Skip to main content
Vraag

Minder zonnepanelen aanschaffen nu salderingsregeling dreigt te stoppen?

  • 11 June 2024
  • 11 reacties
  • 138 Bekeken

Wij zijn van plan zonnepanelen aan te schaffen maar twijfelen over het aantal nu de salderingsregeling op de schop staat. De leverancier raadt aan om van een iets hoger kWh verbruik uit te gaan dan het huidige verbruik. Dit omdat wij nu nog niet elektrisch koken, maar dit zal ergens in de toekomst wel gebeuren. Ik twijfel hieraan want als de salderingsregeling verdwijnt dan is het volgens mij nooit mogelijk om 100% van de opgewekte stroom zelf te gebruiken. Dus ga je dan vanzelf al meer terugleveren.  En het terugleververgoeding zal aan het eind van de streep niet tot erg veel rendement leiden denk ik (nog los van terugleverkosten die er nu nog worden berekend).

Met mijn boerenverstand denk ik dan; beter van het huidige verbruik uit gaan. Of misschien zelfs nog minder? Iemand tips? Alvast bedankt!

11 reacties

Reputatie 5

Als de salderingsregeling stopt, zullen zeer waarschijnlijk ook de diverse teruglever boetes stoppen.

Je kunt dan niet meer winter verbruik tegen zomer opwek tegen elkaar wegstrepen, maar zonnepanelen blijven altijd een goed idee. Kijk vooral of je Oost-West kunt leggen, dat zpu de slimste oplossing zijn maar is uiteraard afhankelijk van hoe je huis staat

Reputatie 7
Badge +2

Als je meer panelen neerlegt heb je in de zomer weliswaar meer overschot,
maar in de winter ook meer opwek die je zelf kunt gebruiken.

Ze zeggen dat de zonnepanelen markt aan het instorten is,
dus dat zou een PV systeem nu een stukje goedkoper moeten maken?

Mogelijk is het wel handig een omvormer te nemen die ‘slim’ is:
die op basis van een energieprijs kan bepalen wat ie moet doen.

Anne.

Reputatie 7
Badge +4

Hoe meer panelen hoe lager de installatiekosten per paneel. En in het geval van extra direct nuttig verbruik kortere terugverdientijd.

Is er nog ruimte op het stroomnet? Dus dat in uw wijk alle panelen niet op het zuiden of op het westen liggen. 

Op welk direct eigen verbruik (verbruik voor de meter) denkt u uit te kunnen komen? Kookt u elektrisch rond 19:00 h of 's middags? Verbruik inductie is ook beperkt. Misschien dat u in de zomer per maand 10 kWh direct kan verbruiken als u 's middags kookt als de zon schijnt. En voldoende kW aan panelen hebt.

Wat is de ligging. Als u overdag werkt heeft u in de zomer 's avonds nog het meeste aan panelen die op het westen liggen. In het geval van een dynamisch energie contract heeft u meer aan panelen die op het westen liggen.

Is er een mogelijkheid voor een laadpaal.

Hoe meer panelen hoe lager de installatiekosten per paneel.

Berekening is niet rooskleurig.

3 kilowatt-piek    voor € 4000,-       Verwachte jaaropbrengst 3000 kWh.

                                                               Direct eigen verbruik (o.a. inductiekookplaat, (af)wassen                                                                             zoveel mogelijk op zonnige middagen)  600 kWh.   

                                                                                                                   600 kWh x € 0,25 = € 150,-

                                                               2400 kWh teruglevering met een terugleververgoeding van                                                                        € 0,04                                         2400 kWh x € 0,04 = €  96,-

                                                                                                                      Totaal                           € 246,-

                                                                                                      Terugverdientijd 16 jaar.

Of overweegt u ook een elektrische boiler die dan uiteraard tijd gestuurd opwarmt. Opbrengst daarvan is besparing van uw gasverbruik voor warmwater in de zomermaanden (maart t/m september).  20 m3 gas per maand à € 1,20  = € 24,- per maand.  dus € 168,- / jaar.

Terugverdientijd wordt in dat geval iets minder dan 10 jaar.

Een laadpaal is 11 kW. Dat beperkt met een piekvermogen van 3 kW van de installatie ook het direct eigen verbruik. Maar mogelijk dat er energiecontracten komen met gunstigere voorwaarden. Zoals gratis stroom (m.u.v. energiebelasting en btw) bij Budget Energy van april tot september tussen 12 en 17 uur (maar dat geldt dan ook voor niet-paneelbezitters).

 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +1

@K.vanderS  Ik zou op dit moment iig de marktprijzen voor zonnepanelen nog even in de gaten houden en idd. zoals hierboven al genoemd zeker een zgn. hybride omvormer kiezen die wat intelligenter kan worden aangestuurd en eventueel met een thuisaccu kan worden gecombineerd.

Let op! Voorlopig is een thuisaccu niet zinvol/rendabel, vooral zolang de salderingsregeling nog loopt - waarschijnlijk dus nog 2,5 jaar.

De berekening hierboven ziet met salderen natuurlijk wat “rooskleuriger” uit.

Reputatie 7
Badge +2

Maar een accu is natuurlijk wel heel erg leuk en interessant :)
Om nog weer een stapje verder te kunnen zetten in de challenge:
hoe gebruik ik zoveel mogelijk mijn eigen stroom.

Anne.

Mss eens een TikTok filmpje van maken en kijken of dat viraal kan gaan:
wie gebruikt het meeste van zijn eigen energie :)

Reputatie 5

voor mij zou de lol er na een dag al af zijn vwb een accu. Dan is ie nl vol…...

Reputatie 7
Badge +4

voor mij zou de lol er na een dag al af zijn vwb een accu. Dan is ie nl vol…...

@Anne Maar thuisbatterijen moeten dan ook gebruikt kunnen worden voor teruglevering. Dus met een dynamisch energiecontract. Morgenmiddag is de prijs € 0,04 en 's avonds tikt die de € 0,20 per kWh aan (E.K. voetbal ?). Dubbele energiebelasting bij laden uit het net is nog een probleem. 

Reputatie 5

voordat we nu gaan investeren in thuisaccu’s moeten we echt even wachten tot de salderingregeleing eraf is en de boel wat stabieler is. Nu investeren in een accu is nauwelijks rendabel.

Reputatie 3

@K.vanderS Welkom op onze Community. We zien dat onze communityleden al reacties hebben gegeven. Hier lees je achtergrondinformatie https://www.eigenhuis.nl/verduurzamen/maatregelen/zonne-energie/zonnepanelen-opgewekte-stroom-zelf-gebruikenGroet, Stephanie

Reputatie 7
Badge +4

@EmielS  En de ontwikkeling afwachten van de goedkopere en geo-politiek vriendelijkere  (geen lithium, cobalt, nikkel) natrium-ion batterij. Met de lagere energieinhoud maakt die vooral kans op stationaire en dus thuisbatterijen.

Sodium-ion batteries in the USA. Beating China at their own game! - YouTube

Reputatie 6
Badge

voor mij zou de lol er na een dag al af zijn vwb een accu. Dan is ie nl vol…...

De lol komt juist daarna.

Snel overstappen naar een dynamisch contract, en je volle accu dumpen op het net tegen de hoofdprijs om hem daarna in de goedkope uren weer netjes bij te laden.

Voorlopig blijft de salderingsregeling je nog wel even helpen met de belasting.

Reageer