Beste Solar panelleden,
Hoe heet de unit die je nodig hebt om de energie uit je zonnepanelen intern te houden en alleen in geval van overschot de terug levering te starten.
Maar er ook voor zorgt dat de apparatuur die je hier plaatst geen energie uit het net kan gebruiken. M.a.w. alleen opladen/gebruiken als de zon schijnt.
Ik wil graag weten welke modellen en keuzen er zijn om een projectprijsje te kunnen bepalen.
Als voorbeeld: een warmwater 2 traps methode, door een boiler op alleen zonne energie te laten werken tot bv 60gr en er achter een cv ketel voor de naverwarming tot 60gr warm tapwater als de boiler temperatuur uitgangstemperatuur zakt.
Hiermee wordt warmwater geproduceerd door eigen panelen en verminder je het gas verbruik. Indien de boiler op juiste temperatuur is, dan ga je daarna pas terugleveren (Boiler stopt met opwarmen).
Uitgaande van een Boiler van 120l en 3KW en een temperatuur verhoging van 12 tot 60gr, zou dat uitkomen op 6,69 KWh die nodig is om dat te realiseren (als je altijd uit gaat van de maximale opwarming, maar je tapt deze zomaar leeg).
Voor mij zou dat inhouden dat op alle dagen die ik boven de 6,7KWh uitkom de boiler volledig kan worden opgewarmd, nominaal is dat met de 2700W aan panelen in de maanden april t/m oktober realiseerbaar op veel dagen.
Beantwoord
Hoe heet de stroom/spanning scheider die je plaatst als je bv accu's plaats?
Beste antwoord door Driepinter
Er bestaat een systeem waarbij zonnestroom benut kan worden voor een boiler waarbij als de boiler warm is de stroom via de omvormer op het net (en andere apparaten) kan : https://www.holshof.nl/zonnestroom-boiler/
Op de kabel vanaf de zonnepaneel zit een tweesplitsing. Eén kabel gaat dan naar de boiler de andere kabel gaat naar de omvormer. Eerst gaat dan de stroom naar de boiler (dat is dus buiten de omvormer om, het verwarmingselement in de boiler werkt immers ook op gelijkstroom zoals de panelen die leveren). Als de boiler warm is dan pas gaat de stroom naar de omvormer.
Nadeel is volgens mij dat terwijl de zonnestroom-boiler aan het opwarmen is alle andere apparaten in huis moeten werken op stroom uit het net. Misschien zit er wel een tijdklok op de boiler zodat deze dan vooral bij gaat op momenten als er een overschot is.
https://www.holshof.nl/zonnestroom-boiler/
Bekijk origineelOp de kabel vanaf de zonnepaneel zit een tweesplitsing. Eén kabel gaat dan naar de boiler de andere kabel gaat naar de omvormer. Eerst gaat dan de stroom naar de boiler (dat is dus buiten de omvormer om, het verwarmingselement in de boiler werkt immers ook op gelijkstroom zoals de panelen die leveren). Als de boiler warm is dan pas gaat de stroom naar de omvormer.
Nadeel is volgens mij dat terwijl de zonnestroom-boiler aan het opwarmen is alle andere apparaten in huis moeten werken op stroom uit het net. Misschien zit er wel een tijdklok op de boiler zodat deze dan vooral bij gaat op momenten als er een overschot is.
https://www.holshof.nl/zonnestroom-boiler/
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Log in om te kunnen reageren, een vraag te stellen of discussie te starten.
InloggenEigen Huis Community
Log in om te kunnen reageren, een vraag te stellen of discussie te starten.
InloggenEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.