Beantwoord

Geheimzinnige tweede string zonnepanelen

  • 6 June 2023
  • 24 reacties
  • 324 Bekeken

Sinds 15 februari 2023 liggen er op mijn dak 10 Bluesun zonnepanelen 415 Wp. full black, die volgens de installateur in één string gekoppeld zijn aan de omvormer SofarSolar 4 KTLM-G2 4 Kw. 1-fase.

Op mijn telefoon kijk ik regelmatig met de app SOLARMAN Smart hoe mijn zonnepanelen het doen. Nu de zon wat meer is gaan schijnen valt het mij op dat de produktiekracht op het hoogtepunt van de dag nooit boven de 3,4 kW komt, terwijl ik 4,15 kW verwacht. De opbrengstparabool is bij 3,4 afgeplat. De panelen liggen open en bloot in de volle zon, dus aan schaduwen kan het niet liggen. Discussie met de installateur leverde tot nu toe nog geen bevredigende verklaring op.

Ik heb me onlangs wat meer verdiept in de werking van de app, en kom er achter dat je ermee ook veel gedetailleerde in de omvormer kan kijken. En wat zie ik? Er blijken twee strings te zijn, PV1 en PV2. Het voltage dat via PV1 binnenkomt wordt op het hoogtepunt van een zonnige dag keurig omgezet naar de 3,4 kW. Via PV2 komt er ook nog een voltage binnen, maar dat levert geen kW's op. Op het hoogtepunt van de dag is het voltage bij PV2 precies 20% van het voltage bij PV1. Het lijkt er dus op dat als PV2 in kW's zou worden omgezet de produktiekracht op de verwachte 4,15 zou uitkomen. 

Weet iemand waar die PV2 vandaan komt? De installateur houdt vol dat er geen zonnepanelen aan gekoppeld zijn.
 

icon

Beste antwoord door darkfiber 7 June 2023, 11:56

Bekijk origineel

24 reacties

Aan de linkeronderkant van de SofarSolar 4 KTLM-G2 4 Kw. 1-fase zitten 2 x 2 aansluitingen voor de PV panelen. Als hier maar 1 set is aangesloten is er idd maar 1 string. Als er 2 sets - dus in totaal 4 draden - zijn aangesloten zijn er 2 strings.

De producent van de app zal wrs beter kunnen uitleggen waarom je welke waardes waar ziet?

Dat de productie afgevlakt wordt kan te maken hebben met de manier waarop de omvormer op het stroomnet is aangesloten. Als dat op 1 groep van 16A is dan zal daar maximaal 3680W geleverd mogen worden.

Anne3.
(Zelfde als Anne en Anne2 vanwege inlogproblemen)

Aan de linkeronderkant van de SofarSolar 4 KTLM-G2 4 Kw. 1-fase zitten 2 x 2 aansluitingen voor de PV panelen. Als hier maar 1 set is aangesloten is er idd maar 1 string. Als er 2 sets - dus in totaal 4 draden - zijn aangesloten zijn er 2 strings.

Ik zie aan de linkeronderkant twee draden, een rode en een zwarte. Dus maar 1 string. Dat is dan duidelijk.

De producent van de app zal wrs beter kunnen uitleggen waarom je welke waardes waar ziet?

Dat de productie afgevlakt wordt kan te maken hebben met de manier waarop de omvormer op het stroomnet is aangesloten. Als dat op 1 groep van 16A is dan zal daar maximaal 3680W geleverd mogen worden.

Hier ga ik verder achteraan. Bedankt voor de reactie!

Reputatie 4

Wp is wat anders dan W: Verschil Wattpiek, Watt en kWh | Zonnepanelen-info.nl

Reputatie 7
Badge +1

@PeterHenAls de panelen warm worden zakt het maximale vermogen.

Dit is een natuurkundig feit.

Bij een temperatuur van 50-60 °C  bijvoorbeeld tot ca. 80% - 85%
van het zgn. STC-vermogen van 415 Wp van jouw panelen. (Standard Test Conditions = “optimale” condities
= instraling 1000W/m² loodrecht op de panelen bij 25°C paneeltemperatuur )

Wat is de ligging van de panelen? (oriëntatie & hellingshoek) - Dit maakt uit of jouw panelen het maximale vermogen en wanneer kunnen bereiken.

Het e.e.a. kan je simuleren op https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/index.html

YMMV

Reputatie 3

Mijn leverancier heeft in de offerte gezet dat mijn 10 panelen van 385Wp in mijn situatie maximaal 3850W kunnen halen en een jaarproductie van minimaal 3850kWh leveren. Dat garanderen ze ook. Op een wolkenloze dag halen ze meerdere keren 3790W-3830W rond 14:25 uur. De afgelopen maand mei waren er meerdere wolkenloze dagen maar het is heiïg. Daarom halen ze nu rond de 3400W. De top van de grafiek is bolvormig bij mij, geen horizontale streep. Ik denk dat het bij TS ook minder is omdat het heiïg is. 

Na 11 maanden minus 1 dag is die beloofde jaarproductie van 3850kWh al gehaald bij mij. Met komende maand juni erbij wordt het wellicht boven de 4400kWh.

Reputatie 7
Badge +1

@Erve  Mooi resultaat! En ook mooie piekmomenten rond 14:25 - (Z)ZW-ligging?
Bij mijn nieuwe installatie (5,32 kWp/5 kW omvormer) zie ik soms 5,3 kW aan piekvermogen. 
Het jaarresultaat zal hier rond de 6 MWh uitkomen.

@PeterHen  Als ik de productfiche van de SoFar omvormers bekijk zie ik dat bij de 4 kW versie er per mpp tracker (=string aansluiting) max. 3500 W aan DC- vermogen wordt verwerkt. Aan de AC-kant komt dan natuurlijk ook minder uit.

Een mogelijke oplossing: Via zgn. Y-adapters het vermogen over beide trackers (= PV1 & PV2) verdelen. Dan heb je iig geen last van afvlakken bij ca. 3400 W.
Neem contact op met je solarteur!

YMMV

Reputatie 3

@darkfiber Dank. Ik wou voor de topicstarter laten weten hoeveel mijn panelen meer of minder leveren dan wat de leverancier garandeert in de offerte specifiek voor mijn situatie. Zo kan je het dan met elkaar vergelijken want de oriëntatie, hellingshoek, temperatuur en zo is daar dan al in verdisconteerd. Die hoef je dan niet meer te vragen. Alleen de productspecificaties noemen kan je niet veel mee, en die veranderen elke paar maanden. Als je het aan mij richt weet ik niet goed wat ermee te doen want ik was niet de vraagsteller.

In mijn offerte garandeert de leverancier het verschil te compenseren als de panelen in mijn situatie minder leveren dat in de offerte gesteld. Dat moet bij jou ook ergens staan.

Reputatie 7
Badge +1

@Erve  Mijn pv-installatie heb ik zelf bedacht (ontworpen?). En ik kan de verwachte opwek vrij nauwkeurig schatten/berekenen.

Of elke “solarteur” die pv-panelen plaatst dit kan? Ik heb er mijn twijfels als ik soms mensen hoor klagen over slecht ontworpen en gerealiseerde installaties.

De meeste “garanties” zijn daarom vaak ook zeer conservatief (geen gezeur achteraf)
en mensen zij altijd blij als het beter uitvalt als voorspelt.

En of de installatie van @PeterHen optimaal is? Misschien horen we dit nog.

Reputatie 3

@darkfiber Na een jaar (of eerder) kan je aan de opbrengst toch zien in hoeverre de berekening klopt? Mijn vertrouwen in de rekenkunst van de leverancier is dan wat groter dan die van jou. Ik kon trouwens zelf op internet alles narekenen of het klopte.

Maar heeft de topicstarter er wat aan wat je nu schrijft? Hij vroeg toch iets heel anders?

Reputatie 7
Badge +1

@Erve  Of de oorspronkelijke vraag naar de "geheimzinnige 2de string” door de solarteur  afsluitend is beantwoord weet ik niet.

Wat ik hierboven schreef houd rekening met de eigenheden van de SoFar omvormer  die waarschijnlijk onvoldoende meegenomen zijn in het ontwerp c.q. de realisatie.
Het door de TS genoemde aftoppen/afvlakken is misschien het resultaat.
Citaat uit de opening post: “ De opbrengstparabool is bij 3,4 afgeplat.”

Die oplossing die ik heb genoemd is bij mijn oude installatie iig succesvol toegepast.

P.S.: En met de 2 Y-adapters is het fenomeen van de 2de fantoom string vermoedelijk ook opgelost.

 

Natuurlijk weet je na een jaar (of ook eerder) of de berekening klopt, mits je voor de afwijking van de gemiddelde zoninstraling op jouw locatie corrigeert.

De opwek per jaar kan hierdoor namelijk ca. +/- 8% afwijken,
(de afwijkingen per maand zijn vaak veel groter - zie https://www.knmi.nl/nederland-nu/klimatologie/geografische-overzichten/archief/maand/sq

 

Reputatie 7
Badge +1

@PeterHenIs er nog wat te berichten over de 2de fantoomstring en een eventuele oplossing voor het afplatten van de opwek bij ca. 3,4 kW?

Kon je solarteur iets met de suggestie hierboven?

Reputatie 3

@darkfiber Hier klopt de berekening wel. Het betreft Q-cell panelen, die zijn het meest verkocht, developed in Germany, made in China. Staande het telefoongesorek en met geografische gegevens wordt uit tabellen de opbrengst voor je locatie bepaald. De zonnestralen zijn altijd hetzelfde maar hangen af van de atmosferische omstandigheden, meer en minder vocht in de lucht, vervuiling, heiïg,  bewolking, hellingshoek, oriëntatie, schaduw enz. In de berekening is dat allemaal al verdisconteerd voorzover mogelijk.

Er wordt dus niet gekeken in hoeverre de berekening klopt, maar andersom, in hoeverre de atmosferische omstandigheden afwijken van de prognose, en of een paneel ondermaats presteert. De berekening is maar een prognose. Het praat stukken makkelijker om dan van die berekening van de locatie uit te gaan dan de plaatselijke omstandigheden. Die zijn bij iedereen anders.

Reputatie 7
Badge +1

@Erve  De essentie: De "berekening” is maar een prognose  - of de prognose is gebaseerd op langjarige statistiek (tabellen?) van de relevante metingen (panelen, omvormers, weer, etc..)

De man/vrouw aan de telefoon, de geraadpleegde websites en de achterliggende programma's maken van de data gebruik (jouw omschrijving : “De zonnestralen zijn altijd hetzelfde . . . “)

Wat jouw “Q-cell” panelen met de berekening/prognose te maken hebben weet ik niet, het principe is ook voor andere panelen hetzelfde.

Ik "speel” regelmatig met pvcalc en pvgis  voor een simulatie/verificatie, kan ik aanbevelen.

Reputatie 3

@darkfiber U heeft dat telefoongesprwk van een uur niet gehad met de leverancier zoals alle andere mensen wel, omdat u zelf uw panelen hebt gemonteerd. Ik denk dat we dan langs elkaar heen zullen blijven praten. Die tabellen komen van de fabrikant op basis van hun laboratoriummetingen. Leuk en leerrijk als u het zelf ook kan berekenen. Wellicht wilt u daar een apart topic over starten want hier gaat het helemaal van het topic af en aan mij is het niet besteed.

Maar om te kijken of er iets aan je systeem mankeert is het handig om te kijken of het teveel afwijkt van wat de leverancier garandeert voor jouw locale situatie. Dat is wat ik aan de topicstarter heb gericht. Ik vat het niet goed waarom u dat berekenen allemaal aan mij gaat richten, dat is overbodig want we hebben een andere manier gevonden die beter en handiger is.

Hartelijk dank voor alle reacties en suggesties tot nu toe. Installateur en leverancier zijn ingeschakeld. Ik wacht nog op hun reactie.

De zon heeft de laatste dagen goed geschenen. Mijn 10 panelen op het ZZW onder een hoek van 45 graden brengen op deze dagen zo'n 23 kWh per dag  op. De dagtop zakt nu af en toe naar 3200 W.

Reputatie 3

@PeterHen ik kan je de hand geven. Bij mij ook 10 panelen op ZZW en dakhelling 52°. Ik had maandag 21,4kWh, dinsdag 22,9 3n woensdag 23,2. Top was vanmiddag net onder 2900W. Je ziet dat al die verschillen niet zo bar veel uitmaken.

Reputatie 7
Badge +1

@PeterHen  Zijn er al reacties van de installateur en de leverancier van (de omvormer) op jouw vragen m.b.t. “de geheimzinnige tweede string” en vooral “de bij 3,4 afgeplatte opbrengstparabool”?

Reputatie 7
Badge +1

Hallo @PeterHen , heb je de gevraagde antwoorden en misschien ook oplossingen van je solarteur en van de leverancier van de omvormer ontvangen? - Na drie weken zou je iig reacties moeten hebben. Ik ben benieuwd.

Vanmiddag heeft de installateur de 10 panelen verdeeld over twee strings, conform de suggestie van @darkfiber.De top komt hierdoor op 3,9Kw, een verbetering met zo'n 15 procent. Ik ben er tevreden mee. Iedereen heel erg bedankt voor het meedenken, vooral @darkfiber.

Reputatie 7
Badge +1

@PeterHen  Ik kan me voorstellen dat je het leuk vind - geen onnodige “afplatting” meer door een “suboptimale” aansluiting en  vermoedelijk duidelijk meer opwek.

Voor mijn en onze beeldvorming:
De installateur heeft de 10 panelen werkelijk over 2 strings á 5 panelen verdeeld?
Of heeft hij misschien de bestaande string van 10 panelen over de 2 mppt verdeeld?
(Zoals ik heb voorgesteld)

Het laatste kan je zien aan de 2 Y-adapters welke dan min of meer direct onder de omvormer hangen. Ter illustratie een plaatje van mijn oude installatie (de string komt van links):

Je kan het resultaat natuurlijk ook via de omvormer app bekijken.

@darkfiber Er komen nu 5 draden van het dak naar de omvormer. Het waren er drie, een gele, een rode en een zwarte. Er zijn een rode en een zwarte bijgekomen. Ik neem aan dat dat betekent dat er fysiek twee strings zijn nu. In de app van de omvormer wordt alles nu keurig gelijk verdeeld over PV1 en PV2.

bovenkant omvormer
onderkant omvormer

 

Reputatie 7
Badge +1

@PeterHen   Zo werkt het natuurlijk iets beter, maar met een string van 10 panelen werkt het waarschijnlijk veel beter en efficiënter.

 

Uit de technical data van de Sofar omvormers op p. 61:
Voor jouw “SofarSolar 4 KTLM-G2 4 kW” - De optimale (Rated  Input) voltage ligt bij 360 V, de trackers willen bij vol vermogen het liefst stringspanningen tussen de 200 V en 520 V zien om (goed) te werken.

Jouw 5 panelen strings hebben een nominale stringspanning van 5 x 38,9 V = 195,5 V
(standaard test condities - volle zon 1000W/m², 25°C paneeltemperatuur)

In de zomer met warme/hete panelen neemt de stringspanning af en op koude winterdagen toe (maar dan heb je ook weinig zon).

Of de oplossing van jouw solarteur optimaal is?

@darkfiber Ik zal het er mee moeten doen.

Reputatie 7
Badge +1

@PeterHen  Jouw keuze en die van de solarteur - voor de opwek zal niet veel uitmaken, misschien dat de omvormer wat later opstart en iets minder efficiënt werkt. 

Afsluitend nog een opmerking:
De bekabeling c.q. de voering van de DC-kabels m.n. de dakdoorvoer is niet meer helemaal up-to-date, maar met de nu vrij lage stringspanning vermoedelijk geen potentieel probleem.
Bijvoorbeeld is de aanbeveling de rode en de zwarte kabels apart! in twee gescheiden buizen en niet rood en zwart samen in een.
Verder is het advies de DC-kabels via twee “gaten” in het dak naar binnen te leiden  - een voor de rode en een voor de zwarte kabels.

De aanbevelingen houden ermee rekening dat een eventuele vlamboog bij gelijkstroom niet vanzelf dooft.

YMMV

Reageer