Skip to main content

Goeie zaterdagmorgen,

In mijn meterkast hangt sinds de bouw van mijn huis in 1972 een oldschool, terugdraaiende Ferrarismeter.

Wat ik me nu afvraag:

Lever ik sinds de plaatsing van mijn zonnepanelen in 2021 nou echt stroom terug, of neem ik gewoon minder stroom af van energieleverancier Delta? De Ferrarismeter draait terug, dus elk jaar, in juli, is de door mij aan Delta opgegeven meterstand lager dan die van het jaar ervoor.

In de jaarnota's ‘21/’22 en ‘22/’23 worden geen Teruglevering en Terugleveringvergoeding vermeld. In die van ‘23/’24 ineens wel. Delta wist vanaf het begin dat ik zonnepanelen heb. Er wordt bij mijn opgave van de meterstand ook telkens gevraagd hoe het komt dat die lager is dan het jaar ervoor en ik moet een foto van de meter(stand) meesturen.

De teruglevering in de jaarnota ‘23/’24 is volgens Delta het aantal kWh dat de meter minder aangeeft ten opzichte van het vorige jaar.

De terugleveringvergoeding is door Delta berekend op basis van het verbruik (dus mijn afname bij Delta van stroom die ik via de zonnepanelen tekortkom).

En dan staat er op de laatste jaarnota ook nog ergens dat er een meterwissel heeft plaatsgevonden. Wat niet het geval is. Ik behield en behoud mijn oude meter.

Is er iemand in deze community die kan uitleggen wat hier gaande is? Delta zelf, althans de supportdesk, kan het in elk geval niet.

Goeie zaterdagmorgen,

In mijn meterkast hangt sinds de bouw van mijn huis in 1972 een oldschool, terugdraaiende Ferrarismeter.

Wat ik me nu afvraag:

Lever ik sinds de plaatsing van mijn zonnepanelen in 2021 nou echt stroom terug, of neem ik gewoon minder stroom af van energieleverancier Delta? De Ferrarismeter draait terug, dus elk jaar, in juli, is de door mij aan Delta opgegeven meterstand lager dan die van het jaar ervoor.

 

Je neemt stroom af en je levert stroom terug. Omdat je meter geen aparte telwerken heeft voor afname en teruglevering, zoals bij een digitale meter, wordt de zelfde teller gebruikt voor beiden en zie jij alleen het netto resultaat op de teller staan.

Veel moeilijker dan dat is het niet.

 

Ik had vorig jaar op 26 augustus nog 3 broden in de vriezer liggen. Op dit moment ligt er nog maar één.

Heb ik toch mooi een jaar lang maar met 2 broden rond kunnen komen, zuinig he!

 

Dan doe ik dat toch nog een stukje beter, 8 jaar geleden had ik 3 broden in de vriezer liggen, nu heb ik sinds 3 jaar een nieuwe en grotere vriezer en er liggen vandaag 5 broden in.

Ik heb in 8 jaar tijd dus slechts -2 broden verbruikt, er zijn blijkbaar 2 broden aan mijn vriezer teruggeleverd, toch eens met de supermarkt over de rekening gaan praten daar klopt echt helemaal niets van, moet elke week 3 broden afrekenen 🤣

 


Mooie analogie van @jvdleeuw  met de aanvulling door @PC.

Bijna niets aan toe te voegen, behalve dat ook ik geen reden zie om de volledige uitrol van smartmeters tegen te houden.
Terugdraaiende ferrarismeters zijn niet meer van deze tijd (minder dan 1% van de populatie?).

Verder is dit sowieso vechten tegen windmolens (Don Quichot) en levert niets op, in tegendeel.
En met een oude ferraris uit 1972 mag de TS @G.J.deR  blij zijn dat die nog niet is afgekeurd door de netbeheerder. - Afkloppen, zou ik zeggen.

P.S.: Met de afrekening van Delta lijkt me niets mis te zijn.
BE rekent bij mij op een vergelijkbare manier af.

 


Reageer