Beantwoord

Omvormer 10 jaar oud

  • 28 January 2019
  • 14 reacties
  • 1593 Bekeken

Hallo,

ik woon nu bijna 10 jaar in mijn huis en ik lees dat omvormers vaak rondom die periode kapot gaan. Wat kan ik het beste doen? alvast vervangen of afwachten. Hoe kom ik ook tot een goede keuze. Alvast dank, Michel
icon

Beste antwoord door HVOLKERS 10 March 2019, 14:56

Bekijk origineel

14 reacties

Beste Michel, als je omvormer het nog doet, zou ik hem niet vervangen. Omvormers doen het, of ze doen het niet. De prestaties lopen met de jaren niet terug. En omvormers vergelijken, mocht je er eentje nodig hebben, kun je bijvoorbeeld hier https://www.zonnepanelen.net/nl/omvormers-vergelijken/?accept_cookies=1
Reputatie 1
Veel omvormers zijn goed te repareren omdat er vaak dezelfde onderdelen versleten zijn. Zoek van te voren uit of en waar dat voor jouw type omvormer kan, dan ben je er klaar voor als hij de geest geeft. Repareren is veel goedkoper dan vervangen. Zoek bij Google naar "omvormer reparatie".
Op dagen dat er meer dan 4KWu wordt opgewekt, wordt mijn omvormer erg heet. Hoe erg zou dat zijn. Gaat inmiddels ruim 6 jaar mee.
Reputatie 3
Op dagen dat er meer dan 4KWu wordt opgewekt, wordt mijn omver erg heet. Hoe erg zou dat zijn. Gaat inmiddels ruim 6 jaar mee.

Dank je wel voor je vraag @Bourage merk je dat als de omvormer heet wordt, de prestaties ook minder worden? Of ben je bang dat het misschien door de warmte onveilig wordt (brand, kortsluiting)?
Helaas mijn hele stukkie kwijt, verkeerde toets, beter in tekstverwerker werken en in kopiëren:

Nog geen klachten over het heet worden van de zwarte panelen, maar dan wel iets lagere opbrengst

Heb nu 30000 kwh opgewekt, dus de kosten 7500 er nu uit. 21 panelen vanaf november 2012.

Helaas was ik zo dom om de meter door Liander te laten vervangen op 1 mei afgelopen jaar. Ik vertrouwde de telling niet omdat ik nu alleen woon en de rekening pakte niet naar wens uit
nu 275 bijbetalen en toen ik alleen was, kreeg ik dat bedrag terug.

Lang gebeld met Liander. Ze hebben op 12 dec 2018 de meters weer vervangen. Deze meter telt wel apart opbrengst dag en nacht en geeft elke maand stand door. De vorige nieuwe meter gaf niets door.
Ik heb er geen goed gevoel bij, maar krijg de vinger er niet achter. Te meer daar er ruim 400 euro verschil was met vorig jaar. Bovendien woonde ik nu alleen. Zelf denk ik dat de zonnepanelen in de mooie herfst niet geteld zijn, maar bewijs het maar eens.

Met vriendelijke groeten.

Aart W
Reputatie 2
Helaas mijn hele stukkie kwijt, verkeerde toets, beter in tekstverwerker werken en in kopiëren:

Nog geen klachten over het heet worden van de zwarte panelen, maar dan wel iets lagere opbrengst

Heb nu 30000 kwh opgewekt, dus de kosten 7500 er nu uit. 21 panelen vanaf november 2012.

Helaas was ik zo dom om de meter door Liander te laten vervangen op 1 mei afgelopen jaar. Ik vertrouwde de telling niet omdat ik nu alleen woon en de rekening pakte niet naar wens uit
nu 275 bijbetalen en toen ik alleen was, kreeg ik dat bedrag terug.

Lang gebeld met Liander. Ze hebben op 12 dec 2018 de meters weer vervangen. Deze meter telt wel apart opbrengst dag en nacht en geeft elke maand stand door. De vorige nieuwe meter gaf niets door.
Ik heb er geen goed gevoel bij, maar krijg de vinger er niet achter. Te meer daar er ruim 400 euro verschil was met vorig jaar. Bovendien woonde ik nu alleen. Zelf denk ik dat de zonnepanelen in de mooie herfst niet geteld zijn, maar bewijs het maar eens.

Met vriendelijke groeten.

Aart W



Hey Aart,

Je twijfelt over de juistheid van de registratie van je meter.
Neem een gratis account bij Enelogic of zo.
Dan kun je per dag bekijken wat jouw meter registreert.
Als dat erg afwijkt met je verwachting of met de opbrengst van je panelen kun je gefundeerd actie ondernemen.
Reputatie 7
Badge +3

Helaas was ik zo dom om de meter door Liander te laten vervangen op 1 mei afgelopen jaar.

Dat begrijp ik niet. Ook ik heb een slimme meter laten vervangen omdat deze ook vervangen moest worden omdat de gasmeter kapot was. Gewoon de oude getallen opgeschreven en deze waren ook bekend bij Enexis.
Bij warm zonnig weer is de kWh productie lager dan bij kouder zonnig weer. Het rendement van de panelen loopt met het oplopen van de temperatuur terug. Dat is normaal.
Reputatie 1
Lekker laten hangen dat ding.
Bij ons hangt een Sonnyboy sinds 2003 probleemloos zijn werk te doen.
De later geplaatste Mastervolt ging net voor het einde van de 5 jaar garantie kapot. We kregen wel een nieuwe. Maar de installateur rekende wel zijn eigen kosten.
Dus als je buiten de garantie aan een nieuwe moet kun je dat met wat kennis van elektra gewoon zelf doen. Zo duur zijn die dingen niet meer.
Reputatie 1
Omvormers zijn goed leverbaar bij de diverse webshops. Keuze merk en type zal meer afhangen van wat je nu gebruikt ivm de monitoring en applicaties. Als je daar tevreden over bent zou ik bij dezelfde fabrikant blijven. Mocht je daar ontevreden over zijn dan adviseer ik je te kijken naar het merk Goodwe. Deze zijn prijstechnisch gunstig en schakelen al vroegtijdig aan, dus al bij geringe instraling van de panelen, dus leveren al eerder stroom dan andere merken. Als je bestaande omvormer defekt raak zul je dus enkele dagen zonder opbrengst zitten. Als je dat niet wenst dan kun je natuurlijk nu al een omvormer kopen en die op de plank leggen maar realiseer je wel dat de garantie dan al loopt!
Michel, waarom zou je iets vervangen wat nog goed werkt? Misschien kan hij nog wel 2 jaar mee. Dat is 20% van de waarde die weggooit.
En wat mis je als je een week(?) geen stroom kunt opwekken (in de winter is dat nagenoeg niks).

Je kunt van te voren uitzoeken wat je wilt doen (welk nieuwe omvormer, door wie laten installeren) zodat als hij kapot gaat zodat je op dat moment direct kunt handelen.
Reputatie 4
De Zonnstroom Producenten Vereniging (ZPV; www.zonnestroomproducenten.org) heeft voor haar leden een reparatieservice (niet-commercieel; op kostprijsbasis). Kan best handig zijn. Ik heb er ook eens een kapotte omvormer laten rapareren.
Helaas mijn hele stukkie kwijt, verkeerde toets, beter in tekstverwerker werken en in kopiëren:

Nog geen klachten over het heet worden van de zwarte panelen, maar dan wel iets lagere opbrengst

Heb nu 30000 kwh opgewekt, dus de kosten 7500 er nu uit. 21 panelen vanaf november 2012.

Helaas was ik zo dom om de meter door Liander te laten vervangen op 1 mei afgelopen jaar. Ik vertrouwde de telling niet omdat ik nu alleen woon en de rekening pakte niet naar wens uit
nu 275 bijbetalen en toen ik alleen was, kreeg ik dat bedrag terug.

Lang gebeld met Liander. Ze hebben op 12 dec 2018 de meters weer vervangen. Deze meter telt wel apart opbrengst dag en nacht en geeft elke maand stand door. De vorige nieuwe meter gaf niets door.
Ik heb er geen goed gevoel bij, maar krijg de vinger er niet achter. Te meer daar er ruim 400 euro verschil was met vorig jaar. Bovendien woonde ik nu alleen. Zelf denk ik dat de zonnepanelen in de mooie herfst niet geteld zijn, maar bewijs het maar eens.

Met vriendelijke groeten.

Aart W

Hallo Aart W
je kunt bij de je energie verstrekker (bij mij greenchoice) gewoon je meterstanden zien. dus ook als je 2 of 4 telwerken hebt. Als ze je meter vervangen horen die standen er ook te staan. dus oude afname stand en nieuwe plaatsing stand.
Als je dan groot verschil ziet zoals je aangeeft dan zal je zien dat één van je telwerken niet is opgelopen. ga er dus vanuit dat de meter bij eerste wissel twee telwerken had, leveren door netwerkbedrijf en ontvangen door netwerkbedrijf
vrg René
Reputatie 4
In het blogbericht 'Zaagtand' op mijn website over zonnepanelen ga ik in op een probleem dat je met oudere omvormers kan krijgen, namelijk de begrenzing van het AC spanningsvenster.
Even uitleggen: een omvormer zet gelijkspanning uit de zonnepanelen om in wisselspanning. Die wisselspanning gaat alleen terug het net in als het voltage ervan iets hoger is als dat van het net (vergelijk met water: dat stroomt van hoog naar laag). De afgeleverde wisselspanning van een omvormer is dus altijd iets hoger dan de netspanning.
De netspanning fluctueert, en de omvormer is zo geprogrammeerd dat hij braaf meefluctueert. Maar er is een bovengrens, Op elke omvormer zit een begrenzing. Zodra de afgeleverde spanning te hoog wordt zorgt de (softwarematige) begrenzing ervoor dat de omvormer afschakelt.
De afgelopen jaren is door de netbeheerder de netspanning systematisch beetje bij beetje verhoogd, eerst van 220V naar 230V en nu naar uiteindelijk 240V. De beveiliging van sommige oudere omvormers wordt actief bij 239V. Dit betekent dat deze omvormers op zonnige dagen regelmatig kunnen uitschakelen. Dit gebeurt al in wijken waar in rap tempo zonnepanelen worden bijgelegd. Ik merk dat sommige van mijn 15 jaar oude omvormers met enige regelmaat afschakelen en zaagtandproductie laten zien. Nieuwere omvormers doen dit niet (hun AC spanningsvenster heeft hogere bovengrens). Mijn oude omvormers zijn dus waarschijnlijk niet stuk maar ouderwets!
Reputatie 7
Badge +3
@Photoncatcher Ik ben zo vrij geweest uw post te copieren naar https://community.eigenhuis.nl/zonnepanelen-11/sunny-boy-2100tl-oskomera-219. En daar daarover de discussie verder te zetten.

Reageer