden nodig ik jullie graag uit om dit op Google Review te bekijken. (Rechts boven op de pagina)

 

Vriendelijke Groeten,

Peter.

</VoorbeeldPost>

 

Dan kom je als bedrijf professioneel en vriendelijk over en laat je met “feiten” zien dat er iets niet klopt aan die post.

 

Sterkte verder.

Innodura..tja..wat kan je erover zeggen? veiligheid voor werknemers iig niet. zonder tuigje en niet gezekerd het dak op..ach..dat hoeft toch niet op vrijdagmiddag?.

 

zou jij een auto kopen bij een dealer die zegt "verzekeren van uw nieuwe auto?..ach joh..niet nodig..99 van de 100 klanten krijgt geen ongeluk.

 

je rent gillend naar de andere dealer...

Reputatie 6
Badge +1

Alweer iemand (of dezelfde) die voor één post zich gaat registreren. Ik vond de tips van PC trouwens goed om je op die manier te verdedigen tegen negatieve recensies.

 

Zonder tuigjes en zonder steigermateriaal is voor mij ook bekend. Zelfs de firma die via VEH bij mij de panelen heeft gelegd deed het zo. Alles ging met een simpel laddertje zo omhoog. Voor mij schrikken en er ook wel wat van gezegd dat dit niet meer kon. Het was een zeer ervaren ZZP er die dit al jaren zo deed. Toch niet verstandig.

 

niet dezelfde hoor en iets moet je 1e post zijn niet waar? ..maar wel een teleurgestelde Innodura slachtoffer.   Peter heeft een prima pre-sales en sales traject. maar zodra het geld verdiend is en het service proces in werking moet treden..ho maar..dat kost alleen maar geld en is dus niet interessant voor ze.

En letterlijk 3 uur na oplevering een mail sturen dat je in gebreke bent wegens nog niet betalen van de factuur? Wat zijn dat voor mafia praktijken joh.

samen met de agressieve manier op social media en fora zoals hier te profileren zou ik als evt. klant echt een deurtje verder kijken.  

 

 

niet dezelfde hoor en iets moet je 1e post zijn niet waar? ..maar wel een teleurgestelde Innodura slachtoffer.   Peter heeft een prima pre-sales en sales traject. maar zodra het geld verdiend is en het service proces in werking moet treden..ho maar..dat kost alleen maar geld en is dus niet interessant voor ze.

En letterlijk 3 uur na oplevering een mail sturen dat je in gebreke bent wegens nog niet betalen van de factuur? Wat zijn dat voor mafia praktijken joh.

samen met de agressieve manier op social media en fora zoals hier te profileren zou ik als evt. klant echt een deurtje verder kijken.  

 

 

Mag ik uw naam? Wij weten niet wie u bent.

Zodra wij een service verzoek krijgen treden wij op, dus ik ben benieuwd wie u bent.

 

U heeft nooit panelen bij ons gekocht. Uw review is fake en vals. 

Vertel ons wat uw echte naam is?

 

Dat is toch knap, je weet niet wie het is, maar kan wel stellig zeggen dat hij nooit panelen bij je gekocht heeft ???

 

Verder zou ik met een bedrijf dat op deze aggressieve wijze reageerd, nooit zaken doen en dat geld denk ik voor veel mensen, misschien iets om over na te denken en mee te nemen in toekomstige communicatie.

 

Beste Pc,

Wij hebben veel last van een individu die regelmatig valse reviews plaatst onder synoniemen. Als iemand bij ons panelen koopt en er slechts de helft van de opbrengst behaald wordt dan zouden wij gelijk dat gehele systeem nalopen. Alleen hieruit blijkt al dat deze review verzonnen is.

Er komt in ons hele klanten bestand niet een ErikV voor met een dergelijk euvel.

Verder herkennen wij aan het taalgebruik de persoon die ons bedrijf ongegrond zwart maakt onder valse namen.

Wij doen al 10 jaar onze stinkende best om klachten op te lossen en als je dan steeds valse reviews krijgt dan is dat een klap in het gezicht.

Een echte review moet een bedrijf kunnen incasseren maar deze review is zeker weten nep.

Hoe zou u reageren als u steeds valse reviews krijgt van mensen die nooit panelen bij u gekocht hebben?

 


Peter, ik zou heel hard vloeken en boos zijn, maar dat niet laten merken op internet.

Ik had gereageerd met zo iets:

 

<VoorbeeldPost>

Mijn naam is Peter Bartelds, ik ben eigenaar van Innodura en ik herken mijn bedrijf totaal niet in onderstaande nep-review.

Om een realistisch beeld te vormen wat 175+ van mijn klanten van ons bedrijf vinden nodig ik jullie graag uit om dit op Google Review te bekijken. (Rechts boven op de pagina)

 

Vriendelijke Groeten,

Peter.

</VoorbeeldPost>

 

Dan kom je als bedrijf professioneel en vriendelijk over en laat je met “feiten” zien dat er iets niet klopt aan die post.

 

Sterkte verder.

Bedankt voor je tip en je nette feedback. Wij kregen die dag ook op andere kanalen een nep review, hierdoor spelen emoties ook een rol. Nadat wij op dat kanaal aangeven dat het een nep review betrof werd deze snel aangepast in een lovende review. Onbegrijpelijk dat mensen zich daarmee bezig houden, maar het is wat het is. 

De nep review hierboven daar staan wij al in contact mee met eigen huis en wij overwegen juridische stappen te nemen. 

 

 

Reputatie 4
Badge +3

@PeterB 

De community van Vereniging Eigen Huis is een plek waar mensen met elkaar ervaringen en tips uit mogen wisselen over het verduurzamen of kopen van hun woning. Je geeft aan dat je het niet eens bent met de recensie omdat je vermoed dat het niet berust op de waarheid. In dit geval raden we je aan om altijd eerst contact op te nemen met jouw aanspreekpunt bij Vereniging Eigen Huis en niet te reageren zoals je in dit topic hebt gedaan. De community moet voor iedereen een veilige en fijne plek blijven waarin ze hun verhaal kwijt kunnen. Ik zal het bericht van @ErikV  aanpassen naar een iets minder zwaar taalgebruik en jouw reactie verwijderen. De discussie zal ik daarna sluiten aangezien de originele vraagsteller in dit topic al een antwoord op haar/zijn vraag heeft gekregen. Bedankt voor je begrip hiervoor.