Skip to main content

Ik heb 18 Enphase panelen met individuele micro-omvormers van hetzelfde merk. 

Kan ik hiermee ‘mijn zelf opgewekte stroom’ gebruiken of gaat die eerst het stroomnet op en gebruik ik dus feitelijk altijd stroom van het net?

De verhalen die ik lees over laadpalen, elektrische boilers, accu's etc. lijken telkens te gaan over installaties met 1 of 2 centrale omvormers. Dan kun je blijkbaar de wisselstroom direct van je panelen gebruiken?

Aangezien ik dit jaar nog een elektrische auto en een laadpaal ga aanschaffen wil ik graag weten hoe dit werkt met de 18 micro-omvormers.

De slimme meter meet altijd de som van de zonnestroom die over één van de drie fases het net op gaat en de stroom die met de andere twee fases uit het net je huis in gaat. Dus hoe je zonnestroom op het net geleverd wordt of in een zelfde fase verbruikt wordt door je laadpaal maakt niets uit. Het hele verhaal over ‘op welke groep zitten de zonnepanelen’ in ‘dit vinden lezers’ in het september nummer van Eigen Huis Magazine klopt dus niet @Tom Kikken  K. Lezer noemt het ‘niet gebruiken van je eigen zonnestroom’ een probleem en Vereniging EIgen Huis gaat in haar antwoord in hoe omvormers niet uit zouden kunnen vallen. 

Landelijk beleid faseverdeling | Netbeheer Nederland

Kan ik hiermee ‘mijn zelf opgewekte stroom’ gebruiken of gaat die eerst het stroomnet op en gebruik ik dus feitelijk altijd stroom van het net?

De verhalen die ik lees over laadpalen, elektrische boilers, accu's etc. lijken telkens te gaan over installaties met 1 of 2 centrale omvormers. Dan kun je blijkbaar de wisselstroom direct van je panelen gebruiken?

Aangezien ik dit jaar nog een elektrische auto en een laadpaal ga aanschaffen wil ik graag weten hoe dit werkt met de 18 micro-omvormers.

Je micro omvormers zijn aangesloten op een aparte groep met een eigen automaat (zekering) in je verdeelkast. De andere groepen in je verdeelkast zijn normaliter gebruikersgroepen (verlichting, elektrische apparaten etc. ). De stroom die alle groepen samen nodig hebben zal via de meter aan de verdeelkast worden geleverd. Hierbij zal de opgewekte stroom van de panelen automatisch gebruikt worden door de gebruikers die zijn ingeschakeld. Als er achter de meter uit de micro-omvormers een netto overschot aan stroom is zal deze via de meter teruggeleverd worden naar het net. Je laadpaal zal straks een nieuwe gebruikersgroep in je verdeelkast worden die in dat spelletje mee gaat spelen.

Wisselstroom direct van je panelen gebruiken gaat dus automatisch, maar je mag geen gebruikers direct aan de groep van de micro-omvormers aansluiten.

Electrische Stroom is net als politici, ze volgt de weg van de minste weerstand. 😇

Over het algemeen is de weerstand naar je eigen gebruikers lager dan naar de gebruikers van je buren en dus zal de stroom de voorkeur hebben om voor je meter al richting de gebruikers in je eigen huis te gaan, mits deze gebruikers uiteraard wel op de zelfde fase zijn aangesloten als de micro omvormers.

Heb je een 3 fase aansluiting en alle micro omvormers maar op 1 fase zitten en je gebruikers op de andere fasen, dan zal je alles terug leveren en al je verbruik van het net afnemen, dit heeft verder niets met het type omvormer te maken en geld dus ook voor sting inverters.

Over het algemeen is de weerstand naar je eigen gebruikers lager dan naar de gebruikers van je buren en dus zal de stroom de voorkeur hebben om voor je meter al richting de gebruikers in je eigen huis te gaan, mits deze gebruikers uiteraard wel op de zelfde fase zijn aangesloten als de micro omvormers.

Heb je een 3 fase aansluiting en alle micro omvormers maar op 1 fase zitten en je gebruikers op de andere fasen, dan zal je alles terug leveren en al je verbruik van het net afnemen, dit heeft verder niets met het type omvormer te maken en geld dus ook voor sting inverters.

Technisch heb je zeker gelijk, maar de vraag betrof volgens mij ook het punt of inkomende stroom en teruggeleverde stroom tegen elkaar weggestreept werden. Bij verschillende fasen voor terug levering en gebruik zal de kWh meter deze salderen en alleen het energie saldo over de 3 fasen als geheel tellen voor de uiteindelijke facturatie.

Technisch heb je zeker gelijk, maar de vraag betrof volgens mij ook het punt of inkomende stroom en teruggeleverde stroom tegen elkaar weggestreept werden. Bij verschillende fasen voor terug levering en gebruik zal de kWh meter deze salderen en alleen het energie saldo over de 3 fasen als geheel tellen voor de uiteindelijke facturatie.

Dat staat zo niet expliciet gevraagd in de openings post, dus heb ik daar geen aannames over gedaan dat dat misschien de achterliggende vraag zou zijn ik heb hem letterlijk beantwoord zoals hij gesteld is.

“Kan ik hiermee ‘mijn zelf opgewekte stroom’ gebruiken of gaat die eerst het stroomnet op en gebruik ik dus feitelijk altijd stroom van het net?”

Maar je hebt gelijk de meter saldeert automatisch per seconde over alle fasen en past elke seconde een teller aan met het totaal van de 3 fasen waardoor er alleen 1 mutatie in de afname of in teruglever teller plaats vind.

Reageer