Beantwoord

Heeft iemand ervaring met het plaatsen van zonnepanelen op een schuin dak met bitumen?

  • 3 December 2019
  • 13 reacties
  • 4745 Bekeken

Reputatie 1

Ik denk er over na om zonnepanelen te laten plaatsen. Ik heb een licht hellend dak waar dakleer/bitumen op zit.

Heeft iemand hier ervaring mee? Waar moet ik op letten, ivm lekkages en evt aansprakelijkheid?

Andere vraag: het blijft voor mij onduidelijk of het rendabel is om zonnepanelen te leggen, omdat ik 3 dagen niet thuis ben per week en alleenstaand ben. Alle lampen heb ik vervangen door LEDlampen en daarnaast probeer ik bewust om te gaan met mn elektriciteitsverbruik.

icon

Beste antwoord door Anne 5 December 2019, 15:57

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Badge +3
  1. Een bijna vlak dak is, behalve de misschien ingewikkeldere constructie, ook niet de meest ideale zonligging. De meest ideale is een hoek van 36 graden op het zuiden (100). Bij een hoek van 10 graden is dat echter:

West 90

Zuidwest 95

Zuid 95

Zuidoost 95

Oost 90

Noordoost 85

Noord 85

Noordwest 85

 

2. Het gaat om uw kWh verbruik per jaar. Geadviseerd wordt niet meer panelen te plaatsen die het eigen (jaarlijks) verbruik dekken. Omdat een terugleververgoeding van 6  of 7 cent per kWh panelen niet rendabel maken. Als u een laag jaarverbruik heeft zal u ook minder panelen nodig hebben. Hoe lager het aantal panelen hoe hoger de (installatie) kosten per paneel en dus hoe langer de terugverdientijd.

Reputatie 1

Bedankt voor de snelle reactie, maar het is niet helemaal het antwoord op mijn vraag.

ik hoor om ik heen dat montage op/door bitumen lastig is, ivm verhoogde kans op lekkage. Daar wil ik ervaringen over horen.

 

Reputatie 7
Badge +3

Bedankt voor de snelle reactie, maar het is niet helemaal het antwoord op mijn vraag.

ik hoor om ik heen dat montage op/door bitumen lastig is, ivm verhoogde kans op lekkage. Daar wil ik ervaringen over horen.

 

Dit gaat waarschijnlijk over grotere daken.

https://www.technea.nl/zonnepanelen-op-schuin-bitumen-dak/

 

Reputatie 7
Badge +2

Bij een schuin Bitumen of EPDM dak moet het montagesysteem voor de zonnepanelen inderdaad op een lek vrije manier worden gemonteerd (bij een plat dak wordt het er vaak ‘los’ op gezet).
Dat is niet moeilijk, maar wel extra werk en een punt van aandacht: de plaatsen waar door het dak geschroefd wordt moeten weer lekvrij worden afgewerkt.
Het is handig om je leverancier te vragen of ze ervaring daar mee hebben en zo ja of ze ook referenties hebben.
Dit is een voorbeeld van zo’n systeem:
https://www.valksolarsystems.com/nl/pv-montage-systemen/schuine-daken/bitumen-epdm-pvc/valkpitched-insert

Daarnaast moet je ook nog goed nadenken of je voor dat er zo’n systeem op komt het dak nog wilt laten vernieuwen en/of laten isoleren. Als er eenmaal zonnepanelen op zitten dan wordt dat natuurlijk weer een stuk lastiger.


Je zou ook eventuee kunnen overwegen om alvast het montage systeem te laten maken voor nog wat meer panelen, zodat die er makkelijk later bij geplaatst kunnen worden.
(Daar zou je dan met de omvormer ook rekening mee moeten/kunnen houden)

Mijn ervaring is dat als je er eenmaal mee begint je kans loopt dat je er later meer wilt ;)
 

Reputatie 1

Beste Anne,

dank je, dit is een antwoord waarmee ik iets kan.

 

Reputatie 7
Badge +3

Beste Anne,

dank je, dit is een antwoord waarmee ik iets kan.

 

  1.  Kan. Maar als je zelf weinig stroom verbruikt zijn zonnepanelen sowieso minder snel rendabel. Hoe minder panelen hoe hoger de (installatie)prijs per paneel en dus hoe langer de terugverdientijd. Tot ver in het salderingsvrije tijdperk (na 2023)
  2.  De bouten die door het bitumendak gaan om de draagconstructie vast te maken kunnen door de installateur weer opnieuw “gebitumend” worden. Dat zal dan wel goed afgesproken moeten worden want de meeste panelenleggers hebben dat natuurlijk niet bij (aangezien dat bij gewone daken niet nodig is) en de meeste panelenleggers hebben daar ook geen ervaring mee.
  3.  Zeer waarschijnlijk is je dak onder het bitumen geïsoleerd. Om de constructie aan het bitumendak vast te maken zal een deel van dat materiaal dus (even) verwijderd moeten worden.
  4.  Panelen in een lage hoek vangen bij storm waarschijnlijk meer wind.
Reputatie 3

De dakhoek is hier circa 10 graden. De panelen liggen er met ‘platte dak dragers’ op en per paneel ongeveer 50 kg ballast.

Reputatie 3

Als je een (bijna) plat dak hebt, is ballast verreweg te prefereren.

Voordelen:

  • De kans op lekkage is minder (geen gaten in de dakbedekking).
  • Je kunt dan ballast tijdelijk weghalen om de zonnepanelen met dragers te verplaatsen.
    bijvoorbeeld bij lekkage of vervanging van de isolatie of dakbedekking.

 

Een optimiser of inverter per zonnepaneel is handig vanwege schaduw problemen:

  • een schoorsteen geeft al snel een lastige schaduw
  • hoge dakranden kunnen schaduw geven
  • een rij zonnepanelen in de winter ligt al snel (deels) in de schaduw van een andere rij.
  • Flats in de buurt kunnen zeer lange schaduwen geven.
Reputatie 1

Dank DolfS,

dit zijn tips waarmee ik rekening kan houden en de goede vragen kan stellen, bij het opvragen van offertes.

Ik zit met hetzelfde “probleem”…

Mijn dak is schuinliggend (10-12 graden) en van beton met isolatielaag en bitumen. Enkele bedrijven haakten hierop al af. 6 graden zou maximaal nog kunnen met verzwaring. Een ander vond dat het wel kon…

Waarschijnlijk dan toch een systeem dat door de isolatie heen wordt geschroefd. Waarop zoal moet ik dan zeker letten?

Reputatie 3

@WillemE

Misschien een open deur: heb je gekeken bij buren of die niet een vergelijkbaar schuin liggend dak hebben (waar dus al enige tijd panelen op liggen).

Die heb ik en die gaven aan: de installateur zei dat het wel kon… 2 buren hebben dus verzwaarde rekken. Verder nog niemand.

Vandaag weer een gesprek gehad en deze had de optie: geplakte steunen. Geen boorwerk i.o.d., de panelen komen dan ‘plat’ op het dak. Lijken dan weinig wind te kunnen vangen. Vooralsnog de beste optie?

 

Reputatie 3

Het lijkt mij dat het plakken dan tegen het schuiven is. Je moet nog wel voldoende ballast in de dragers leggen.

Overigens is mijn dak 8,5 graden. Ze steunen aan de onderzijde tegen een rij tegels aan. Ik weet niet of ze verschuiven want ik ben sindsdien niet meer op het dak geweest.
Ik kan geen foto plaatsen want die heeft teveel pixels.

Reageer