Skip to main content
Vraag

Gevraagd Cindy Kremer te rectificeren in de telegraaf met haar 'dat eigenaren met panelen meer kwijt zijn'.

• October 27, 2025
  • 4 reacties
  • 37 Bekeken

Driepinter
Forum|alt.badge.img+4

Vraag te rectificeren in de Telegraaf.

In de Telegraaf van 27 oktober pagina T16 staat u na de zin 'Door de afschaffing van de salderingsregeling gaan huiseigenaren vanaf 2027 jaarlijks honderden euro's meer betalen' geciteerd als 'Dit voelt voor velen als onrechtvaardig, omdat zij op aandringen van de overheid hun woning hebben verduurzaamd, maar straks een hogere energierekening hebben'.

U vergeet namelijk het voordeel van het eigen direct verbruik waarvan elke kWh de volle kWh prijs bespaart en dus opbrengt. Bovendien geeft Oxxio, die als een van de weinige leveranciers al haar tarieven 2027 bekend heeft gemaakt,  een kwart cent per teruggeleverde kWh toe. Ik heb getest op gaslicht.com en zonder het voordeel van mijn 500 kWh direct verbruik, en dus besparing op mijn energienota, en 1600 kWh teruglevering geven mijn zonnepanelen heb ik nog altijd € 160,- jaarlijks voordeel.

Uw antwoord afwachtend,

4 reacties

Polvo55
  • Gevorderde
  • 367 reacties
  • October 27, 2025

Ben je hier geen verschillende dingen aan het vergelijken?
Ja, ik heb nog steeds het voordeel van eigen gebruik en ja het kost na 1-1-27 meer geld, mij persoonlijk 750 euro per jaar.
Iets meer dan een paar honderd euro.
De rekensom is simpel, ik kan 3000 kWh niet meer salderen, tegen een prijs van 25 cent per kWh.
Maar mensen die geen warmtepomp hebben en 1000 kWh niet meer kunnen salderen kost het dan 250 euro.
Vooral mensen die verduurzaamt hebben zijn dus de klos.

Uitgangspunt: verbruik 3000 kWh en opwek 3000 kWh zonder warmtepomp.
Verbruik 6000 kWh en opwek 6000 kWh met warmte pomp.

Driepinter
Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Verduurzamer
  • 1403 reacties
  • October 27, 2025

Je bent met zonnepanelen, ook na 1-1-2027, financiëel nog altijd beter uit. Logisch dat je na beëindiging van een tijdelijke subsidieregeling minder financiëel voordeel hebt.

Forum|alt.badge.img+1
  • Verduurzamer
  • 522 reacties
  • October 27, 2025

Het zijn de populaire click beat artikelen in veel kranten. In de dpg kranten heb je ze ook gewoon gezien. 

Het betreft in principe alleen bij de salderingsregeling  de energiebelasting die niet meer teruggegeven wordt. Het salderen op kale prijs is voor de meeste consumenten al wel afgelopen. Misschien dat 10 % van de consumenten nog een oud contract heeft. 

Je moet als je wilt rekenen met 15 cent per kWh uitgaan. 

Voor verduurzamers die alleen geinvesteerd hebben in zonnepanelen wordt de terugverdientijd wat jaartjes langer. De meeste panelen zijn in Nederland al lang terugverdiend. Volgens mij ben ik al bezig om ze voor de derde keer terug te verdienen.

Verduurzamen is niet alleen panelen kopen, maar ook isoleren en zuinigere apparatuur te kopen die minder gas of stroom gebruiken. De diverse warmtepompen zijn mooie voorbeelden om te verduurzamen.

Driepinter
Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Verduurzamer
  • 1403 reacties
  • October 30, 2025

Misschien een idee voor Cindy Kremer. Als Innova Energie en Gewoon Energie 5,3 cent netto terugleverkosten rekenen en Oxxio en Vattenfall netto terugleververgoeding (van respectievelijk 0,25 en 0,24 cent) kies je voor een contract bij Oxxio of Vattenfall.