Beantwoord

Oplossen storingen zonnepanelen

  • 27 May 2020
  • 6 reacties
  • 498 Bekeken

  • Nieuwe deelnemer
  • 1 reactie

Sinds enige tijd geven mijn app (solaredge) en de omvormer aan dat 1 v na de 11 panelen geen stroom levert. Wat zou dat kunnen zijn. ? Iets met de optimizer of gewoon losse kabel (om dat te checken moet ik eerst het paneel losmaken).

De leverancier (Metdezon) wil wel komen maar vraagt daar belachelijk veel voorrijdkosten voor (€ 250) . Als ik het zelf niet kan oplossen weet iemand een betrouwbare installateur in de buurt van Rotterdam die tegen een faire prijs langs wil komen?

icon

Beste antwoord door Rakker 27 May 2020, 16:06

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 6
Badge +1

Hoe oud zijn de zonnepanelen en hoe lang heb je garantie. Wat je eerst nog kunt proberen om de omvormer opnieuw te laten opstarten. De zekering in de meterkast 5 minuten uitzetten.

€250 voorrijkosten kan best redelijk zijn als ze van ver moeten komen. Heb je garantie, dan hoef je dat niet te betalen. Even bellen en overleggen zou ik zeggen.

Garantieperiode is helaas net voorbij. Ik ga je tip proberen. Bedankt!

 

Reputatie 7
Badge +2

Je kunt idd beginnen met het controleren of de bekabeling allemaal nog goed vast zit.

Van optimizers is bekend dat ze idd wel eens stuk willen gaan, alleen eigenlijk niet zo snel.
Je moet in principe met een simpele multimeter kunnen nameten welk paneel niet meer mee doet.

Let er we op dat als er zon op de panelen staat dat ze dan stroom produceren!
Sowieso moet je de boel stroomloos maken: groep uitzetten waar de omvormer op zit, en de panelen loskoppelen, maar dan nog zal er stroom staan aan de zonnepaneel kant. Zelfs als de zon niet (hard) schijnt.

Als je niet vertrouwd bent om met elektriciteit om te gaan is een bedrijf inschakelen een goed idee zijn. Veel zullen het echter zo druk hebben dat ze voor zo’n klein klusje niet direct tijd kunnen maken. Elke elektricien zou dat overigens moeten kunnen controleren dus je hoeft je niet te beperken tot zonnepaneel leveranciers.

Mijn ‘huisleveranciers’ Energyguards uit Den Haag hebben het volgens mij ook heel erg druk,
maar je kunt ze altijd ff bellen energyguards.nl
 

5%Sinds enige tijd geven mijn app (solaredge) en de omvormer aan dat 1 v na de 11 panelen geen stroom levert. Wat zou dat kunnen zijn. ? Iets met de optimizer of gewoon losse kabel (om dat te checken moet ik eerst het paneel losmaken).

De leverancier (Metdezon) wil wel komen maar vraagt daar belachelijk veel voorrijdkosten voor (€ 250) . Als ik het zelf niet kan oplossen weet iemand een betrouwbare installateur in de buurt van Rotterdam die tegen een faire prijs langs wil komen?

ik heb hetzefde systeem met ook 1 paneel wat niet mee doet, vraag me af of de kosten (150) voor reparatie wel rendabel is 

Reputatie 7
Badge +2

ik heb hetzefde systeem met ook 1 paneel wat niet mee doet, vraag me af of de kosten (150) voor reparatie wel rendabel is 


Wat is de overweging die gemaakt moet worden?
Ik zou denken dat voor 150,= een weer werkend paneel de investering wel waard zou moeten maken, ten opzichte van

a. verlies van opwek van 1 paneel (of mogelijk zelfs meerdere) en
b. prijs van een gehele nieuw paneel?

Anne.

Reputatie 7
Badge +3

Is er een verschil tussen de garantieperiode van de panelen en de garantieperiode van de optimizers? De omvormer gaat meestal ook maar 12 jaar mee. Dan moet er toch iemand komen en bespaar je in elk geval de voorrijkosten voor dat ene paneel. Verder is het 150 of 250 euro voorrijkosten. De kosten voor vervanging paneel en of optimizer komen er dan nog bij.

Reageer