Vraag

Opbrengst zonnepanelen ineens sterk gedaald

  • 7 November 2023
  • 32 reacties
  • 435 Bekeken

  • Actieve deelnemer
  • 5 reacties

Ik heb 6 zonnepanelen van 250 wp. Ze liggen gunstig en de opbrengst is altijd zeer goed geweest. De installatie is van 2012. Ik begrijp dat door de levensduur het rendement minder kan worden.

Bij mij is de opbrengst echter altijd goed geweest. Vorig jaar nog bijna 1600 KWH. Maar dit jaar ga ik de 1400 niet eens halen. Zo laag is de opbrengst nog nooit geweest, We hebben toch wel weer een jaar met veel zon achter de rug.

Iemand enig idee waardoor zo.n grote daling ineens veroorzaakt kan worden. Kan ik nog iets controleren hier of daar.


32 reacties

Reputatie 6
Badge +1

Die waarden zijn compleet normaal. Ga er maar van uit dat er niets mis is met jouw installatie. De 2 geposte grafiekjes zijn ongeveer gelijk aan de mijne. De kleine verschillen zitten voornamelijk in de streek die we in Nederland wonen.

Wacht nog maar een jaartje af. Zul je zien dat er niets mis is met jouw panelen.

Verschillen in jaar opbrengst zijn volgens mij heel gewoon. Het aantal zon uren verschilt nog al per locatie en per jaar. Als ik naar mijn vorige opstelling kijk 21 panelen 150 wattpiek is in 7 jaar het minimum 2572KwH en het maximum 3220 KwH. 

Opbrengst in grafiek

Reputatie 7
Badge +1

Opbrengst in grafiek

Je kan ook je oorspronkelijke bijdrage bewerken, bijvoorbeeld deze hierboven en het plaatje als aanvulling toevoegen. - Is er een speciale reden waarom je consequent KwH schrijft?

Verschillen in jaar opbrengst zijn volgens mij heel gewoon.

Ik begrijp best dat er grote verschillen per jaar kunnen zijn. Maar ik heb nu sinds 2012 de slechtste opbrengst ooit en het is ook niet een klein beetje minder dan het een na slechtste jaar, terwijl het vorig jaar geen slechte zomer was. Ik denk dat er toch meer aan de hand is. Zoals gezegd misschien een slechte stekker verbinding of iets dergelijks. Paneel defect ?

 

Reputatie 7
Badge +1

Verschillen in jaar opbrengst zijn volgens mij heel gewoon.

Ik begrijp best dat er grote verschillen per jaar kunnen zijn. Maar ik heb nu sinds 2012 de slechtste opbrengst ooit en het is ook niet een klein beetje minder dan het een na slechtste jaar, terwijl het vorig jaar geen slechte zomer was. Ik denk dat er toch meer aan de hand is. Zoals gezegd misschien een slechte stekker verbinding of iets dergelijks. Paneel defect ?

 

Ik ben een keer in de cijfers van mijn oud en mijn nieuw systeem gedoken - vergelijken kan ik natuurlijk niet op basis van de opwek. Het nieuwe, dubbel zo grote systeem ligt sinds 2022 op dezelfde plek als het oude.
Ik heb de specifieke opwek, de zgn. efficiency ter vergelijking genomen.

Vergeleken met 2018 is de efficiency in 2023  89%,  bij jou maar 77% en dit is idd. een significant verschil.
Dit zou ook voor mij aanleiding zijn om naar mogelijke oorzaken te zoeken.
Welke dat kunnen zijn is volgens mij al benoemd.
Als je de tijd hebt kan je (vergelijkbare) systemen qua ligging in jouw directe omgeving op pvoutput opzoeken (voorbeeld). Dan heb je minimaal de lokale weersinvloed meegenomen.

YMMV

Reputatie 6
Badge +1

Bij mij is 2023 het op een na slechtste jaar. Er kan met een systeem van 12 jaar oud van alles aan de hand zijn. Ik zou het nog even afwachten wat de komende voorjaarsmaanden doen. Als het echt slechter gaat met verbindingen of omvormer kom je daar dan snel genoeg achter. Anders is het accepteren dat het minder is. Repareren kan wel zoveel kosten dat je beter naar geheel nieuw kunt gaan.

Reageer