Skip to main content

volgens mijn info kan je wasmachine op fase 1 en zonnepanelen op fase 2 zijn aangesloten, dan wordt het verbruik toch verrekend via de slimme meter, klopt dat

Klopt én je levert een bijdrage aan de onbalans op het net, die elders weer moet worden weggewerkt. Je kunt echter niet anders en zolang het om vermogens van een paar kW gaat is dat de normaalste zaak van de wereld.

 


Ok bedankt, in het artikel in het maandblad van VEH stond dit verkeerd, maar ik moest dit maar hier aan de orde stellen. Wel raar dat ze dat dan niet rectificeren. 
 


Ok bedankt, in het artikel in het maandblad van VEH stond dit verkeerd, maar ik moest dit maar hier aan de orde stellen. Wel raar dat ze dat dan niet rectificeren. 
 

Ingezonden brief gestuurd:

ZONNEPANELEN OP ZELFDE GROEP ALS DE GROOTSTE VERBRUIKERS HEEFT WEINIG NUT.

 Een lezer schrijft dat energiemaatschappijen ons oproepen om onze zonnestroom zoveel mogelijk direct te verbruiken. Maar dat zou volgens lezer alleen maar kunnen als de grootste verbruikers op dezelfde fase zitten als de zonnepanelen. Ten eerste is de oproep tot meer (direct) eigen verbruik gericht op het verminderen van teruglevering die de energieleverancier op zonnige zomerse middagen geld kost. Terwijl bij verbruik bij geen of weinig zonopbrengst de energieleverancier er vervolgens duurdere fossiele stroom voor terug moet kopen. Een direct verbruik van zonnestroom helpt ook voorkomen dat overdag door een stroomoverschot wind- en zonneparken uit moeten en vervolgens 's avonds en 's nachts gascentrales extra moeten draaien. Een ander facet is bij de 3-fase aansluiting dus het heen en weer gaan van stroom over de verschillende fases als een fase zonnestroom op het net levert maar gelijktijdig via een andere fase bijvoorbeeld de wasmachine voedt en de fase met de zonnepanelen daardoor eerder overbelast zou worden. Geen nood. De meter rekent over deze in- en uitgaande stroom over de drie fases altijd de som. Dus na afschaffing saldering (en met de huidige terugleverkosten) ben je met een direct eigen verbruik altijd goedkoper uit. Eigen Huis antwoordt dat Netbeheer Nederland aandacht heeft voor het, vermeende, probleem. Alleen noemt Netbeheer Nederland niet het heen en weer gaan van opwek en verbruik van stroom maar dat in een wijk de PV-installaties en grote verbruikers te veel op dezelfde fase zouden zitten. Daartoe heeft Netbeheer Nederland een app voor installateurs voor een betere verdeling over de fases, aan de hand van het huisnummer.

 


Heb onderstaande bij mijn Topic’ Gevelkachel 2.0 geplaatst;

Had najaar 2020 al de gehele elektrische installatie herzient, inclusief het vervangen en uitbreiden van de groepenkast. Omdat er nu 2 Airco’s draaien (soms gelijktijdig) en ook 2 PV-strengen met omvormer geplaatst zijn, meteen de 3-fase herverdeeld. De PV op de werkplaats (2700 Wp, welke piekt rond 15h00) op L2 met o.a de “Koel”-Airco (1e Verd.), de wasdroger en de koffieautomaat. Kans dat deze gelijk werken is nihil. De PV van de woning (2700 Wp, piekt rond 12h00) op L3 met o.a de “Gevelkachel 2.0”. en de e-Boiler (tijd gestuurd).

Netbeheerders zien graag dat je de opbrengst binnenshuis houd. Maakt voor je verbruik verder niks uit of je op 2 fase 10 Amp. terug levert en gelijktijdig op fase 3 weer 20 Amp binnen haalt. Voor de balans in het net (!) is het beter, als je die 2 x 10 A rechtstreeks op de fase van de verbruiker schakelt.

Het is mijn oude vak, maar als je dit door een Installateur laat uitvoeren, komt er wel een gepeperde rekening op de mat. Daar ligt het probleem. Omdat de ‘Consument’ er verder geen voor of nadeel aan heeft ( “blijft 0 op de meter”), zal hier weinig intresse voor zijn.

Maar zie ook (te) vaak, dat PV installateurs bij het plaatsen van een extra groep voor de PV omvormer, deze lukraak en zonder enig intresse voor de meterkast verdeling, op één van de fase's plaatsen.

En kijk maar even in je eigen meterkast; Hangt daar een “Groepenkast” kaart met de verdeling van de groepen en hun gebruikers?

Op welke groep zit uw wasautomaat, wasdroger, e-Boiler, airco, eigen ‘Laadpaal’ en PV panelen ? ?

En zijn dit alleen dag verbruikers? (PV opbrengst).  Dit geldt natuurlijk ook voor de verdeling van de avond/nacht verbruikers (zeker in de winter zonder PV opbrengst), zoals inductiekoken en uw warmtepomp.

Rob Dekker.


Ok bedankt, in het artikel in het maandblad van VEH stond dit verkeerd, maar ik moest dit maar hier aan de orde stellen. Wel raar dat ze dat dan niet rectificeren. 
 

Het is gerectificeerd door te verwijzen naar uitleg op de site. Maar bijvoorbeeld niet de bewering van Eigen Huis zelf dat ‘de netbeheerders hier aan zouden werken'.


Reageer