Vraag

Hoe bereken ik mijn totale stroomverbruik, zodat ik kan achterhalen hoeveel stroom mijn zonnepanelen moeten opwekken om hierin te voorzien?

  • 6 October 2019
  • 10 reacties
  • 2151 Bekeken

Uit mijn jaaroverzichten blijkt dat ik ca. 3000kWh per jaar stroom afneem en 600kWh/jaar teruglever met mijn zonnepanelen.
Op mijn omvormer staat dat ik ca. 1200kWh per jaar opgewekt heb, dat is met 6 250Wp cellen op het zuiden een redelijk resultaat.
Ik wil extra zonnepanelen installeren om mijn gehele stroomverbruik af te dekken.
Wat is nu mijn totale stroomgebruik per jaar???
  • 3000kWh?
  • óf 3000+1200kWh? (dan zou ik 600kWh die ik zelf opwek per jaar direct gebruiken)
Ik denk dat ik 4200kWh gebruik dus 3000kWh extra moet opwekken.
Wie weet of deze redening klopt??

10 reacties

Reputatie 6
Badge
Van de 1200kWh die de PV panelen hebben geleverd zijn er 600 teruggeleverd naar het net en de rest heb je direct achter de meter verbruikt.
Je netto verbruik is dus 3000 (uit het net) + 600 (van de panelen) = 3600 kWh
Als je per saldo op nul wilt uitkomen moet je dus ook 3600 kWh van je panelen af kunnen halen. dat is het 3-voudige van wat je nu krijgt.
Met dezelfde omstandigheden en dak oriëntatie heb je dus 3000 Wp extra nodig,
Beste hr. van der Leeuw, bedankt maar ingewikkeld!
Dus ik gebruik per jaar 3600kWh, begrijp ik helemaal.
Ik kan al 1200kWh van mijn huidige panelen afhalen, ik heb dan toch nog maar 3600-1200=2400kWh extra nodig?
Reputatie 6
Badge

Ik kan al 1200kWh van mijn huidige panelen afhalen, ik heb dan toch nog maar 3600-1200=2400kWh extra nodig?

Helemaal correct.
Voor die 1200 kWh gebruik je nu 6 panelen van 250WP, dus 1500 Wp
Onder dezelfde omstandigheden heb je dus 2 x 1500WP extra nodig om 2400kWh extra op jaarbasis te produceren
Reputatie 4
Badge +3

@Hittjo, Ik heb de titel van je topic iets aangepast. Dekt dit nog steeds de lading? Ik hoor het graag van je. 

 

 

Is prima zo, bedankt

Reputatie 7
Badge +2

Even voor mijn duidelijkheid: je hebt het dan over dat na salderen je op 0 zit.

Dat je opgewekte stroom direct zelf gebruikt is nog een hele andere, maar wel interessante, uitdaging.

Hi Anne, klopt, mijn redenering is als volgt (met hulp van hr. van der Leeuw):

Met mijn huidige 6 panelen  wek ik nu gemiddeld jaarlijks 1200kWh op, dat lees ik af op de converter.

Uit het jaaroverzicht van de energieleverancier blijkt dat ik jaarlijks 3000kWh afneem en 600kWh teruglever; 600kWh -opgewekt door mijn huidige panelen- gebruik ik dus direct “voor de meter”.

Mijn totale stroomverbruik is: 3000kWh + 600kWh (voor de meter) = 3600kWh.

Mijn huidige panelen kunnen in theorie 6*250Wp = 1500Wp leveren, in de praktijk is dit dus 1200kW, een factor 0,8 minder.

Ik moet 3600-1200=2400kWh extra opwekken met nieuwe panelen om “nul op de meter” te bereiken.

Rekening houdend met de factor 0,8 heb ik dus 3000Wp aan nieuwe panelen nodig.

Snap je?

Reputatie 7
Badge +2

Snap je?

Ja de berekening van @jvdleeuw snapte ik en was ik het helemaal mee eens :)

Het was me alleen niet helemaal duidelijk of je het over per saldo 0 verbruiken had, of juist op zoek was naar een manier om die 600kWh/j die je terugleverde zelf te gebruiken.


Nog even een algemen opmerking: behalve meer zonnepanelen neerleggen helpt het ook om een zo goed mogelijk inzicht te krijgen waar je precies die 3600kWh/j voor gebruikt.

Zo kwam ik er achter dat ik computers 24/7 aan had staan die samen 240W continue gebruikten.
En de transofrmatoren van de elektrische beddenbodems waren goed voor 34W continue.
Samen is dat (als ik goed heb gerekend :)) 2400kWh/j(!) Dat heb ik nu terug gebracht naar ca 650kWh/j, zonder ook maar iets aan functionaliteit te hoeven inleveren.

Goed idee om zo  op jacht te gaan. Ik heb gekeken naar de ventilator die mijn binnenlucht afzuigventilator  (65W 24/7). Een nieuwe is veel zuiniger maar de kosten wegen niet op tegen de baten. Ik heb verder gekeken naar vervangers voor halogeen lampen (4x80W): LED is er nog niet en/of erg duur i.v.m. dimmers en tenslotte nog even de vijverpomp checken (60W). Bij aanschaf van de TV en het internetmodem heb ik wel gelet op een laag stand-by gebruik. 

Reputatie 7
Badge +3

Hi Anne, klopt, mijn redenering is als volgt (met hulp van hr. van der Leeuw):

Met mijn huidige 6 panelen  wek ik nu gemiddeld jaarlijks 1200kWh op, dat lees ik af op de converter.

Uit het jaaroverzicht van de energieleverancier blijkt dat ik jaarlijks 3000kWh afneem en 600kWh teruglever; 600kWh -opgewekt door mijn huidige panelen- gebruik ik dus direct “voor de meter”.

Mijn totale stroomverbruik is: 3000kWh + 600kWh (voor de meter) = 3600kWh.

Mijn huidige panelen kunnen in theorie 6*250Wp = 1500Wp leveren, in de praktijk is dit dus 1200kW, een factor 0,8 minder.

Ik moet 3600-1200=2400kWh extra opwekken met nieuwe panelen om “nul op de meter” te bereiken.

Rekening houdend met de factor 0,8 heb ik dus 3000Wp aan nieuwe panelen nodig.

Snap je?

Heel u verhaal klopt. Het eindresultaat klopt alleen maakt u tussendoor de fout vermogen (Kw) te verwisselen met verbruik (kWh !).

Dus moet zijn : Mijn huidige panelen kunnen in theorie 6 x 250 Wp = 1500 Wp leveren ((is vermogen)), in de praktijk is dit dus (een jaaropbrengst van) 1200 kWh (energie inhoud). Factor Wattpiek  jaaropbrengst aan kWh is bij u dus 0,8. Dat kan in theorie anders zijn met andere zonnepanelen. Daarom test men verschillende panelen een heel jaar lang.

Reageer