Skip to main content

Forse verhoging van de leveringskosten voor zonnepanelen een gevaar voor de enrgietransitie

  • 12 July 2024
  • 6 reacties
  • 97 Bekeken

Tros radar heeft een lijst van tarieven van leveringskosten ( voor zonnepaneel bezitters) per 1 juli 2024 gepubliceerd, wat helaas de VEH niet heeft gedaan. Daarin worden de kosten enorm verhoogd.

Mij lijkt dat als dit zo door gaat de energietransitie een farce is geworden. Voor mij is die grens al bereikt. Ik zet al mijn zonnepanelen uit en steek mijn middelvinger op.

Alleen zelf stroom opslaan buiten het net om geeft nog soelaas. Maar is dit het beleid van de overheid (R)Overheid, ACM, VEH en Consumentenbond?

6 reacties

Reputatie 5

dit gaat over de boete die al een tijdje geheven wordt op trerugleveren en nu dus ook geldt voor modelcontracten. Al veel over gediscussieerd en het helpt inderdaad de transitie niet. Salderen is ook eindig, weten we met z'n allen, en zodra die hele chaos voorbij is, zullen we zien wat de kosten zijn.

Tot die tijd leveren zonnepanelen nog steeds geld op, uitzetten is niet heel slim. Tenzij je een dynamisch contract hebt en de uurprijs incl belastingen is negatief, dan zou ik ze uitzetten, anders niet en ben je een dief van je eigen knip

Reputatie 6
Badge

Ik neem ook maar even aan dat hier de terug-leveringskosten wordt bedoeld.

Als dit zo door gaat wordt het 't bankroet van de reguliere energiecontracten. De transparantie wordt steeds minder en het verdienmodel van de energie leveranciers die met vaste contracten proberen geld te verdienen heeft zijn langste tijd gehad.

Met een vinger omhoog je PV panelen uitschakelen is geen oplossing, tenminste niet voor jezelf. Ik zou gewoon eerst maar eens een dynamisch contract afsluiten, dan ben je in ieder geval goedkoper uit. Dan kun je altijd tegen de winter nog eens kijken hoe de vaste contractprijzen er dan weer bijstaan.

 

Reputatie 7
Badge +1

@G.deV Bedoel je de soms forse verhoging van de vaste leverancierkosten bij modelcontracten per  1 juli? (bron: AVROTROS Radar 9 juli 2024)

Of dat nu bijna alle  leveranciers, o.a. Essent per 1 juli (extra) terugleverkosten in rekening brengen?

Reputatie 7
Badge +1

@G.deV Wilde u alleen een statement maken?
Het forum is eerder een plek om te vragen of te discussiëren.

Citaat: “Maar is dit het beleid van de overheid (R)Overheid, ACM, VEH en Consumentenbond?”

Dit kunt u beter direct aan de “instanties” vragen.

Voor een mogelijke discussie: Terugleverkosten op zich brengen de energietransitie niet in gevaar.

Reputatie 3

@G.deV Welkom op Eigen Huis Community en dankjewel voor je bijdrage. De Community dient als dialoog tussen leden. Zoals ook in onze richtlijnen aangegeven, dit is niet het kanaal om vragen te stellen aan Vereniging Eigen Huis. Daarvoor hebben we de andere kanalen, tevens zijn we geen vergelijkingssite. Energieleveranciers moeten aan zeer strenge  service- en kwaliteitseisen voldoen om überhaupt, deel te kunnen nemen aan onze acties. Uitsluitend via een persoonlijk aanbod via onze Collectieve Inkoop Energie en/ of Energievergelijker worden de tarieven van de deelnemende leveranciers transparant vermeld. Alleen de tarieven van de winnende leveranciers maken we volgens afspraak bekend.

Energieleveranciers maken op verschillende wijze qua tarieven onderscheid tussen zonnepaneleneigenaren en huishoudens zonder zonnepanelen.  Hier lees je alles over ons standpunt over terugleverkosten. Ben je op zoek naar de tarieven van aanbiedingen buiten onze acties om? Ga dan te rade bij de daarvoor bestemde online prijsvergelijkers of bekijk de algemene voorwaarden op de website van de leverancier. Tevens het verzoek aan jou om je post/ vraag/ standpunt te verduidelijken. Wellicht dat er nog meer reacties komen van de community leden. Groet, Stephanie

Reputatie 7
Badge +4

 Het gaat volgens mij wel over de váste leveringskosten. Las daarover al in een krant. Maar ik heb daarna op gaslicht.com gekeken naar nieuwe contracten en blijkt het blijkt loos alarm te zijn. Dank Tros Radar en De Telegraaf.

 Uitzetten van je panelen is niet verstandig. Je bespaart daarmee de 11 cent TERUG leveringskosten maar je hebt in de winter dan ook minder kWh's om mee te salderen. En over die kWh's betaal je dan 30 cent per kWh.

Reageer