Koopt Europese waar, dan helpen we elkaar.

  • 22 March 2020
  • 1 reactie
  • 162 Bekeken

Reputatie 5
Badge +1

Nieuwleusen, 22 maart 2020.

 

Geachte VEH-er,

De titel van deze topic is enigszins aangepast aan de situatie van 2020. In  de crisisjaren van 1930 adverteerde het Nederlandse bedrijfsleven met deze woorden, maar toen werd Hollandse waar aangeprezen. Nu gaat het mij om Europese producten.

Eh….nee, ik ben geen bewonderaar van president Trump.

Maar onder andere vanwege  de werkgelegenheid binnen Europa en ook omdat het milieu extra wordt belast met de mega transporten vanuit met name China, kan ik me voorstellen dat we wat betreft zonnepanelen en omvormers kiezen voor de goede Europese producten. 

Daarnaast waarschuwde de Consumentenbond onlangs al voor de slechte kwaliteit van veel, heel veel Chinese producten, die via Internet kunnen worden gekocht.

Ben benieuwd naar jullie reacties.

 

Geert Nap

 


1 reactie

Reputatie 4
Badge +1

Veiligheidsnormen

Zoals @GeertN schreef heeft de consumentenbond getest op brandgevaar en gevaarlijke stoffen bij elektronica, kleding, cosmetica en speelgoed uit buitenlandse webshops. Twee derde van de producten zou niet aan de Europese veiligheidsnormen voldoen voor. 

Milieu

Naast besparen op transport, opslag en logistiek heeft Europa ook redelijk strenge milieu voor het productie proces en uitstoot van CO2. Concurreren met fabrieken die niet aan de zelfde millenormen hoeven te voldoen is lastig. Hier ligt echt een taak voor de consument om bewust en consequent te kiezen. 

Kennis en Innovatie

Veel onderzoek, innovatie en design komt uit Europa. Als iets eenmaal aanslaat wordt het al snel overgenomen en gekopieerd. Vaak gebeurt dit allemaal netjes volgens de regels, maar China kopieert regelmatig producten voor de interne (en steeds vaker de externe) markt zonder te betalen voor patenten.

Kiezen voor lokale of Europese producten is dus goed voor het milieu, Europese economie en lokale welvaart.

Reageer