Vraag

Kunnen mijn 90 jaar oude keramieke dakpannen nog 20 jaar mee?

  • 9 June 2023
  • 2 reacties
  • 107 Bekeken

  • Nieuwe deelnemer
  • 0 reacties

Ik wil zonnepanelen op de schuine dak van mijn jaren 30 woning laten plaatsen maar de dakpannen zijn 91 jaar oud. Gemiddeld gezien gaan keramiek dakpannen 75 jaar mee dus vraag ik me af of ik beter eerste de pannen zou moeten vervangen voordat ik de panelen laat plaatsen.

Bij regen zien we wel lekkage door de overhangende boeiborden net onder het dak aan de noordkant. Het water hoeft niet door de pannen te sijpelen maar zou ook uit de goot lekken. Binnen is er geen teken van waterschade. Verder is er geen reden om te denken dat de pannen slecht zijn: ze liggen nog recht en geven een heldere klank als ik er op tik (is wel heel lang droog geweest). Er is wel sprake van mos tussen de pannen en ze zijn meer zwart dan oranje aan de noordkant en aan de zuidkant niet.

Kunnen keramiek dakpannen uberhaupt 110 jaar mee gaan?

 


2 reacties

Reputatie 3

Hier op de site van Vereniging Eigen Huis staat dat keramische pannen minstens 75 jaar meegaan. Ze hoeven dan nog niet versleten te zijn maar het kan wel. Simpele test: als je erop tikt en ze klinken helder is het goed, klinken ze dof is het niet goed meer. Pannen zijn mensdragend, monteurs van zonnepenelen (en anderen) lopen eroverheen. Ze adviseren dat je een paar pannen resrrve hebt ingeval van breuk.

Ik zag bij een oude boerenschuur dat een deel van de pannen poreus was geworden. Daar bleef vocht op zitten waardoor er mosgroei kwam. Maar die pannen lekten nog niet. Ik denk niet dat het zo'n vaart loopt. Als ik zo om me heen kijk weet ik wel lokaties waar ze hele woningen gesloopt hebben, of bij een rij woningen een nieuw dak maakten vanwege isoleren, maar nergens dat er een heel pannendak wordt vervangen omdat de pannen versleten zouden zijn. Mensen vervangen hooguit een paar pannen.

Hoe is de situatie plaatselijk, is de hele wijk met woningen van die leeftijd en eventueel van dezelfde stijl? Diezelfde pannen zijn niet meer te krijgen, dus je krijgt iets ander model. En er is altijd groot verschil tussen nieuw en oud. Ga je dat mooi vinden?

Vraag anders aan Bogers in Sprang-Capelle , die hebben alle dakpannen, nieuw en gebruikt.

Reputatie 3

Er is ook nog dit. In tegenstelling tot wat wordt beweerd, dat een pannendak vanwege ouderdom "steeds meer" zou kunnen gaan lekken, zie ik dat in de praktijk echt niet gebeuren. Ik heb zelf een boerenschuur gehad met 44.000 van die Franse keramische dakpannen van 20x30 cm van na de Tweede Wereldoorlog. Daar gebeurt het nooit dat een heleboel pannen het tegelijk begeven vanwege ouderdom en zouden gaan lekken. Wat wel gebeurt is dat hier en daar een pan poreus wordt, daardoor mosgroei krijgt, maar pas gaat lekken als de pan breekt. Dat komt neer voor zo'n heel groot dak op 5 tot 10 pannen per jaar die je moet vervangen. Dat valt onder normaal onderhoud.

Bij de grotere keramische pannen van 30x40 cm in Nederland heb ik dat nog nooit zien gebeuren. Hooguit na een storm gaan er misschien 5 pannen tegelijk kapot. Dan zie je bij Bogers in Sprang-Capelle een lange rij mensen staan van wel 100 meter met iedereen een pan onder de arm als voorbeeld voor dezelfde gebruikte oude pannen. Want nieuw zijn ze meestal niet meer te verkrijgen.

Reageer