Beantwoord

Kan de slimme meter op afstand worden stilgezet door de netbeheerder?


Reputatie 4

Goede avond

Wat gaat er gebeuren met de oude meter die terug draait  als straks de salderings regeling in 2023 gaat veranderen , (af gebouwd gaat worden )zal er dan een verplichte wisseling komen naar een slimme meter ,( van een hele slimme net beheerder die bij een overschot aan zonnestroom het terug lever telwerk kan uit zetten op afstand )

Mvg gerl

icon

Beste antwoord door Anne 4 April 2020, 16:47

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Een slimme meter is voor die tijd verplicht gesteld. Een slimme meter kan door de netbeheerder niet op afstand stil gezet worden als u overdag naar hun mening te veel stroom zou terug leveren. Deze suggestie ook nooit eerder gehoord. De teruglevering gaat alleen stil als het net vol is (het voltage in het netloopt dan te ver op) maar dat is dan ook het geval als u nog de oude terugdraai meter had. Verder ook alleen als er een stroomstoring is. En dat zit al verplicht geprogrammeerd in de omvormer want anders krijgt de elektricien die een stroomstoring verhelpt een opdonder.

Reputatie 4

Een slimme meter kan op afstand wel afgesloten worden door de netbeheerder , maar ik bedoel als er een overschot aan stroom ontstaat door een zonnige dag dan kunnen ze wel je terug lever telewerk uitschakelen , je lever dan wel terug maar krijg niks vergoed voor deze stroom, ze kunnen meer met deze meter dan je denkt , hij is op afstand bedienbaar ,net zoals de leugen dat je hem uit kan laten zetten , ze ontvangen dan nog steeds al je gegevens maar doen er niks mee , dus hij staat echt niet uitgeschakeld zoals ze beweren .

Mvg

Reputatie 7
Badge +3

De netbeheerder heeft sowieso geen voordeel als hij op afstand het teruglevertelwerk zou uitzetten. U betaalt de netbeheerder immers een vast bedrag en niet per kWh (of m3 gas). In dat geval zou de energieleverancier het teruglevertelwerk uit moeten kunnen zetten.

Reputatie 4

Klopt ,maar er zijn of worden wel afspraken gemaakt tussen de netbeheerder en energie leverancier  ,op het moment dat er een overschot ontstaat zal het energiebedrijf geen terug lever vergoeding willen betalen over deze stroom ,er is als het ware gratis stroom op het net,of zie ik dat verkeerd ?

Mvg

Reputatie 6
Badge +1

Of een slimme meter van afstand bediend kan worden om een telwerk stil te zetten weet ik zo niet.

Daar zou ik dan wel graag informatie over willen hebben van @GerL .

Voordat een netwerkbeheerder dat zou mogen doen, zal dat sowieso gecommuniceerd moeten worden. Bij hele grote wind- en zonneparken worden die afspraken gemaakt. Ik denk niet dat dit ook bij consumenten gaat gebeuren. Is ook niet nodig, omdat alle omvormers bij een spanning van 253 Volt moeten uitschakelen.

Reputatie 7
Badge +3

In wat topic-starter beweert, zit wel een bron van waarheid in. (Maar dus niet dat de energieleverancier die uit kan zetten, nog steeds alleen de netbeheerder). Om critici van de slimme meter tegemoet de komen zijn er allerlei onzinnig beslissingen genomen. Zoals dat de consument (dus niet de energieleverancier) op zijn verzoek de netbeheerder kan vragen het aflezen op afstand even stil te zetten. Getuige deze publicatie van de consumentenbond (bijgewerk tot 19 augustus 2019).

https://www.consumentenbond.nl/energie-vergelijken/slimme-meter

In het wetsvoorstel van minister Wiebes staat dat een ‘mechanisme dat de aparte teruglevering registeert’ voor zonnepaneelbezitters (die immers nog gebruik willen maken van de salderingsregeling) verplicht wordt. Het lijkt mij logisch als je als paneelbezitter die uit laat zetten het recht op saldering verliest.

Reputatie 7
Badge +2

Er is volgens mij nog geen feitelijk wetsvoorstel, dus wat het precies gaat worden is nog niet bekend.

In een brief van Wiebes staat wel:

“Om te zorgen dat iedereen vanaf 2023 daadwerkelijk een geschikte meter heeft, wordt het vanaf 1 januari 2023 verplicht een meter met minimaal twee aparte telwerken voor levering en teruglevering te hebben. Deze verplichting zal uiterlijk 1 januari 2021 in wetgeving worden opgenomen, zodat deze meters tijdig (uiterlijk 1 januari 2023) uitgerold kunnen zijn.”

Er staat dus niets in over verplichting van verdere intelligentie of het verplichten van op afstand uitlezen.

Ik verwacht dat er nog wel om een ‘domme’ slimme meter zal kunnen worden gevraagd.
Die dus wel de levering en teruglevering netjes registreert, maar waarvan je het op afstand benaderen uit kunt (laten) zetten, zodat je net als nu/vroeger gewoon eens in de zoveel tijd de standen moet doorgeven.

Maar zoals gezegd: volgens mij is er nog geen feitelijk wetsvoorstel.

Reputatie 4

Als je een verzoek indien bij de netbeheerder om je slimme meter uit te zetten wordt er alleen maar een aantekening bij jou naam gezet dat ze niks met je gegevens moeten doen,,hij wordt absoluut niet uit gezet ze ontvangen nog steeds alle gegevens net als bij mensen die hem niet uit hebben gezet, pak je slimme meter maar eens goed in alu folie als je hem hebt uit laten zetten moet je kijken hoe snel ze bij je langs komen of bellen.

Mvg

Reputatie 7
Badge +2

[...] pak je slimme meter maar eens goed in alu folie als je hem hebt uit laten zetten moet je kijken hoe snel ze bij je langs komen of bellen.

Kooi van Faraday is idd ook altijd nog een optie :)

Reputatie 6
Badge +1

Als je een verzoek indien bij de netbeheerder om je slimme meter uit te zetten wordt er alleen maar een aantekening bij jou naam gezet dat ze niks met je gegevens moeten doen,,hij wordt absoluut niet uit gezet ze ontvangen nog steeds alle gegevens net als bij mensen die hem niet uit hebben gezet, pak je slimme meter maar eens goed in alu folie als je hem hebt uit laten zetten moet je kijken hoe snel ze bij je langs komen of bellen.

Mvg

 

Volgens mij is het iets anders. De meter wordt dan voor een deel uitgezet. De standen e.d. worden niet uitgelezen. Wat nog wel blijft is alles wat met storingen en de goede werking te maken hebben. Met Alum. folie schakel je dat uit. En dan komen ze even langs.

Reputatie 7
Badge +3

Er is inderdaad een verschil tussen een slimme meter met een apart telwerk voor levering en teruglevering die de standen automatisch doorgeeft of een slimme meter met een apart telwerk voor levering en teruglevering waarvan de standen niet worden door gezonden (dat staat dan uit). Maar stroomstoringen kunnen dan blijkbaar wel doorgegeven worden (aan de netbeheerder).

Als je van je, per 1 januari 2023 voor panelenbezitters verplichte, slimme meter het doorzenden van de standen uit laat zetten blijf je nog wel verantwoordelijk voor het doorgeven van de juiste standen (levering én teruglevering).

Overigens mag de netbeheerder maar op bepaalde momenten de standen op afstand aflezen.

https://www.businessinsider.nl/slimme-meter-verplicht-2023-zonnepanelen/   (de in dit artikel genoemde terugleversubsidie wordt dus uiteindelijk niet ingevoerd).

Reageer