Sinds 15 februari 2023 liggen er op mijn dak 10 Bluesun zonnepanelen 415 Wp. full black, die volgens de installateur in één string gekoppeld zijn aan de omvormer SofarSolar 4 KTLM-G2 4 Kw. 1-fase.
Op mijn telefoon kijk ik regelmatig met de app SOLARMAN Smart hoe mijn zonnepanelen het doen. Nu de zon wat meer is gaan schijnen valt het mij op dat de produktiekracht op het hoogtepunt van de dag nooit boven de 3,4 kW komt, terwijl ik 4,15 kW verwacht. De opbrengstparabool is bij 3,4 afgeplat. De panelen liggen open en bloot in de volle zon, dus aan schaduwen kan het niet liggen. Discussie met de installateur leverde tot nu toe nog geen bevredigende verklaring op.
Ik heb me onlangs wat meer verdiept in de werking van de app, en kom er achter dat je ermee ook veel gedetailleerde in de omvormer kan kijken. En wat zie ik? Er blijken twee strings te zijn, PV1 en PV2. Het voltage dat via PV1 binnenkomt wordt op het hoogtepunt van een zonnige dag keurig omgezet naar de 3,4 kW. Via PV2 komt er ook nog een voltage binnen, maar dat levert geen kW's op. Op het hoogtepunt van de dag is het voltage bij PV2 precies 20% van het voltage bij PV1. Het lijkt er dus op dat als PV2 in kW's zou worden omgezet de produktiekracht op de verwachte 4,15 zou uitkomen.
Weet iemand waar die PV2 vandaan komt? De installateur houdt vol dat er geen zonnepanelen aan gekoppeld zijn.