Vraag

Garantie op panelen/omvormer in VEH-123 -zonne-energie project

  • 19 September 2020
  • 7 reacties
  • 549 Bekeken

  • Actieve deelnemer
  • 5 reacties

In de eerste trans van levering in 2012 meegedaan aan het 123-zonne-energie project, 12 panelen en een SMA sunny boy 2500 omvormer. Alles werd keurig geïnstalleerd en heeft jaren prima gedraaid. In 2016 werd Oskomera failliet. Geen probleem want VEH reageerde verder nergens op en alles werkte prima. Nu medio 2020 valt de omvormer plotseling uit. VEH benaderd en na ruim 4 weken de “oplossing” geen garantie maar reparatie door Feenstra. Ondanks dat Oskomera en VEH meervoudige garanties op papier hebben afgegeven stelt dit volgens de medewerkster van VEH niets voor. Dit is m.i. onacceptabel en ik zal hier verder juridisch stappen voor ondernemen.

Graag wil ik vernemen wie hier nog meer mee geconfronteerd zijn. Dus binnen de op papier gestelde termijn wel recht op garantie hebben echter dit niet verkrijgen.


7 reacties

Reputatie 6
Badge +1

Ik kan mij eerlijk gezegd niet voorstellen dat Oskomera en VEH garantie hebben gegeven. Je hebt je panelen en omvormer gekocht bij Oskomera. Die heeft de garantie gegeven. Als die firma niet meer bestaat heb je geen garantie meer. Omvormers gaan ongeveer 10 jaar mee. De omvormers uit die jaren haalden dat lang niet allemaal. Tegenwoordig zijn ze wat beter en ook veel goedkoper. Ik vraag mij af of je moet laten repareren of gewoon een nieuw veel efficiënter exemplaar moet kopen. Als je zelf kunt repareren prima, maar als je dat moet uitbesteden kun jij mijns inziens dat beter niet doen en een nieuwe kopen.

Dank Rakker voor je reactie. Heb jezelf de “Algemene voorwaarden” van VEH en de levering condities van het 123-zonne-energie gelezen? Het staat hier zwart op wit in een 10 jaar ontzorgings garantie. SMA-Benelux beaamt ook dat zij 10 jaar garantie hebben gegeven aan Oskomera en dat geeft VEH ook door in de aanbiedingen. Echter Oskomera weg, alles weg. VEH is mede verantwoordelijk voor de project coördinatie welke een "foute” en misleidende voorlichting was. Als hier de werkelijke fabrieks garantie had gestaan was is hier niet op ingegaan. Bij SMA kan je namelijk ook extra garantie bijkopen wat door VEH werd afgewezen.

Reputatie 6
Badge +1

@4221583

Ik heb ook zelf via VEH 2 jaar geleden mijn zonnepanelen gekocht. Daarbij was VEH niet meer dan de bemiddelaar. Ik kocht de panelen van Engie. En daar zit ook mijn garantie. Voor een deel zelfs tot 25 jaar toe. Maar wat is garantie. Dat ik na 24 jaar nieuwe spullen krijg als de firma nog bestaat. Dat geloof je toch niet. 2,5 % korting op nieuwe spullen komt dichterbij.

Als jij 8 jaar een goed functionerende omvormer hebt gehad uit 2012, is dat een goede geweest.

Ik heb niet de algemene voorwaarden gelezen die jij hierboven noemt. Die kan ik waarschijnlijk ook niet makkelijk vinden. Als je echter leest dat je recht het op een nieuwe omvormer, moet je daar voor gaan. Heb je een link naar die voorwaarden? Dat lijkt mij wel heel interessant, want ik geloof niet in een  dubbele garantie. Alleen 10 jaar zorg bij problemen. Maar bij een faillissement houdt natuurlijk alles op.

Ik heb 2 jaar geleden een bijeenkomst bijgewoond van VEH en de winnaar van de vraagbundeling. VEH heeft toen zeker eisen gesteld aan de solvabiliteit van de mededingers.

Zelf heb je ook meegedaan aan zo'n collectieve inkoop en daar heb je ook de papieren van gekregen. Ook op de website staat nog steeds de 10-jaar ontzorg garantie incl omvormer en 25 jaar garantie op de panelen. In de VEH “Algemene voorwaarden” staat wat hier onder valt. Ja en zelfs reparatie of vervanging na 24 jaar voor de panelen. Het is GEEN dubbele garantie. Er zijn een 3-tal garanties afgegeven. De fabrieks garantie, de ontzorg garantie en de vermogens garantie. In mijn geval voor de F.G. en de O.G. 10-jaar en voor de V.G. 25 jaar. SMA-Benelux (leverancier van de omvormer) beaamt dit ook. Het kan toch niet zo zijn dat éénzijdig bepaalt kan worden dat wat op papier verkocht is in de praktijk niet na gekomen wordt. Dat heet “misleiding”.

Reputatie 6
Badge +1

Papieren heb ik nooit gekregen. Alles gaat tegenwoordig online. Algemene voorwaarden ed. kan ik wel vinden. Maar geef aan welke algemene voorwaarden, welk artikel etc.

Want ik kan niet vinden wat jij hierboven schrijft.

Of het nu papier of online op naam staat doet niet ter zake. Het betreft de door VEH “Algemene voorwaarden levering en plaatsing zonnestroomsystemen” artikel 2 - artikel 11 - artikel 12  en       artikel 14.

Artikel 22 staat:

Deze “Algemene Voorwaarden treden in werking op 1 januari 2012 en zijn bij de KvK …………. gedeponeerd. Dit document zou je zeker ook verkregen moeten hebben omdat deze gerelateerd en verbonden is met de offerte en de latere overeenkomst van de ondernemer.

Reputatie 6
Badge +1

Helaas staat die er nu niet meer tussen:

https://www.eigenhuis.nl/algemene-voorwaarden#/

Reageer