Als u nog een terugdraaiende teller heeft kan alleen de jaarlijkse netto teruglevering bepaald worden. Dat er een wisseling van de meter zou hebben plaats gevonden terwijl dat niet zo is is een fout van uw energieleverancier Delta.
Blijkbaar heeft u nog een oud contract. Bij een nieuw vast contract (of variabel contract) zal waarschijnlijk wel een vervanging door een slimme meter geëist worden.
@Driepinter Ik heb een nieuw vast contract.
Teruggeleverde stroom wordt met de Ferrarismeter 1 op 1 verrekend met mijn afname. Particulieren met zonnepanelen mogen alle stroom die het net wordt ingevoerd salderen met het verbruik. Dit is wettelijk zo geregeld.
Ik saldeer dus automatisch en anoniem, er vindt geen dataverkeer plaats, daarbij: het is niet mogelijk om de ferrarismeter te ‘hacken’.
Bovendien, mocht Delta een lager tarief voor de teruggeleverde stroom willen hanteren, of een heffing/belasting op teruggeleverde stroom willen toepassen, dan ben ik hiervan gevrijwaard. Is ook in de wet verankerd.
Volgens mij gaat het je met die Ferraris meter niet lang meer lukken. Zowel netbeheerder als energieleverancier zullen dit niet lang meer accepteren.
Doodlopende weg voor gebruikers met eigen bronnen zoals PV-panelen of thuisaccu's , en terecht.
de teruglevering is dus een lage vergoeding die je krijgt omdat je meer teruglevert dan verbuikt na salderen. Die had je de eerste 2 nota ‘s ook moeten krijgen. De terugleververgoeding is pas dit jaar ingegaan en aangezien je een nieuw contract hebt is dat de reden dat je die nu ineens ziet. Dit zou in je contract moeten staan.
@jvdleeuw Dan zal er toch eerst een wetswijziging moeten plaatsvinden
@jvdleeuw Dan zal er toch eerst een wetswijziging moeten plaatsvinden
en die heet de nieuwe energiewet en is in de maak
Met alle respect
Ik ben nu bijna 20 jaar actief in "mijn energie transitie”. Ik zie al 20 jaar lang dat wetgeving achterloopt op wat op basis van gezond boerenverstand en logisch nadenken het meest voor de hand ligt.
Onder het motto niet te veel praten en discussiëren maar gewoon doen heb ik allerlei Investering- stappen gezet die me uiteindelijk alleen maar geld en voldoening hebben opgeleverd.
Wachten op de definitieve wetgeving die bij de rechter afgedwongen kan worden kost klauwen met geld en tijd en draagt alleen maar bij aan vertraging en ergernis. Er zou juist veel minder wettelijk geregeld moeten worden en handhaving moet iets worden van elke individuele burger met een gedeeld maatschappelijk normbesef als leidraad.
Ik zou het fijn vinden om antwoord te krijgen op mijn hierboven gestelde vraag:
Lever ik sinds de plaatsing van mijn zonnepanelen in 2021 nou echt stroom terug, of neem ik gewoon minder stroom af van energieleverancier Delta? De Ferrarismeter draait terug, dus elk jaar is de door mij opgegeven meterstand lager dan die van het jaar ervoor.
Wat Delta er vervolgens van maakt in hun jaarnota lijkt me niet correct.
Zowel de CB als de VEH geven nog steeds aan dat wie ze nog hebben, zuinig op deze meters moeten zijn. Het voorkomt namelijk een hoop salderings- en ander gedoe.
Er wordt ook gezegd dat de slimme meters vooral slim zijn ten gunste van de energieleveranciers. Niet zozeer ten gunste van de consument. Al wordt dat anders verkocht.
Beste @G.J.deR Het antwoord is ja én nee
Je levert terug en je neemt stroom af. je weet niet wanneer en voor hoeveel kosten je af neemt en ook niet wanneer en hoeveel je teruglevert.
Als je Ferraris meter bij de jaarafsluiting negatief staat t.o.v. het jaar daarvoor weet je dat je op jaarbasis hebt de kWh's hebt teruggeleverd.
Dat zegt niets over de kosten. Je hebt blijkbaar veel PV panelen en je zult veel dure kWh's hebben afgenomen (koude donkere winterdagen) en veel goedkope, soms gratis, kWh's hebben teruggeleverd (de zonnige lange zomerdagen).
Je hebt niet betaald voor wat je hebt gekregen, dank zij je Ferraris meter. dat moet veranderen.
een slimme meter is eigendom van de energiemaatschappij en die is bedoeld om in en uitgaande energie te meten. Er hoeft dus niks ten gunste van de consument te zijn. Op een slimme meter zit een P1 poort waarmee de consument zelf de meetresultaten kan zien.
Omdat een oude meter dus niet uitgelezen kan worden, gaan ze schatten hoeveel energie er in een bepaalde tariefperiode gebruikt is en dat zul je dan zien op de eindafrekening. En drie keer raden in wie z’n voordeel die schattingen zijn, het is dus niet altijd slim om een slimme meter te weigeren.
@EmielS Er valt volgens mij niets te schatten. De stroom die ik meer dan/ bovenop het verbruik opwek is simpelweg het verschil tussen de eindstand van vorig jaar en die van dit jaar.
De terugleververgoeding zou in mijn geval daarom drie tientjes hoger moeten zijn dan wat Delta ervan maakt. Die drie tientjes per jaar kan ik wel lijden. Maar het principe klopt niet.
Het lijkt erop dat tout NL zich iets heeft laten aansmeren dat met een strik eromheen is verkocht als slimmigheid, maar feitelijk van het zoveelste ‘foute’ soort, door onbetrouwbare energieproducenten en -maatschappijen die platweg op zoek zijn naar mogelijkheden voor extra omzet en winst. Zoals zoveel bedrijven in ons veramerikaniseerde landje. Winst maken is vaak prima en nodig, maar lang niet altijd. Andere voorbeelden daarvan zijn er te over.
Ik ben heel goed in staat gebleken mijn stroomverbruik te reduceren zonder ‘slimme’ meter. Te goed waarschijnlijk. De volgende stap is dat we onze zonnepanelen moeten uitzetten. Nog even en daar worden we toe gedwongen dankzij en met behulp van de slimme meters.
De consument blijkt als energieproducent een geduchte concurrent van de aloude energiesector te zijn geworden. Misschien ook hier maar eens kritisch kijken naar de gevolgen van marktwerking. Dat die niet altijd werkt is wel duidelijk. Ook daarvan zijn andere voorbeelden te over.
Nogmaals, de slimme meter is er niet voor jouw plezier maar om te zorgen dat de energieleverancier jou een factuur kan sturen voor hetgeen je afneemt en teruglevert tegen het geldende tarief. Dat doet elke bedrijf die jou iets variabels levert (benzine pomp, telefoonmaatschappij, waterbedrijf etc).
En alle commerciele bedrijven willen winst maken, maar op de 1 of andere manier willen we graag tegen de energiemaatschappijen aanschoppen. En ze doen op dit moment heel rare en ondoorzichte dingen, maar als je je daar een beetje in verdiept wordt het wel duidelijk waar je wel of niet moet zijn. En dat kost tijd.
En schatten wat je verbruik per tarief periode is, doen ze echt wel. Wellicht heb je een vast contract met vaste tarieven, maar daarnaast kan er van alles wijzigen (bv belasting) waardoor ze toch echt willen weten welk deel tegen welk (belasting) tarief afgerekend moet worden. Dus als het nodig is, schatten ze je verbruik, of je nou wilt of niet.
De slimme meter is verkocht als plezier-gevend instrument voor de consument. En dat zou het ook moeten zijn. Wie betaalt bepaalt. Toch? De consument betaalt voor een dienst of product tegen al dan niet variabele prijzen en moet kunnen rekenen op eerlijke handelspraktijken. De vraag is en blijft of daar hier nog wel sprake van is. De transparantie is in elk geval inderdaad volledig zoek. Je in deze materie verdiepen is zo langzamerhand een dagtaak.
Zolang de wet zegt dat ze van mijn Ferrarismeter moeten afblijven houd ik ze daaraan. Benieuwd hoe de nieuwe wet er uiteindelijk uit gaat zien. En hoe wakker de nieuwe bewindspersonen zijn. Dat zij vermoedelijk geen verstand van zaken hebben is jammer, maar misschien zijn er wel nog een paar wakkere ambtenaren, consumenten-belangenorganisaties en journalisten. We gaan het zien.
Overigens is de techniek waarmee teruglevering plaatsvindt me nog steeds niet duidelijk.
@G.J.deR De slimme meter is gratis uitgedeeld aan iedereen die hem wilde hebben, spijtoptante weigeraars moeten hem gaan betalen.
Het is juist de zittende domme overheid die de fout heeft gemaakt PV panelen aan energie gebruikers te gunnen zonder daar de harde voorwaarde van een slimme meter aan te verbinden.
Als de techniek je niet duidelijk is misschien toch maar eens wat dieper en zonder vooringenomenheid in de materie duiken.
Struisvogelpolitiek helpt ons echt niet verder, zeker de struisvogel zelf niet.
@jvdleeuw Ik denk of weet eigenlijk inmiddels wel zeker dat de gehanteerde terminologie van ‘teruglevering’ en ‘terugleveringvergoeding’ een hoax is. Geen techniek. Zonnepanelenbezitters leveren niet terug. Ze leveren aan het stroomnet. En dat stroomnet raakt overbelast door capaciteitsgebrek. En daar zijn politiek en sector verantwoordelijk voor. Er moet snel uitbreiding van dat net komen. Wat niet in het belang van de energiesector is. Zoals gezegd heeft die er een geduchte concurrent bij gekregen en die concurrent moet je als belanghebbende sector vooral niet faciliteren. Een Gordiaanse knoop, waarmee ik onze VVD-minister van KGG veel succes wens.
de teruglevering is dus een lage vergoeding die je krijgt omdat je meer teruglevert dan verbuikt na salderen. Die had je de eerste 2 nota ‘s ook moeten krijgen. De terugleververgoeding is pas dit jaar ingegaan en aangezien je een nieuw contract hebt is dat de reden dat je die nu ineens ziet. Dit zou in je contract moeten staan.
Gezien de zonnepanelen in 2021 pas in juli geplaatst zijn zou het kunnen dat u het eerste jaar geen overschot had teruggeleverd. De eerste helft is de productie meestal hoger (lagere temperatuur) en al helemaal als ze na de langste dag (21 juni) geplaatst zijn.
Ik zou het fijn vinden om antwoord te krijgen op mijn hierboven gestelde vraag:
Lever ik sinds de plaatsing van mijn zonnepanelen in 2021 nou echt stroom terug, of neem ik gewoon minder stroom af van energieleverancier Delta? De Ferrarismeter draait terug, dus elk jaar is de door mij opgegeven meterstand lager dan die van het jaar ervoor.
Wat Delta er vervolgens van maakt in hun jaarnota lijkt me niet correct.
Zowel de CB als de VEH geven nog steeds aan dat wie ze nog hebben, zuinig op deze meters moeten zijn. Het voorkomt namelijk een hoop salderings- en ander gedoe.
Er wordt ook gezegd dat de slimme meters vooral slim zijn ten gunste van de energieleveranciers. Niet zozeer ten gunste van de consument. Al wordt dat anders verkocht.
Als panelen na 21 juni geplaatst worden, zoals in uw geval, is de kans groot dat de resterende jaarproductie lager is. Terwijl uw verbruik het zelfde is. Maar heeft u uw monitoring van de omvormer niet laten activeren (misschien niet vanwege de wifi?). Dan kan u de opbrengst per dag, per maand en per maand terug zoeken. Staat los van een slimme meter, die immers alleen het verbruik en de teruglevering registreerd.
Geen enkele leverancier is verplicht u als klant te accepteren. De kans dat u geen slimme meter wil vergroot die kans.
De jaarlijkse afrekening is in augustus, op basis van de meterstand medio juli. Waar ik het over heb is de jaarnota 2023/2024. De opbrengst kan ik terugzoeken. De omvormer is wel ‘slim’.
Bij de ziektekostenverzekering is acceptatie voor de basisverzekering verplicht. Zoiets zou hier misschien ook moeten
@G.J.deR ik snap niet helemaal waar je nou heen wilt of wat je probleem is. Nu wordt de basisverzekering er weer bijgehaald, wat is daar de relatie mee? Ik snap dat je met politieke keuzes een probleem hebt, maar dat is nou eenmaal een gevolg van de democratie, dus laten we die maar even aannemen.
Beste Emiel, hierboven maakt Driepinter de opmerking: ‘Geen enkele leverancier is verplicht u als klant te accepteren. De kans dat u geen slimme meter wil vergroot die kans’. Daar reageerde ik op.
Wat mij betreft is deze discussie nu wel gesloten. Ik weet denk ik genoeg..
dag @G.J.deR ik heb de discussie gevolgd inzake je vraag “Lever ik sinds de plaatsing van mijn zonnepanelen in 2021 nou echt stroom terug, of neem ik gewoon minder stroom af” . Als moderator laten we de beantwoording natuurlijk vooral over aan de community zelf. In dit geval maak ik een uitzondering en geef ik toch aanvullende informatie. Sinds de plaatsing van je zonnepanelen leveren deze stroom terug aan het stroomnet. Je Ferrarismeter draait immers terug en je omvormer geeft aan wat je zonnepanelen opwekken. Je levert zelfs zoveel stroom terug, dat je in een tijdspanne van een mooi zonnig jaar, zelfs meer opwekt dan je verbruikt. Je neemt als zonnepaneel houder bovendien minder stroom af, omdat een deel van je zonnestroom meteen in de woning wordt verbruikt.
In de regel verbruik je 30% van de stroom zelf, en lever je 70% terug aan het stroomnet. De terugleververgoeding (meer opwekking dan je jaarlijkse verbruik) kan Delta eigenlijk niet anders berekenen dan je beschrijft. Dit vanwege het ontbreken van de verdere juiste gegevens doordat je de Ferrarismeter nog steeds hebt. Maar aangezien de terugleververgoeding minimaal is voor een particulier huishouden, kan dat buiten beschouwing gelaten worden. Je betaalt ook terugleverkosten als zonnepaneelhouder. Eigenlijk zijn dit onbelanskosten. Kosten die Delta maakt omdat je stroom teruglevert die niet voorzien is bij de inkoop van energie. Tennet is de organisatie die onbelans van ons netwerk moet voorkomen en tegengaan. De kosten hiervoor moet de energiemaatschappij betalen. En tegenwoordig berekenen ze die door aan hun zonnepaneelklanten. Dit kan oplopen tot enkele honderden euro's per jaar. Een bezitter van een Ferrarismeter kan deze onbelanskosten echter niet in rekening gebracht worden. Wederom:er wordt immers niet gemeten hoeveel KwH je teruglevert aan het stroomnet. Er is dus geen basis voor ze waarop ze die kosten kunnen baseren. En met de salderingsegeling nog van kracht, is dat ook geen probleem voor de overheid.
Maar zoals de plannen er nu liggen, wordt in 2027 mogelijk de salderingseregeling afgeschaft. In het (niet doorgegane) plan van voormalig minister Jetten moesten alle terugdraaimeters, zoals de Ferrarismeter, vervangen worden. Dit op straffe van een boete als de woningeigenaar niet meewerkt. Het is niet waarschijnlijk dat dit nieuwe kabinet de plannen op dat punt wijzigt. De terugdraaimeter moet eruit omdat ze anders daardoor belastinginkomsten mislopen wanneer de salderingsregeling stopt.
It's all about money Alexander. Dank voor je reactie. Maar. M.i. is het toch ook een kwestie van semantiek.
Het voordeel van de Ferrarismeters wordt de houders niet gegund. De rechtsongelijkheid kan natuurlijk ook rechtgetrokken worden door houders van slimme meters niet onnodig extra te belasten (transparantie van hun berekeningen?!) en de salderingsregeling te behouden. Win a few, lose a few. Dat heet ondernemersrisico, toch? Er wordt tenslotte aardig wat winst gemaakt.
Wat je teruglevering noemt is m.i. gewoon het aftreksommetje van oude en nieuwe meterstand. Daarmee wordt gemeten hoeveel ik lever aan het stroomnet. En jammer dan van belastinginkomsten. Dat wordt gecompenseerd door allerlei andere accijnzen en bijv. torenhoge boetes voor kleine verkeersovertredingen. En Holland Casino! Ik hoop dat ze failliet gaan. Maar nee, dat zal met behulp van belastinggeld wel voorkomen worden. Waar zijn we mee bezig!
Het zijn politieke keuzes. Overal sluipt de hebzucht en onrechtvaardigheid naar binnen. In elk geval is de consument ook hier melkkoe. En dat zou ik geen probleem vinden wanneer er verstandig met belastinginkomsten zou worden omgesprongen en flink gesnoeid zou worden in enorme belastingvoordelen waar dat volstrekt overbodig is.
Ik hoop dat de VEH de logica blijft zien van bestaande wetgeving op dit punt. En zich niet laat inpakken door zielige verhalen van energieproducenten en -leveranciers. Er zijn vast goede, onafhankelijke en niet-corrupte accountants die hun licht hier eens over willen laten schijnen. Of idem onderzoeksjournalisten. Follow the money.
Ik had vorig jaar op 26 augustus nog 3 broden in de vriezer liggen. Op dit moment ligt er nog maar één.
Heb ik toch mooi een jaar lang maar met 2 broden rond kunnen komen, zuinig he!
De goede Galileo Ferraris (1847-1897) heeft natuurlijk 150 jaar geleden iets bedacht dat het eeuwige leven had en nooit meer verbeterd zou worden.
Dat kun je van eenheden als paardekracht, rijnlandse voet, duim en vadem niet zeggen
Het mooie van de salderingsregeling zijn allerlei nieuwe economische inzichten. We kunnen Adam Smith, John Maynard Keyns en Irving Miller voorgoed achter ons laten.