Vraag

Heeft iemand ervaring met batterijen voor opslag van zelf gegenereerde elektriciteit?

  • 13 November 2023
  • 28 reacties
  • 990 Bekeken

In zowel het magazine van Eigen Huis als in bijna alle andere berichtgeving over verduurzaming, mis ik informatie over het opslaan van zelf gegenereerde energie in batterijen.

Heeft iemand hier reeds ervaring mee?


28 reacties

Sinds 2 maanden met de Victron ESS batterij en een dynamisch tarief bezig. Het eerste Victron Dynamisch ESS focuste op financiën. Nu net uit de beta-fase is er een “Green” en een “Trade” optie. Dus een keuze voor degenen die zoveel mogelijk autark willen zijn en degenen die voor het hoogst mogelijke rendement gaan. De peakshaving variant van Harold Halewijn is de “Darkgreen” optie (nog niet in de software, maar handmatige instellingen). Het is een stuk rustiger in de “Green” optie. Ik vermoed dat de batterij levensduur ook wat beter zal zijn. De software die gratis met de Victron spulletjes komt is prima op orde. Met een Modbus integratie kun je wat kunstjes in HomeAssistant doen. Te lastig voor mij, de Victron software geeft voldoende inzicht, maar met wat Homewizard (verbruik)meters wordt het nog mooier en dat gaat makkelijker met HomeAssistant. Ook nog eens wat CT-klemmen van Myenergi waarmee de Zappi binnen het systeem goed functioneert met behulp van een Hub en 3 Harvy’s.

 

Home assistant integratie is ook goed te doen via mqtt. Zelfs het sturen van set points gaat standaard. Daar zijn goede handleidingen voor te vinden 

Ik houd me aanbevolen voor een link naar zo’n goede handleiding.

Reageer