Skip to main content

Ook in 2027 geen (netto) terugleverkosten. (En nog steeds voordeel eigen direct verbruik)

• October 28, 2025
  • 15 reacties
  • 68 Bekeken

Driepinter
Forum|alt.badge.img+4

Er is een grote energieleverancier die al zijn tarieven voor na 1-1-2027 bekend heeft gemaakt. En waar je nu al een, dus een twee- of driejarig contract kan aangaan. En wat blijkt:  Geen netto terugleverkosten. Oxxio betaalt voor de teruggeleverde stroom  netto € 0,0025 per kWh (een kwart cent dus). Zijnde € 0,0512 terugleververgoeding minus € 0,0487 terugleverkosten.

Leveren je panelen per jaar 2500 kWh en lever je daarvan 2000 kWh terug (een eigen direct verbruik van 500 kWh dus)  dan ga je dus slechts € 5,- aan terugleververgoeding ontvangen. Mocht je anders met die 2000 kWh kunnen salderen dan ga je dus 2000 kWh . € 0,25 = € 500,- meer betalen, minus dus die € 5,-

Maar je blijft natuurlijk ook je eigen direct verbruik houden (tenzij je denkt slim te zijn en je panelen uit zet). Dus je voordeel van je jaarlijks voordeel van je zonnepanelen is dan 500 kWh . € 0,25 = € 125,- , plus die € 5,-

Daar komt nog bij dat dankzij de afschaffing van de salderingsregeling (en de terugleverkosten nu) de energieleveranciers hun algehele kWh-prijs kunnen verlagen.

15 reacties

Driepinter
Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Verduurzamer
  • 1403 reacties
  • October 28, 2025

Ik zou niet graag iedereen de kost wil geven die beweert ‘mijn zonnepanelen brengen dan maar een kwart cent per kWh op'. En het eigen direct verbruik dus vergeet.

Polvo55
  • Gevorderde
  • 367 reacties
  • October 28, 2025

Greenchoice was de eerste een half jaar geleden en iedereen die volgde kwam netto op 0,25 cent pet kWh uit, hoezo concurrentie.
Ik heb al eerder geschreven dat ik dit de middel vinger opsteken vind richting de klanten en is de start geweest van mijn topic dat ik na 1-1-27 stop met terug leveren.
Ik heb namelijk ook een middel vinger 😁😁

Nee, het eigen verbruik wordt niet vergeten, maar dat is maar een derde van de totale opwek.
De terug verdientijd was met saldering 5 tot 7 jaar, dat wordt dan zonder saldering 3 keer zo lang, dus 15 tot 20 jaar.
Het heeft even geduurd, maar ook de consumentenbond kwam op dat zelfde aantal jaren uit.
Eigengebruik is heel lastig wat hoger te krijgen, dat kan alleen substantieel verhoogt worden met batterijen.
Maar dat maakt de terugverdien tijd van de panelen niet korter omdat de batterijen zelf ook geld kosten en zichzelf terug moeten verdienen.

Aangezien mensen in Nederland gemiddeld eens in de tien jaar verhuizen zul je ze niet gauw meer terug verdienen.
Jongeren wat sneller dan ouderen.
Voor jongeren dus geen interessante investering meer en ouderen denken al snel van het zal mijn tijd wel duren.

Driepinter
Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Verduurzamer
  • 1403 reacties
  • October 29, 2025

Eigengebruik is heel lastig wat hoger te krijgen, dat kan alleen substantieel verhoogt worden met batterijen.

U denkt dat huishoudens met zonnepanelen die 's avonds de vaatwasser laten draaien en op bewolkte dagen de was draaien uitzonderingen zijn? Of niet meer werkenden die in de zomer 's nachts hun EV opladen? 

Polvo55
  • Gevorderde
  • 367 reacties
  • October 29, 2025

U denkt dat huishoudens met zonnepanelen die 's avonds de vaatwasser laten draaien en op bewolkte dagen de was draaien uitzonderingen zijn? Of niet meer werkenden die in de zomer 's nachts hun EV opladen? 

Ja ik denk dat het aantal dat hun zonne energie meer zelf kunnen gebruiken beperkt is.
Het percentage EV's is nu 14% waarvan het merendeel zakelijk gebruikt wordt of woonwerk verkeer en overdag niet thuis is om stroom van de zonnepanelen te gebruiken.
Ook kunnen maar heel weinig mensen hun wasmachine overdag laten draaien of bedienen.
En al zouden ze dat wel kunnen dan is dat nog maar een speldeprik op de totale opbrengst.
Ik ben wel thuis en draai overdag de wasmachine, maar in de opbrengst grafiek is het maar een minuscuul dipje.

Polvo55
  • Gevorderde
  • 367 reacties
  • October 29, 2025

De eersten die na 1-1-27 meer kosten berekend dan vergoeding geeft zijn er: Innova en Gewoon energie vragen netto 5,6 cent per terug geleverde kWh.
We weten inmiddels, als één begint volgt de rest braaf.
En de ACM studeert (lees slaapt) maar lekker door.
De VEH waarschuwt dat mensen massaal de panelen van het dak zullen halen al denk ik zelf dat uitzetten goedkoper is.

Ik haal ze niet van het dak, het eigen gebruikt is nog steeds de moeite waard, maar mijn stelling om terug leveren te stoppen is steeds interessanter.

Ik heb ook gekeken of alleen een lever contract mogelijk is, nu tijdens de saldering niet, maar na 1-1-27 mogelijk wel.
Dan bij een nieuw contract niet aangeven dat je zonnepanelen hebt en alleen een levering overeenkomst hebt.

EmielS
  • Actieve deelnemer
  • 367 reacties
  • October 29, 2025

zag net mijn verleningsvoorstel van 3 jaar bij vattenfal, terugleververgoeding 6,5 ct, wat zeuren we nou….? alleen inderdaad variabele terugleverkosten van ook ongeveer 6,5 ct. Dit is toch wel behoorlijk volks verlakkerij. of de vrijdagmiddag borrel begon al vroeg deze week bij de vattenfalletjes 😉

Op naar dynamisch en de batterijstapel wat verhogen.

Polvo55
  • Gevorderde
  • 367 reacties
  • October 29, 2025

Helaas is dynamisch alleen interessant in de zomer, de tarieven zijn in de winter hoger dan mijn vast contract.
Ik heb er aan zitten rekenen.
Hypothetisch geval, stel ik ga in de winter voor een variabel contract, dan hoef ik niet elk uur te kijken of de kWh prijs niet de pan uit rijst.
En dan in de zomer een dynamisch contract en de overtollige opbrengst verkoop in de spitstijd met batterijen.
Je krijgt dan alleen het kale tarief zonder belastingen en dat is gemiddeld 20 cent per kWh.
Als ik dat met 10 kWh batterijen zou doen en het lukt 150 dagen dan levert dat 300 euro op.
Voor 10 kWh batterijen betaal je ook al gauw 3000 euro of meer.
En dan maar hopen dat de situatie in die tien jaar blijft zoals hij is.
10 jaar stabiele politiek is echter een utopie.
Dus nee, ik ga niet meer investeren.

Driepinter
Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Verduurzamer
  • 1403 reacties
  • October 30, 2025

Dan bij een nieuw contract niet aangeven dat je zonnepanelen hebt en alleen een levering overeenkomst hebt.

Die overeenkomst is wel een contract. Daar zijn wettelijke regels voor. Valse gegevens verstrekken is kan dus einde contract zijn.

Driepinter
Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Verduurzamer
  • 1403 reacties
  • October 30, 2025

zag net mijn verleningsvoorstel van 3 jaar bij vattenfal, terugleververgoeding 6,5 ct, wat zeuren we nou….? alleen inderdaad variabele terugleverkosten van ook ongeveer 6,5 ct. Dit is toch wel behoorlijk volks verlakkerij. of de vrijdagmiddag borrel begon al vroeg deze week bij de vattenfalletjes 😉

Voor de goede orde. Die terugleververgoeding van 6,5 cent en de terugleverkosten van ‘ongeveer 6,5 cent’ is een netto terugleververgoeding van € 0,0024 per kWh.

Polvo55
  • Gevorderde
  • 367 reacties
  • October 30, 2025

@Driepinter precies een dag na de start van dit topic klopt de titel al niet meer.
De commotie die nu in de kranten is te lezen lijkt wel een explosie.
Kennelijk is er nu een grens overschreden die niet meer geaccepteerd wordt.
De politiek zal hier echt wat mee moeten doen anders is verdere energie transitie ten dode opgeschreven.
Alleen dwangmaatregelen zullen dan nog wat uithalen, maar zet het vertrouwen in de overheid nog verder onder druk.

EmielS
  • Actieve deelnemer
  • 367 reacties
  • October 30, 2025

Voor de goede orde. Die terugleververgoeding van 6,5 cent en de terugleverkosten van ‘ongeveer 6,5 cent’ is een netto terugleververgoeding van € 0,0024 per kWh.

dat was de kern van mijn bericht...

darkfiber
Forum|alt.badge.img+1
  • Verduurzamer
  • 1285 reacties
  • October 30, 2025

Volgens onze eigen - vaak goed geïnformeerde - VEH

zijn er op dit moment 3 energieleveranciers waar het terugleveren vanaf 2027 netto geld kost:

“ Vanaf 1 januari 2027 – de datum waarop de mogelijkheid om te salderen verdwijnt – krijgen zonnepaneeleigenaren bij Innova Energie, dochterbedrijf GewoonEnergie en Mega – minder vergoed dan wat ze moeten betalen voor het terugleveren van stroom”

Ik denk dat deze bedrijven weinig kans maken bij de volgende veiling (als dit klopt)

(Misschien heeft de interviewer niet de hele waarheid opgeschreven?)

Driepinter
Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Verduurzamer
  • 1403 reacties
  • October 30, 2025

@Driepinter precies een dag na de start van dit topic klopt de titel al niet meer.
De commotie die nu in de kranten is te lezen lijkt wel een explosie.
Kennelijk is er nu een grens overschreden die niet meer geaccepteerd wordt.
De politiek zal hier echt wat mee moeten doen anders is verdere energie transitie ten dode opgeschreven.
Alleen dwangmaatregelen zullen dan nog wat uithalen, maar zet het vertrouwen in de overheid nog verder onder druk.

Hoezo klopt de topic titel niet meer. U bent toch niet verplicht om een contract te nemen bij Innova of Gewoon Energie?

De energie transitie is ten dode opgeschreven als een tijdelijke en nu averechts werkende subsidieregeling (de salderingsregeling) zoals afgesproken eindelijk wordt afgeschaft en Eigen Huis en c.s. met halve waarheden komt.

Polvo55
  • Gevorderde
  • 367 reacties
  • October 30, 2025

@Driepinter De grote zonneparken krijgen nog volop subsidie hoor, ten koste van ons.
Ben wel benieuwd wat jij onder halve waarheden van de VEH verstaat.
De energie maatschappijen grossieren er in.

Driepinter
Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Verduurzamer
  • 1403 reacties
  • October 31, 2025

Zonneparken krijgen subsidie. Dat is de SDE-regeling, waarbij de minimumprijssubsidie wordt toegekend aan de laagste bieder. Dat staat dan voor 15 jaar vast. Contract heet dat.