Beantwoord

Hone zonneboiler op daglicht

  • 3 October 2019
  • 27 reacties
  • 8919 Bekeken

  • Nieuwe deelnemer
  • 1 reactie

Is er een gebruiker van hone warmwater opwekking door middel van daglicht
is het waar dat deze panelen bij een bewolkte dag toch 70 gradc aan water temperatuur
kunnen opwekken
wat de leverancier beweert

icon

Beste antwoord door Marchel 3 May 2020, 09:32

Bekijk origineel

27 reacties

Reputatie 4
Badge +3

Welkom op de community, @Mullie! Heb je toevallig een linkje naar de leverancier, zodat we wat beter mee kunnen kijken? Heet de leverancier Honne? Ik hoor het graag van je. 

Pieter,

ik zie het, ik heb mij vergist in de naam van de leverancier het is hone

https://www.solarcompleet.nl/hone/

Reputatie 4
Badge +3

Bedankt voor het laten weten, @GM Ik heb het aanpast in de titel en je bericht. 

Reputatie 2

Beste Mulle,

 

De website bekijkend zie ik hetzelfde systeem als Techniq (Techniq.nl). Het is een daglicht zonneboilersysteem met heatpipes. Daarover kan ik meepraten. Ik heb een heatpipe systeem van Techniq aangelegd met een 200L boiler. De collector heeft 24 heatpipes.

Mijn ervaringen:

Op heldere dagen met een laagstaande zon (week 49 2019) wordt het vat opgewarmd tussen de 40 en de 50 graden. (begin temp 20 graden)

De pomp slaat aan op het moment dat het temperatuur verschil tussen vat en collector 5 graden is. 

Op dagen met bewolking is er wel degelijk een toename van de collector temperatuur. Op het moment van schrijven (8-12-2019 12:02) is de collector temperatuur 27 graden. De dagopbrengst zal vandaag laag zijn. 

Om meer opbrengst te krijgen, zou ik meer pipes moeten plaatsen. Van 24 naar 36 of zo. In de zomer geeft dat heel erg veel opbrengst.  Op dagen met een  hoger staande zon en langer licht komen we inderdaad aan de 60 tot 90 graden.

De buitentemperatuur heeft weinig invloed op de opbrengst. De hoeveelheid licht wel.

 

Ruud

 

Reputatie 7
Badge +2

Ik heb de website bekeken maar snap er nog niet veel van hoe dit anders is dan een zonneboiler met heatpipes. Ik heb een ‘gewone’ zonneboiler, die dus zonlicht gebruikt, maar ook die kan het water enigszins verwarmen als het bewolkt is.

Wat dus precies het verschil zou moeten zijn tussen daglicht en zonlicht kan ik uit hun verhaal niet halen.

Dat het sysyeem ‘ook’ elektriciteit opwekt lijkt te zijn omdat er ‘gewone’ zonnepanelen naast de heatpipes kunnen worden gelegd? Ook weer niets bijzonders zou ik zeggen.

Elke zonneboiler maakt gebruik van een buffervat. Alweer niets bijzonders dat niet elk zonneboiler systeem ook heeft.

Waarom het systeem 50 jaar mee zou gaan wordt mij ook nergens duidelijk.

Kortom: de site roept veel vragen op en beantwoordt er weinig.

Ze raken mij echter (helemaal) kwijt op het moment dat ze het buzzword ‘nano technologie’ gaan gebruiken, zonder op enige manier aan te geven hoe die technologie zou worden ingezet.
Mijn gok is; eigenlijk niet.
Een andere is de opmerking over zogenaamde ‘laminaire pompen’. Die bestaan voor zover ik kan nagaan helemaal niet. Een laminaire stroming is een stroming zoals we die allemaal kennen uit de waterkraan bijvoorbeeld. De tegenhanger van een laminaire stroming is een turbulente stroming.
Eens ysteem dat water rond pompt zonder dat daar energie in moet worden gestopt bestaat niet.

Dat gebruik van buzzwords die vrij onzinnig lijken,
gecombineerd met het feit dat ze proberen voor te stellen dat ze een heel speciaal systeem hebben (daglicht ipv zonlicht, zonneboiler die ook elektriciteit opwekt) geeft mij niet direct een positieve indruk en zou voor mij reden zijn om met een grote boog om hen heen te lopen.
 

Reputatie 2

Dag Anne,

 

Over de verschillende “wervende”teksten op websites kunnen we een heel aparte draad opzetten. Mijn ervaring is dat de vage teksten en mooie “buzzwororden”het verschrikkelijk lastig maken voor de gemiddelde niet technische sterveling om door de bomen het bos te zien.

 

Daglicht versus zonlicht. Grote verschil is het te gebebruiken spectrum van licht.  Op een wolkloze dag is er sprake van zonlicht. Een bewolkte dag levert daglicht en geen dirtecte zoninstraling. De verschillende collector systemen maken gebruik van verschillende golflengten uit het licht spectrum. 

Ik ken de daglicht collector als bijvoorbeeld een warmteplaat (afmeting zonnepaneel) waar water / glycol door heen stroom. Soms direct (bak) soms met leidingen.  De opbrengst (temperatuurverhoging van het water c.q. glycol) is afhankelijk van de instralingshoek van het zonlicht, de zonkracht en de omgevingstemperatuur. 

 

Daglicht systemen ken ik alleen als heatpipes waarbij de straling van het licht omgezet wordt naar een heatpipe (koperen geleider). De kop van de koperen geleider geeft de warmte af aan de collector waar een glycol in stroomt. Ook hier is de instralingshoek en de hoeveelheid licht bepalend voor de opbrengst maar niet de ongevingstemperatuur. 

 

De heatpipe uit mijn systeem nader bekeken en onderzocht lijkt er sprake te zijn van een speciale film voor de opvang van het licht en de energie daaruit om te zetten naar de heatpipe. Voor zover ik kan achterhalen zou in deze film gebruik gemaakt kunnen worden van nano technologie.

 

Met betrekking tot de naamgeving van de pompen, het is en blijft verwarrend. Feit is dat je in deze systemen geen aanzuigende pomp kan gebruiken maar een flow pomp moet gebruiken. Flow pompen zijn in staat om de vloeistof in beweging te brengen met een zekere snelheid en opvoerhoogte. De pompkamer moet continue gevuld zijn en ze zijn niet in staat om uit een vat vloeistof op te zuigen en in een systeem in te brengen. Dit zou je een laminaire pomp kunnen noemen. Een turbulente pomp zie ik als een pomp die in staat is vloeistof aan te zuigen. 

 

Het wel of niet met een boog omheen lopen, doe ik geen uitspraak over. Belangrijker vind ik dat de goede vragen aan een partij gesteld kunnen wordne en de antwoorden daarvan begrijpelijk zijn. Ik zie hierin wel een rol voor de VEH weggelegd. Het is een beetje gek dat vele van ons dezelfde hoeveelheid tijd kwijt zijn met het vergelijken en interprteren van de verschillende systemen en antwoorden te zoeken op de vragen. Dat zou makkelijker moeten kunnen. Technisch gezien zijn er een aatla systemen en dat moet duidelijk zijn vanuit een anbieder. Welk systeem gebruikt men.

 

Ruud

 

Reputatie 7
Badge +2

Het verhaal voer zonlicht vs daglicht snap ik nog steeds niet.
Zonlicht is “het zichtbare deel van het totale spectrum van elektromagnetische straling dat door de zon wordt verspreid.” Waar in het spectrum zou daglicht dan thuis horen?
Het deel van het elektromagnetisch spectrum waar zonnecollectoren (en ook heatpipes en PV systemen) gebruik van maken zit allemaal in het zichtbare spectrum.

Welke verschillende systemen maken van welk verschillend deel van het spectrum gebruik?

De suggestie wordt gewekt dat andere zonneboiler systemen alleen werken als er direct zon instraling is, dus bv niet op ene bewolkte dag. Ik weet uit eigen ervaring dat dat niet het geval is.

Het verhaal over een film op heatpipes die nano technologie bevatten om daarmee energie om te zetten blijft ook erg vaag. Op heatpipes zit een coating die er voor zorgt dat warmte (beter) wordt vastgehouden. Dat heeft niet echt iets met ‘nano technologie’ te maken, anders dan dat alles natuurlijk in de basis iets met nanotechnologie te maken heeft. Maar een heatpipe systeem gebruikt niet meer nanotechnologie dan een vlakke plaat zonnecollector.


Het voordeel van heatpipes is dat ze efficienter zijn dan vlakke plaat collectoren. Ik neem aan dat dat bedoeld wordt met de tegenstelling van daglicht en zonlicht. BIj minder licht (zon- dag- of anderszins) zullen heatpipes meer energie kunnen opwekken.
Alleen kan een vlakke plaat collector dan weer totaal meer energie opwekken.

Nogmaals dat heeft niets met dag- vs zon-licht en ook niets met nano technologie te maken.

Kort door de bocht gezegd kun je dus als je de ruimte hebt beter een vlakke zonncollector gebruiken, als je minder ruimte hebt heatpipes. En als je nog minder ruimte hebt een systeem waarin PV en zonneboiler (al dan niet via heatpipes) wordt gecombineerd: een PVT systeem.
Dat zal echter vrijwel altijd minder efficient zijn dan aparte systemen.

Het is niet duidelijk of het idd om een PVT systeem gaat (waar het PV zonnepaneel op of onder een zonnecollector ligt) of twee afzonderlijek systemen, zoals een plaatje op de site lijkt te suggereren.

Het verhaal over flow pompen en turbulenten pompen volg ik ook nog niet.
Op het grote boze internet is er ook helemaal niets over te vinden?
Laminair of turbulent zegt iets over hoe de vloeistof stroomt, niet of daarbij een aanzuigende pomp wordt gebruikt of niet.

Dat er nanotechnologie wordt gebruikt om, zonder energie te gebruiken, de warmte van de heatpipes naar de boiler te krijgen lijkt me ook een vrij vaag verhaal.
Mogelijk wordt een thermosifonsysteem bedoeld? Maar dat heeft dan weer bijster weinig te maken met ‘nanotechnologie’ en wordt ook in andere systemen toegepast.


Wanneer een partij technische termen op hun web site zet om hun product beter te laten lijken, terwijl ze sec gezien nogal niets zeggend zijn, dan vind ik dat persoonlijk geen goed teken. 
Als ze het begrijpelijk hadden willen maken waarom dan eerst beginnen met vage termen op je site zetten?


Let wel, ik zeg niet dat dit een slecht systeem is.
Wat ik er van begrijp is het een ‘gewoon’ PVT systeem met heatpipes waar niet constant een pomp hoeft te draaien om de vloeistof rond te pompen.
Daar is op zich, zeker als je niet al te veel dakruimte hebt, niets mis mee.

Reputatie 2

Dag Anne,

 

Je maakt gebruik van de definities uit Wikipedia ziet ik. Zonlicht bestaat uit meerdere golflengten licht, waarvan een deel zichtbaar. 

 

 

Reputatie 2

Dit artikel geeft een aardig overzicht:

 

https://www.researchgate.net/publication/315439587_A_Review_of_Nano_Fluid_Role_to_Improve_the_Performance_of_the_Heat_Pipe_Solar_Collectors

 

Dat vlakke plaat collectoren beter zijn, waag ik te betwijfelen op basis van de beschikbare wetenschappelijke en technische publicaties.

 

Daglicht systemen lijken gebruik te maken van het zichtbare deel van het zonlicht spectrum. Zonlicht systemen lijken meer gebruik te maken van het infrarood (warmte) deel van het spectrum. 

 

Ik deel je mening dat partijen die alleen maar technische kreten neer zetten en geen uitleg geven, alleen maar vragen oproepen.

 

 

Reputatie 7
Badge +2

Ik heb de omschrijving idd van Wikipedia geleend.
Mijn kennis over het spectrum heb ik nog van mijn technische opleiding :)

Mijn vlakke plaat heeft het water nu op zo’n 40C (voor) verwarmd terwijl het dicht bewolkt is. Die maakt dus ook gewoon gebruik van ‘daglicht’. Dat heatpipes wat dat betreft anders zouden werken heb ik nergens iets zinnigs over kunnen vinden.

Wat betreft het artikel: Is dit de techniek die in het genoemde systeem gebruikt wordt? Oftewel het zijn heatpipes die met een ‘nanofluidgevuld zijn?
Dat geloof ik nl niet zondermeer, al was het maar vanwege alle nadelen van nanofluids.
Ook is het nog maar helemaal de vraag of de verbeterde ‘heattransfer’ significant genoeg is als je het geheel in betracht neemt.

@KKR Wat ik me nog af vroeg: heb jij het genoemde systeem liggen?
Ik ben dan wel erg benieuw wat er precies in de voorwaarden staat over garantietermijnen.
Op de site wordt gesuggereerd dat ze 50 jaar garantie geven, maar dat geloof ik eigenlijk niet.
Als dat wel het geval zou zijn, dan zou het alleen daarom al interessant kunnen worden.
Maar als er idd nanofluids in de heatpipes zitten zou ik juist denken dat de garantie termijn korter dan normaal is, niet langer.
 

Reputatie 2

@Anne ,

 Ik heb het systeem van Techniq geinstalleerd. 

Reputatie 7
Badge +2

@KKR  Heb je daar ook een linkje van?
Als ik Techniq zoek kom ik op een site van een groothandel. De Thermosifon die daarop staan zijn vooral voor gebruik in warme landen.

Wat voor garantie termijn geeft Techniq op hun spullen?


Even voor de duidelijkheid:
ik ben mbt het onderwerp nogal sceptisch (zoals mss is opgevallen ;P)),
maar wil altijd wel nieuwe dingen en technieken leren.
Zo ken ik bv nog geen zonnecollector systeem waar ‘nanofluids’ in gebruikt worden.
(En zou ik ook niet verwachten dat dat snel gaat gebeuren vanwege de nadelen tov de voordelen)
 

Reputatie 2

@Anne ,

https://techniq-energy.nl/eigen-merk/?utm_source=techniq.nl&utm_medium=topbar-tabs

De garantietermijnen staan daar ook vermeld.

Als technicus kijk ik voornamelijk naar de techniek. Overigens met een gezonde dosis wantrouwende nieuwsgierigheid. 

 

 

Via de site van de Consumenten bond stuitte ik ook op het merk Hone. Ik las er ook al over in de Volkskrant. Mijn interesse was gewekt. Informatie vond ik op:

https://www.solarcompleet.nl/wp-content/uploads/2017/02/HONE-Brochure-Consument.pdf

https://www.honeworld.com/en/hone-generation-5/

Het is inderdaad lastig te doorgronden wat het achterliggende werkingsprincipe is van deze technologie maar ik kan mij ook voorstellen dat men dat niet wil prijsgeven. Dat betekent niet dat ik het blind geloof maar het is zeker niet onrealistisch om meer warmte uit het daglicht te oogsten door een breder spectrum te benutten. Van de vlakke panelen is bekend dat zij een lagere opbrengst hebben dan de vacuümbuis technologie bij gelijke omstandigheden. Daar in het spectrum waar de vacuümbuis nauwelijks nog rendement heeft, zijn de Hone panelen nog gevoelig. Juist in bewolkte dagen zou daarmee het verschil gemaakt worden. Overigens zit er ook een PV-deel in het paneel.

Ik was benieuwd naar ervaringen/reviews, zo zocht ik ook op dit forum. Ervaringen zijn beperkt te vinden maar in Nederland is het nog beperkt tot utiliteitsbouw (een groot zwembadcomplex in Utrecht met 200+ collectoren). Voor de doorsnee particulier zie ik (nog) geen reguliere installateurs. Hebben jullie wellicht wel goede ervaringen, leveranciers, installateurs voor vacuümbuiscollectoren?

Reputatie 7
Badge +2

Zolang je verwachtingen aansluiten op wat geleverd wordt, en de prijs daar ook bij past, dan maakt het ook niet zo heel veel uit wat voor ronkende termen er worden gebruikt.

Ik krijg het idee dat het ‘gewoon’ een gecombineerd heatpipe en PV systeem is.
Daar moet je het dan mee vergelijken.

Heatpipes zouden idd uit minder daglicht meer energie moeten kunnen halen dan de vlakke plaat variant. Wat niet wil zeggen dat mijn paneel helemaal geen energie levert als de zon niet volop schijnt. Omdat ik de ruimte op mijn dak had is mij destijds een vlakke plaat aangeraden.
Ik kan me voorstellen dat een gecombineerd systeem juist weer wat minder rendement heeft, de ingestraalde energie kun je tenslotte maar 1 keer gebruiken. Tenzij de platen naast elkaar liggen. Maar dat is het alsof je een heatpipe met standaard PV systeem combineert.

Het lastige is dat vrij weinig mensen je kunnen vertellen wat hun zonneboiler nu precies oplevert en het dus ook heel lastig te vergelijken is. Je mertk dat natuurlijk aan vermindert gas verbruik, maar dat is een vrij grove vergelijkingsmethode. Maar heel weinig mensen hebben een warmte meter in het zonneboiler systeem zitten om precies te meten hoeveel warmte er nu precies door de zonneboiler wordt bijgedragen.

 

Overigens zal het met het verdwijnen van de salerings regeling weer steeds interessanter worden om idd (ook) een zonneboiler te gebruiken.

Het bedrijf dat destijds mijn (vlakke plaat) installatie heeft gedaan bestaat blijkbaar niet meer.


In welke regio ben je op zoek?

De gerenommeerde partijen (ATAG, Remeha, Nefit, etc.) lijken allemaal op vlakke plaat techniek te zitten. Ik was benieuwd naar partijen voor vacuümbuistechniek maar dat lijkt nog niet door de grote partijen omarmd. Ik zoek een partij voor eerst advies en daarna installatie in de omgeving Rotterdam. Ik heb al 15 zonnepanelen dus opwek van extra elektriciteit is niet wat ik zoek. Ik zoek verdere verlaging van gasverbruik, vandaar interesse in zonneboilers.

Reputatie 2

@Geroen

Ik heb zelf een Techniq-Energy heatpipe collector staan met een 200L vat. Tapwater en verwarming ondersteuning. De link naar hun website : https://techniq-energy.nl/

Mijn Locatie is 2911. 

 

 

Adviseur en installateur die je zou kunnen helpen met een heatpipe configuratie:

https://mq-energy-concepts.nl/

MQ Energy Concepts Maarten en Quincy <info@mq-energy-concepts.nl>

Heb ik goede ervaringen mee, hoewel ik alles zelf geinstalleerd heb. Quincy woont in Ouderkerk aan den Ijssel en heeft daar ook zijn bedrijf. Ze zijn bij mij geweest om een advies te geven en nadat ik de installatie zelf had geinstalleerd hebben ze de installatie officieel gekeurd en in dienst genomen (nodig voor de subsidie).

 

Systeem bevalt me prima.

 

Groeten,

 

Ruud

 

@KKR Thanks Ruud!

Reputatie 2

@Geroen 

Graag gedaan. Ben benieuwd naar je ervaringen en hoop dat je die hier wilt delen.

 

Ik heb overigens nog een leuke site gevonden waarin een hoop van de techniek begrijpelijk uitgelegd wordt:

 

https://www.duurzaammbo.nl/zonneboilers

Groeten,

 

Ruud

Reputatie 7
Badge +2

@Geroen

Ik heb overigens nog een leuke site gevonden waarin een hoop van de techniek begrijpelijk uitgelegd wordt:

https://www.duurzaammbo.nl/zonneboilers

Groeten, Ruud


Zanks.
Dat is een hele mooie site!

Anne.

Ook al is de discussie gestopt toch nog wat info. Zins ruim twee maanden heb ik het Hone systeem. Deze liggen op een schuin dak op het westen. Dus in de ochtend geheel geen zon. Maar toch gaat de pomp van de collectoren in de ochtend al draaien om de boiler op te warmen. Net als nu (03-05-2019 om 9 uur), half bewolkt en geheel nog geen zon op de collectoren. Mijn indruk is dat er wel minder opbrengst is op een bewolkte dag (afgelopen weken steeds een overvolle boiler). Dat de hoogte van de zon veel belangrijker is. Het is in deze maanden meer een probleem dat er te veel warmte wordt gewonnen.

De zonnepanelen zitten heel netjes achter het Hone systeem. Deze brengen hierdoor iets minder op. Maar voor mij was dit een perfecte oplossing daar het van wegen Beschermd dorpsgezicht niet toegestaan was ook nog losse zonnepanelen te plaatsen.

@Marchel leuk je ervaring hier te lezen, zeker omdat je toch nog één van de eersten lijkt te zijn met een dergelijke installatie. Ik heb ondertussen een installatie van HR-solar met 120l boilervat laten plaatsen. Werkt perfect maar dit is natuurlijk ook een goede tijd van het jaar. Ik ben benieuwd straks richting het najaar. Neemt niet weg, het voelt toch fijn al die "gratis" warme.

@Geroen Ja het voelt heel goed die “gratis” warmte van de zonneboiler. Eind februari zijn ze bij mij geinstalleerd, toen werd de boiler al geheel gevuld op een zonnige dag. Alleen op een zwaar bewolkt dag was dit niet het geval. Op basis hiervan, verwacht ik dat in het najaar de boiler ook vaak vol is. Alleen de winter maanden zal dit niet het geval zijn. Maar dan nog zal het water toch iets worden opgewarmd. 

Ha, heb met plezier deze discussie gelezen. Op aanraden van een kennis ben ik voor renovatie van mijn huis me aan het verdiepen in Hone. De bedoeling is sowieso mijn huis goed te isoleren, gebruik te maken van vloerverwarming. Zit nu zelf te denken aan lucht/water warmtepomp te laten werken op zonnepanelen en wellicht een ander systeem te gebruiken om ook in de koude maanden warm (sanitair) water te hebben. Tips en ervaringen zijn meer dan welkom.

@IvonP Isoleren is altijd de eerste stap en loont altijd, ongeacht welke warmtebron je uiteindelijk kiest. Dus absoluut goed om te doen! Doe je twee isolatiemaatregelen tegelijk dan krijg je ook nog subsidie. Zonnepanelen en zonneboilers hebben in het najaar een aanmerkelijk lagere opbrengst en in de donkere wintermaanden vrijwel geen. Dus in de wintermaanden ga je fors meer elektriciteit afnemen want die wek je dan niet op. Zolang de salderingsregeling bestaat en je zomers meer opwekt dan verbruikt met je zonnepanelen, is dit geen probleem. 

 

Omdat je het woord “renoveren” gebruikt, is het verstandig om goed na te gaan of een warmtepomp wel wat voor jouw huis is:

https://www.eigenhuis.nl/energie/maatregelen/duurzaam-verwarmen/warmtepomp/is-mijn-woning-geschikt#/

 

Als je nog niet zeker bent of een warmtepomp afdoende zal zijn, kan je na alle isolatiemaatregelen, kierdichting, HR++ ramen, en aanleggen vloerverwarming eens een winter met je bestaande CV-ketel proberen. Je verlaagt dan de CV verwarmingstemperatuur naar 40 graden Celsius. Als je huis dan comfortabel blijft dan is een warmtepomp een optie.

Reageer