Oost- en westliggende panelen op dezelfde omvormer


Reputatie 7
Badge +3

 Hoe meer panelen je laat installeren hoe lager de (installatie) kosten per paneel. Ik heb in 2017 op mijn dak (ZWW) dan ook alle ruimte benut voor het leggen van 9 panelen. 2430 Wattpiek met een omvormer van 2300 Watt. Rond 11:30 h (zomertijd) komt de zon loodrecht op de nok en het duurt dan ook tot ongeveer 13:30 h eer bij helder zonnig weer het maximaal vermogen van 2300 Watt wordt bereikt. Nu vraag ik me af of ik op de andere kant (NOO) beter ook geen 5 panelen had kunnen leggen. Volgens de tabel levert deze ligging (hoek 36 graden) slechts 65 % op. Maar er staan voordelen tegenover.

  1. In elke offerte is terug te vinden hoe meer panelen je laat leggen hoe lager de kosten per paneel. Als gevolg van het efficiënter gebruik van mankracht en materiaal. Als je 12 panelen zou leggen in plaats van 4 heb je zodoende 2 of 3 panelen voor niets. 65 % van de opbrengst maar 60 % van de extra investeringskosten is winst.
  2. De extra panelen op het andere dak (ligging) kunnen (indien je toch de rendementsverhogende optimizers gebruikt) aangesloten worden op dezelfde omvormer. Misschien dat je een iets grotere omvormer moet nemen maar dan ben je per paneel toch altijd goedkoper uit. In wie weet heb je maar ruimte voor één omvormer.
  3. Een grotere omvormer geeft ook iets minder omzettingsverlies en slijtage.
  4. Een betere verspreiding van de productie. Dat leidt, bij aanwezigheid in de ochtend, tot een hoger eigen verbruik én (bij eenzelfde geinstalleerd vermogen) tot een lagere netspanning en dus minder kans op het uitvallen van de panelen.
  5. Een betere verspreiding van de productie landelijk gezien. Panelen op het oosten zijn momenteel in de minderheid.
  6. Stroom 's morgens opgewekt heeft een hogere kWh-prijs (voorlopig alleen in het voordeel van het energiebedrijf waarmee je een contract hebt).

16 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Beste @Driepinter  - ik verwacht niet dat je hier (vak)kundig advies krijgt, vermoedelijk kan je jouw vraag beter op tweakers.net kwijt (er wordt waarschijnlijk nog aanvullende informatie gevraagd).

Reputatie 2

Hallo @Driepinter

 

 ik heb 9 panelen WZW(255 az. 42 gr) en 9 panelen ONO(75az. 42gr) bij het plaatsen van deze oriëntaties is er het nodige misgegaan. Mijn installateur heeft er een rommeltje van gemaakt, nu mn rechtsbijstand erop gezet Het is nog niet opgelost, maar om niet een te lang verhaal hier weg te zetten, heb je een paar opties.

Ga zelf achter je info aan . Verkopers willen verkopen

Het beste wat je kan doen is een Designer account te maken bij Solar Edge en zelf je woning erin verwerken. je krijgt van van het programma al advies en je kan zelf gaan aankloten met verschillende simulaties van omvormers en optimizers. .

Uiteindelijk zal je zien dat er een hybride omvormer nodig is om meerdere oriëntaties op een string weg te zetten. Je kan strings scheiden, maar hou de voltage van de strings in de gaten. Op een string zal wellicht de beste keuze kunnen zijn.

 EIGEN OPBRENGST EERST

Ik heb mijn dak vol gelegd met het idee dat mijn warmtepomp ook in de ochtend stroom gebruikt. en vanwege mijn werktijden ben ik vaak overdag ook thuis en ik wil het salderen niet aanleren.

Alle andere voor jou persoonlijke redenen vanuit  jouw situatie moet je idd even de revue laten passeren. 

 

@Driepinter zegt :

Een betere verspreiding van de productie landelijk gezien. Panelen op het oosten zijn                          momenteel in de minderheid.

Dat zou idd voor een betere verdeling van stroom op het net leiden. Maar dan moeten we er allemaal mee bezig zijn . Op het moment is een ieder vooral met “IK'’ bezig. 

But hey.. don't loose hope ( zegt t vooral tegen mezelf😇)

Ik hoop dat je hier wat aan gehad hebt. Het Designer programma is gratis en erg behulpzaam als je op zoek bent naar info en kloppende berekeningen.

Reputatie 7
Badge +1

@J.M.V   Ik heb jouw info over de configuratie op pvoutput bekeken. Wat me meteen opviel is de verwachte jaaropbrengst van 6403 kWh. Hoe is dit tot stand gekomen?

Reputatie 7
Badge +3

@J.M.V  Dank voor uw tip. Maar bij Solar Edge kan ik voor het designer account alleen maar inloggen met een installateurs account.

Reputatie 2

Hallo @darkfiber 

Eeuuhhmm jij zegt dat over de verwachte opbrengst. Ik zie het zelf niet staan(Als je zou kunnen aanwijzen waar ik moet kijken 🤭🤭)

Ik denk dat zij een berekening hebben gemaakt met de zonne-uren en de gebruikte panelen. Ik heb de set online gezet en eigenlijk doe ik weinig met PVO. Ik heb het op aangeven van een kennis gedaan. Af en toe kijk ik ernaar maar je zal dan ook zien dat tegen 1300 alles instort. Tot op heden heb ik dit jaar met de Solar Edge omvormer 875 kWh opgewekt en 548 met de Growatt. De verwachte opbrengst ga ik met de SE niet halen op deze manier. Maar t is m'n eerste jaar met de set. Nu nog aan het kijken wat t doet. We weten dat t meer kan maar we zitten met de installateur en zijn onkunde.

Ik heb  vanaf start tot end iig 2,9 Wp in de zon en op z'n top liggen alle 18 in de zon. Das dus 5,9 eventjes. De dakkapellen aan beiden kanten werpen elk hun schaduw over 3 panelen vlak voor en vlak na dit moment. Alles op 1 string. 

Ik zal ff op PVO kijken waar jij het over hebt. Wist niet eens dat die berekening gemaakt werd.

 

JMV

Reputatie 2

@J.M.V  Dank voor uw tip. Maar bij Solar Edge kan ik voor het designer account alleen maar inloggen met een installateurs account.

Ja dat klopt. 

Er is geen bepaalde speciale code oid waar de installateur over beschikt. Je vult gewoon in dat je zelf-installateur bent. Is een optie ergens in het formulier. Ik moest wel een ander emailadres gebruiken dan mijn monitoring account. Maar ook dat is gelukt.

Reputatie 7
Badge +1

 

 @J.M.V . als je de link uit je sig gebruikt zit je in de zgn. “daily” view. Onder de grafiek kies je de “yearly” view. Hier kan je dan het e.e.a. bekijken en als je inlogt nog wat meer.

Klik bijvoorbeeld op de balk met de naam “target".

P.S.: SE rapporteert notoir ca. 5% te veel opbrengst.

Reputatie 2

@darkfiber 

Hey, Goedenavond..

Ik ga er morgen voor race even naar kijken. Nu ff teveel sap in m'n kraag. 

Btw.. ik ben nog geen donateur en ik begreep dat daarmee ook bepaalde opties en weergaven vrijkomen. Tot op heden nog niet genoeg tijd gehad om mij te verdiepen in het 'leuke' van PVO. M'n maat is er wel weg van en heeft zelf ook installaties op PVO. Zelfs zn warmtepomp.. echt grappig om te zien.

Ik heb zelf Energy+ op m'n tel van Homewizard. Dat maakt voor mij nu direct inzichtelijk. Als er ergens een topic is over PVO dan zou ik graag die link ontvangen ander wel een idee om een PVO cursusje op VEH. POWER 2 THE PEOPLE  🥳🥳🥳

Reputatie 2

@J.M.V  Dank voor uw tip. Maar bij Solar Edge kan ik voor het designer account alleen maar inloggen met een installateurs account.

Goedemorgen. @Driepinter .

 

Is het gelukt om een account aan te maken..

Reputatie 7
Badge +1

@J.M.V   Op tweakers.net "Duurzame Energie en Installaties“ is ook een subforum specifiek voor pvoutput. Als je de juiste trefwoorden gebruikt vind je snel wat je wil weten (typisch tweakers).

@Driepinter  Er zijn diverse subfora op tweakers over SolarEdge, zelf een vastgepinde met overzichten van andere gerelateerde topics,  en ook Oost/West (met stringomvormers) wordt uitvoerig behandelt. Motto: “Wie zoekt die vindt”. - Ik geloof dat bijna alle mogelijke configuraties en eventuele problemen behandelt worden. YMMV

Reputatie 2

@darkfiber 

Dank voor de info. Ik zal dr binnenkort even voor gaan zitten. en ik denk dat de schuifoptie waar jij het over had een optie is voor de donateurs want ik heb die schuif dus niet . Net speciaal voor achter de laptop gaan zitten om te kijken of t aan mn tel lag. Helaas

Reputatie 7
Badge +1

@J.M.V   Het is ook maar een balk (zonder schuif), wie zoekt die vindt.

Reputatie 2

@darkfiber

Gevonden.. en oh joh..😯

Je ziet op mijn opbrengst dat ik onder de verwachting blijf. Als Oost aan het werk moet slaat t systeem dood door de verkeerd gebruikte optimizers. Vergelijken met jouw systeem doet mij gewoon pijn 😪

Reputatie 7
Badge +3

@J.M.V  Dank voor uw tip. Maar bij Solar Edge kan ik voor het designer account alleen maar inloggen met een installateurs account.

Nee, het is, ook  met een ander emailadres, niet gelukt.

Ik heb 8 panelen op het oosten en 4 op het westen liggen en op één omvormer. Heb een mooie bijna “vierkante” productiecurve gedurende de dag. Zakt in de middag wel wat weg omdat ik minder panelen op west heb, maar overweeg wel er nog een paar bij te leggen op het westen omdat er een electrische auto op de dam komt. Productie lijkt hoger uit te komen dan voorspeld; dus dat is positief. En gezien alle problemen met het net; ben ik heel blij met deze configuratie….. Wel gekozen voor een mss iets duurder installatiebedrijf; maar geen enkel probleem gehad. Panelen waren toch al stuk goedkoper dan 3 jaar geleden op m'n vorige huis; daar nog met individuele omvormers. Succes!

Reputatie 7
Badge +1

@A.J.W.  @Driepinter Misschien voor de eigenaren  van oost/west installaties interessant:

Oost - west opstelling: jouw productie afgelopen maand..ofzo

Reageer