Vraag

Heeft iemand ervaring met geluidsoverlast door zonnepanelen op plat dak bij harde wind en is er een oplossing?

  • 21 December 2023
  • 18 reacties
  • 406 Bekeken

  • Actieve deelnemer
  • 8 reacties

Hallo, ik heb sinds een half jaar 10 zonnepanelen met ballast op een plat dak. Het  is een houten dak, geïsoleerd met pir en daarover bitumen. Het huis is van 1906 en er hebben ooit kiezels op het dak gelegen. Bij harde en vooral vlagerige wind hoor je onder het dak gerommel alsof het onweert. Op het dak hoor je niets. Het lijkt alsof het dak als een klankkast fungeert. We wonen in Zandvoort dus het waait er nogal eens. De installateur had er nog nooit van gehoord. Voor ons is het onmogelijk om te slapen vanwege de herrie boven ons. Panelen al eens gedraaid maar dat werkt niet. Ik ben bang dat ons dak niet geschikt is en als er geen oplossing is zijn we helaas genoodzaakt alle zonnepanelen van het dak te halen. Wie heeft hier ervaring mee en wie ziet nog een oplossing? Bij voorbaat dank! Pieter


18 reacties

Reputatie 2

Hoeveel ballast heb je er op liggen?
Ik heb wel ervaring met een schotel op een plat dak van de bijkeuken en kennissen ook met panelen op de garage.
Bij die schotel ben ik uitgegaan dat je 100 kg ballast per m2 nodig hebt.
Voor de 1,2m grote schotel die ook bijna 1m2 m2 oppervlakte had zou dat dus 120 kg moeten worden.
Dat zijn 4 tegels van 40x60 cm, ik had er zes op de voet liggen, dus 180 kg.
Nog ging de schotel bij een storm op stap over het dak en trok ook alle kabels stuk.
Bij die kennissen gingen alle panelen van het dak. (de installateur vond dat er meer dan genoeg ballast op lag)

Zonnepanelen hebben grote oppervlakten en als de wind er makkelijk onder komt dan heb je flink ballast nodig.
Zit je met het probleem dat een houten dak niet oneindig kunt gaan belasten, het gaat doorhangen en je krijgt een vijver op je dak of nog erger: lekkages.
De draagkracht van een houten dak is hier niet op berekend.

Ps, 

Je kunt nog proberen er rubber of geluiddempende tegels onder te leggen, bij een bitumen dak zou dat sowieso moeten om het niet te beschadigen.

Bedankt voor de reactie. Er is relatief weinig ballast aangebracht. Omdat de panelen onder 13% helling aan elkaar geschakeld zijn en rondom windkappen zijn aangebracht is het nog niet gaan schuiven. Volgens de installateur is dit zo voldoende voor Zandvoort.

Het dak is ooit belast geweest met grind dus de statische belastbaarheid zou voldoende moeten zijn.

Hier is inderdaad het geval dat de belasting niet overal hetzelfde is en daarom ben ik ook bang dat een zwaardere belasting niet verstandig is. Ook omdat de wind nog voor meer druk kan zorgen is de belasting dynamisch.

De pootjes van het frame zijn gemaakt voor bitumen en het frame staat op 10cm pir. Extra rubber tegels zouden ervoor zorgen dat de wind nog meer ruimte heeft om eronder te komen, dat durf ik hier niet aan. 

De panelen zijn trouwens gericht op het zuiden. En staan beschut bij wind uit het noorden. Bij westen en noordwesten wind komt de wind tegen de zijkant en deels achterkant en dan begint het lawaai.

Ik vrees voor een grote desinvestering want dit is zo niet te doen.....

 

​​​​​

Reputatie 6
Badge

Die windkappen lijken mij wel een goede insteek. kun je er niet meer en misschien iets hogere omheen zetten. Zorg dat de wind niet onder de panelen kan komen en uit alle richtingen goed wordt afgevangen.

 

Reputatie 6
Badge +1

Die geluiden kunnen twee oorzaken hebben. De wind komt er onder of de wind gaat zorgen voor zuigen aan de panelen. In beide gevallen krijg je beweging naar boven.

Zonder te weten wat er gebeurt kan er geen oplossing worden gegeven. Als de wind er onder komt zul je beter moeten afdekken.

Gaat er zuiging optreden (luwzijde) zul je meer balast moeten aanbrengen. Dat moet je constructie wel kunnen hebben.

Belangrijk is om die twee dingen te kunnen begrijpen met een bepaalde windrichting.

Bedankt voor de reactie.

Het (meeste) lawaai ontstaat als de wind tegen de zijkant aankomt of (schuin)van achteren. Als de wind van voren komt hoor je het niet/nauwelijks. 

Het is niet zo dat er iets klappert ofzo. De windkappen zijn ook goed vastgezet.

Het is of de wind die er doorheen blaast of het trillen van de panelen dat dan versterkt wordt door de dakconstructie.

Als ik echt veel meer ballast zou moeten plaatsen zou ik dan toch eerst een onafhankelijk bouwkundig advies willen. Dat durf ik nu niet zomaar aan.

Reputatie 7
Badge +2

Het vreemde is dat het geluid op het dak niet te horen is, alleen onder het dak.

Dan zou ik eerst beginnen te kijken naar hoe de frames van de zonnepanelen contact maken met het dak. Ik kan me niet voorstellen dat die niet op een soort rubber staan, aangezien het klinkt alsof het een installatie is die best goed is geïnstalleerd. Ik zou de frames nooit direct op het dak zetten. Ook niet op PIR platen.

Bij mij zit het frame van de de lage panelen in een soort rubber poot..
 


.. de hogere staan op ballast, met onder het ballast rubberen ‘tegeltjes’

 


Anne.

 

Hierboven een afbeelding van hoe het frame geplaatst is. Ik zal nog wat fotos plaatsen.

Reputatie 7
Badge +2

Dat ziet er als een serieus frame uit.
Maar ik zou zeker onder die ronde voeten anti-tril materiaal aanbrengen.
Ik kan me goed voorstellen dat dit systeem bij wind allerlei resonantie geluiden gaat maken.

Anne.

Ik ben geen trilling expert overigens O:)

Alles ligt op het zuiden. Geen tot weinig last van lawaai bij zuidoosten tot zuidwesten wind. Het voorste deel (6panelen) ligt beschut achter het opbouwtje bij wind uit het westen dus daar meestal weinig problemen mee, het achterste deel ligt dan (4panelen) niet beschut en maakt veel lawaai. Onze slaapkamer ligt daar onder. Bij wind uit het noordwesten maken beide delen lawaai. Het achterste deel ligt nu oost/West gericht maar dat maakt niet uit.  Het voorste deel van het frame is niet te verzwaren zoals je waarschijnlijk kan zien.

Volgens de installateur moeten deze pootjes goed zijn. Hij zegt ook nooit eerder dit probleem te hebben gehad.

Reputatie 6
Badge +1

Schiet mij maar lek. Op west hoogbouw. Op noord een paar meter hoge muur van buren. Vanaf zuiden geen last.

Ik ga met Anne mee. Dempend materiaal onder de kunststof schijven. Eventueel licht de ballast verzwaren.

Het lijkt vreemd inderdaad, maar achter die hoogbouw is direct de zee en de wind wil door de bebouwing hier soms opeens uit een andere richting komen. Meestal zijn we wel een beetje beschermd bij westenwind, maar toch minder dan je zou denken.

Ik ga denk ik een paar dingen proberen:

- ergens een second opinion vragen van een ervaren installateur o.i.d. 

- de helft van de panelen verwijderen en de huidige ballast laten zoals het is. Zo nodig nog dempend materiaal aanbrengen.

​​​- Als dat helpt een bouwkundige laten komen om te berekenen hoeveel ballast erbij kan of dat we iets aan het dak moeten doen om weer alle panelen terug te kunnen plaatsen.

- Kan het allemaal niet of wordt het te duur  dan zit er niks anders op dan alles van het dak te halen. Dat is dan een kort maar duur geintje geweest. 

​​​​​Ik laat wel weten wat het geworden is.

 

 

 

Reputatie 4

Zou die spleet op de foto wellicht net zo’ functie als de gleuf bij een blokfluit met de ruimte onder de panelen als klankbuis, waar dan vrij lage frequentie trillingen bij ontstaan die binnen dan gehoord kunnen worden. Meer demping v/h contact vd panelen constructie en het dak zou helpen, maar niet als de luchtdruk variaties rechtstreeks op het dak over gebracht worden en het dak zelf als klankkast dient, wat al voor bij kwam?

Dan is het vooral zaak om die luchtstroom te vermijden/onderbreken etc. 

Oplossing/probeersel?

Doe eens een test dat als je die gleuf tijdelijk met dikke folie (???) dicht maakt  of het dan minder wordt of zelfs over is?

 

 

Ik denk ook dat dat de trillingen veroorzaakt. Die spleet heeft natuurlijk wel een functie (koeling en winduitlaat). Ik kan het wel eens testen, koeling is nu geen probleem en bij de juiste windrichting moet het lukken. Goed idee!

Reputatie 6
Badge +1

Goede ideeën allemaal.  Nog een tip van mij. Observeren als het  geluid ontstaat. Kun je dan veilig op  het dak. En niet alleen. Van de afstand kun je niet zo veel. Natuurkundigen met inzicht in aerodynamica/ zuiging / drukken kunnen misschien de vinger op de zere plek leggen. En misschien dan wat proberen op een deel.

Dat eerste heb ik inderdaad al gedaan. Niks te horen. Je ziet bij windvlagen alleen de panelen heel licht trillen. Zonder demping zal dat (net als een gitaar snaar) aan het dak worden doorgegeven (is mijn theorie). Het dak is van hout met gipsplaat tegen de balken en kan dan als klankkast werken.

En ik ga e.e.a. stap voor stap veranderen (met behulp van enkele deskundigen hoop ik), zodat ik weet wat werkt en wat niet.

Ook contact gezocht met de fabrikant van het frame. Bij hem zou toch eigenlijk ook wel wat bekend moeten zijn lijkt. 

 

Reputatie 7
Badge +3

De ruimte die rond de panelen vrij is en die bij storm wind kunnen vangen, is wellicht voor in de zomer zodat de panelen (en je dak) niet te warm worden. 

Je kan beter zelf er niet te veel aan veranderen (zonder overleg met de installateur) want als het mis gaat zal de installateur zich waarschijnlijk niet verantwoordelijk houden. Zet je klachten op mail.

Nu zie ik (vanaf de straat) wel meer panelen op 10 graden alleen maar op het zuiden liggen. Misschien dat die beter ingebouwd zijn voor de wind.

Als er ruimte is, had je ze misschien oost west moeten laten leggen zodat ze minder wind kunnen pakken. Oost-West brengt wat betreft dakoppervlak ook meer kWh op.

 

 

Reputatie 4

Als  uit wat testen om die wind niet meer zo vrij spel heeft bij de panelen met als resultaat dat geluid dan kan de installateur wellicht overtuigd worden om een veilige oplossing te vinden.

 

PS: Ik ken de onderkant van het dak niet, maar je zou ook daar een oplossing binnen kunnen forceren? Denk aan her plaatsen van extra balken, die de stijfheid van het dak zo veranderen zodat de zgn eigenfrequentie van het dak niet meer in de het frequentiegebied valt waar ze geen problemen meer vormen voor het doorgeven van de trillingen die op het dak a.g.v. de wind nu ontstaan.

Reageer